בצד פרשת מיידוף: אובמה ממנה יו"ר חדשה לרשות ני"ע הפדרלית

מארי שפירו, לשעבר בכירה ב-SEC, תחליף את כריסטופר קוקס, שהודה אתמול בליקויים בפעילות הרשות שאפשרו למיידוף להסתיר את ההונאה במשך יותר מעשור

הנשיא הנבחר של ארה"ב, ברק אובמה, ימנה היום את הרגולטורית הוותיקה מארי שפירו ליו"ר רשות ניירות הערך הפדרלית (SEC), בעודו שוקל לבצע רפורמה מעמיקה ברשות.

ה-SEC, שהוקמה לאחר קריסת שוק המניות ב-1929, במטרה לפקח על השווקים ולשקם את אמון המשקיעים, עוררה ביקורת חריפה לנוכח כשלי הפיקוח שנחשפו בעקבות המפולת בוול סטריט והשערוריות הפיננסיות של השנה האחרונה.

אובמה רוצה רפורמה

קריסתם של בנקי ההשקעות בר סטרנס וליהמן ברדרס עוררה ביקורת עזה בקרב חברי הקונגרס, שטוענים שה-SEC, המפקחת על חברות בורסאיות, היתה צריכה לזהות את הבעיות בשלב מוקדם יותר. הביקורת החריפה עוד יותר בעקבות חשיפת ההונאה בהיקף של 50 מיליארד דולר - אחת הגדולות בהיסטוריה - שביצע ברנרד מיידוף במשך שנים רבות.

שפירו מכהנת כעת כמנכ"לית רשות הפיקוח של תעשיית הפיננסים, גוף פיקוח פנימי של תעשיית ני"ע. היא שימשה כנציבה ב-SEC במשך שש שנים, וב-1994 התמנתה ליו"ר ועדת המסחר בחוזים עתידיים של קומודיטיס (CFTC) בממשל קלינטון.

שפירו, עורכת-דין בהכשרתה, חברה במועצת המנהלים של דיוק אנרג'י קורפ וקרפט פודס. אם הסנאט יאשר את המינוי, שפירו תחליף את יו"ר ה-SEC הפורש, כריסטופר קוקס, איש המפלגה הרפובליקנית שמינה הנשיא היוצא, ג'ורג' בוש.

ההודעה יצאה בעוד אובמה, שטקס השבעתו לנשיא ייערך ב-20 בינואר, עושה מאמצים להשלים את מרבית המינויים בממשלו עד סוף השבוע. בשבת ייצא אובמה לנופש בהוואי עם משפחתו.

אובמה דורש שינויים מרחיקי לכת בתקנות הפיקוח על וול סטריט במטרה למנוע משברים דומים בעתיד. במסגרת תרחיש שבו תומכים חלק מחברי הקונגרס, תמוזג ה-SEC עם CFTC, שמפקחת על המסחר בשוקי הקומודיטיס.

קוקס לוקח אחריות

אתמול (ד') הביע קוקס דאגה מהאופן שבו טיפלה ה-SEC בפרשת מיידוף. מעשיו של מיידוף הדליקו נורה אדומה כבר ב-1999, והובאו שוב ושוב לתשומת לבם של עובדי ה-SEC, אך הללו לא המליצו מעולם על נקיטה של פעולה כלשהי.

חלק ניכר מהאשמה לכשלי ה-SEC מיוחס לקוקס, אך מבקרי ה-SEC טוענים גם שיכולת האכיפה והפיקוח של ה-SEC נפגעו קשות מקיצוצי תפקידים. דארן רובינס, שותף במשרד עורכי-הדין קוגלין סטויה גלר רודמן אנד רובינס בסן דייגו, אמר שבחירת שפירו ליו"רית ה-SEC היא "צעד ראשון טוב" לקראת שיקום האמון בשוק.

"בהתחשב במצב השווקים הפיננסיים, אובמה התמודד עם משימה קשה מאוד בבחירת אדם שיהיה ממוקד יותר באכיפה חזקה ובהיפוך מדיניות ההגמשה של הממשל שקדם לו", אמר רובינס, שמשרד עורכי-הדין שלו זכה בפיצויים בסך 8 מיליארד דולר עבור משקיעים בחברת האנרגיה אנרון, שפשטה את הרגל. "לדעתי המשקיעים והציבור בכללותו יקדמו בברכה את שפירו".