הדולר מתאושש משפל של 13 שנה ביחס לין ועולה ב-1.34% ל-88.41 ין

מנכ"ל איזי פורקס ישראל, משה וסרמן: "עוד נראה את הדולר חזק. הקשר בין עולם המטבעות לעולם המניות עודנו חזק, הין ממשיך להראות קורלציה למדד ה-S&P 500" ; האירו מוסיף 1.2% ל-1.4591 דולר

הדולר עולה בחדות ביחס לין, ומתאושש משפל של 13 שנה אותו הציג אתמול, לאחר שקובעי המדיניות המוניטרית ביפן הודיעו כי הם עשויים להתערב בשוק המט"ח. שר האוצר של יפן, שואיצי' נקגווה אמר היום בראיון לתקשורת היפנית כי הוא "עוקב בדריכות אחר המתרחש בשוק המט"ח וכי ביכולתו להגביל את התחזקותו של הין".

"הממשל האמריקני מתמודד עם המשבר בצורה היעלה ביותר. הורדת הריבית מעידה על כך שימים קשים עוברים על ברננקי. קשה להתנבא אם המשבר יסתיים ב-2009, אבל ייתכן כי נראה סימני יציאה בסוף 2009", כך אמר מנכ"ל איזי פורקס ישראל, משה וסרמן.

"עוד נראה את הדולר חזק. הקשר בין עולם המטבעות לעולם המניות עודנו חזק, הין ממשיך להראות קורלציה למדד ה-S&P 500", הוסיף וסרמן.

בינתיים האירו נסחר בעליות על רקע הורדת ריבית ה'פד' בתחילת השבוע, ופרסום מדד אמון העסקים בגרמניה. אמון הסקטור העסקי בגרמניה נפל לשפל של יותר מרבע מאה בדצמבר, על רקע המשבר הפיננסי העולמי שדוחף את הכלכלה הרביעית בגודלה בעולם עמוק יותר אל תוך המיתון.

סקר IFO הגרמני של אמון העסקים רשם רמה של 82.6 נקודות בהשוואה ל-85.8 נקודות בחודש הקודם. אנליסטים חזו תוצאה של 84 נקודות. התוצאות הנוכחיות הן הנמוכות ביותר מאז נובמבר 1982. הסקר עוקב אחרי האקלים העסקי בקרב 7,000 מנהלים בכירים ברחבי גרמניה.

"אין סיכוי שנצליח לצאת מהמצב הזה בחודשים הקרובים", אמרה לורן בילק, כלכלנית בבנק נומורה. "אין ספק שהבנק המרכזי של אירופה ימשיך לקצץ בריבית". נציין כי הריבית הנוכחית של הבנק המרכזי של אירופה (ECB) עומדת על 2.5%.

הדולר הניו זילנדי עולה בחדות ביחס לדולר לאחר שאמון הצרכנים הניו זילנדי השתפר ורשם רמה של 35- בדצמבר לעומת 43- בחודש הקודם. רכיב היצוא השתפר מעט, כנראה בשל הפיחות המהיר של הדולר הניו זילנדי. למרות ש-35% מהעסקים עדיין מצפים שתהיה התדרדרות בכלכלה ב-12 החודשים הקרובים, נגיד הבנק המרכזי של ניו זילנד אלן בולארד אמר שהוא סבור שהכלכלה תשוב לצמוח במחצית השנייה של 2009 ונסוג מהבטחות מפורשות להפחתות ריבית נוספות.

הדולר עולה ב-1.34% ל-88.41 ין ; האירו מוסיף 1.2% ל-1.4591 דולר ; הליש"ט יורדת ב-0.52% ל-1.5446 דולר ; הדולר האוסטרלי מוסיף 0.8% ל-0.7095 דולר והדולר הניו זילנדי מזנק ב-1.8% ל-0.6032 דולר. [לאתר המט"ח]

מחלקת המחקר של TRIFX:

היום צפוי יום עסוק בשעות המסחר באירופה אך המאזן המסחרי של אזור האירו עשוי להיות הפריט המעניין ביותר ביומן הנתונים. הוא צפוי לרשום גירעון של 4.5- מיליארד אירו באוקטובר, דבר המצביע על כך שתנאי המסחר התדרדרו ב-62.5% בשנה שחלפה.

גירעון מסחרי גדול יפעיל לחץ על האירו בטווח הבינוני-ארוך: אם היבוא יעלה על היצוא, משמעות הדבר היא שישנה זרימה החוצה של אירו אשר מציף את השוק ומוריד מערכו. לעומת זאת, הגירעון במאזן המסחרי של ארה"ב ירד יותר מכפי שחזו הכלכלנים ברבעון השלישי שכן נפחי היבוא ירדו בעקבות מחירי הסחורות ואילו היצוא עלה. זה יוצר טון דובי עבור האירו/דולר בטווח הבינוני-ארוך אם דינמיקה זו תימשך.

המצב בבריטניה אינו טוב בהרבה מאשר ביבשת אירופה שכן שיעור המכירות הקמעונאיות ירד ל-0.1% מתחילת השנה עד נובמבר, הרמה האיטית ביותר מזה כמעט שלוש שנים. צמיחת התקבולים צנחה ב-75% מאז מאי והיא צפויה להמשיך לרדת עם ההאטה בכלכלה. הכלכלנים צופים שהתמ"ג יצטמק ב-1.2% ושהאבטלה תגיע ל-7% בשנה הבאה, בפעם הראשונה מזה 11 שנה.