חיסכון הולך ונעלם: "המשבר הפתיע את כולם והטייקונים הרשעים לקחו את הכסף שלכם ועכשיו לא רוצים להחזיר"

מנהלי ההשקעות מנסים להצטדק: "אנחנו לא אשמים, נחזיר לכם את כספכם (אחרי שננכה ממנו דמי ניהול כמובן, גם אנחנו צריכים לחיות) עד השקל האחרון" ; קופות הגמל הפסידו בנובמבר כ-2.5%; 15 קופות וקרנות איבדו מעל רבע מהנכסים

המונח המזוהה ביותר עם המשבר בישראל הוא "טייקון". אבל מה בעצם מקור המילה הזאת? הלכנו ובדקנו. Taikun היא מילה בשפה היפנית מהמאה ה-15 המציינת אדון פיאודלי גדול. בתקופת השוגונאט של טוקוגאווה שימש המונח כתוארו של השוגון במגעיו עם אומות זרות. בסוף המאה ה-19 חדרה המילה לשפה האנגלית בכיתוב קצת שונה, tycoon, והפכה מילה נרדפת לתעשיינים גדולים כמו קרנגי או רוקפלר. בהמשך היא תיארה איש עסקים חשוב.

אבל בואו נחזור רגע מהמאה ה-15 אל המציאות העגומה שלנו. בשבועות האחרונים מסתובבים מנהלי בתי ההשקעות בין הכנסים שמארגנים העיתונים הכלכליים. כמו להקה נודדת של פייטנים עולים בכירי שוק ההון הישראלי על כל במה אפשרית ומדקלמים את משנתם, אותה אפשר לתמצת בכמה משפטים: "נכון שהפסדתם הרבה כסף, אפילו הרבה מאוד, אבל אנחנו לא אשמים. המשבר הפתיע את כולם והטייקונים הרשעים לקחו את הכסף שלכם ועכשיו לא רוצים להחזיר. אבל אל דאגה, אנחנו כאן, רכובים על הסוס הלבן של האקטיביזם המוסדי נילחם עד חורמה, ניקח להם את המטוסים הפרטיים, נסרב להתפשר בהסדרי חוב ונחזיר לכם את כספכם (אחרי שננכה ממנו דמי ניהול כמובן, גם אנחנו צריכים לחיות) עד השקל האחרון".

מה נגיד? עצוב לראות אנשים אינטליגנטים משכנעים את עצמם שהמציאות שכולנו רואים, לא קיימת. הרי הטייקונים הרשעים לא באו וחטפו את הכסף. מישהו - ליתר דיוק, מנהלי הגופים המוסדיים - נתן להם אותו. מישהו - יותר נכון, מנהלי השקעות צעירים עם ג'יפים חדשים מליסינג ומשכורות של עשרות אלפי שקלים בחודש - מצא לנכון להשקיע את כספי קופות הגמל באג"ח קונצרניות של חברות נדל"ן המשקיעות ברומניה. ומישהו - החתמים שנמצאים בדיוק קומה מעל אותם מנהלי השקעות - שיווק את הסחורה וחתך בדרך קופון שמן ובונוסים ענקיים.

או כמו שהגדיר את זה אלי יונס, מנכ"ל מזרחי טפחות, "מומש היעד של ועדת בכר. הנה קם לו בישראל שוק אשראי חוץ בנקאי, ואז התברר שייעודו העיקרי הוא להשקיע את כספי הפנסיה של כולנו בארצות שאתה לא רוצה לבקר בהן ובטח לא להשקיע שם את כספך".

ובאמת, מה פלא שהטייקונים צריכים מטוסים פרטיים? איך בדיוק הם אמורים להגיע לכל מיני חורים נידחים באוקראינה, שם השקיעו את כספי האג"ח אותם העניקו להם ברוב טובם (ומבלי לקחת ביטחונות) מנהלי הגופים המוסדיים?

8 מ-11 הקרנות הגרועות: של פריזמה

נובמבר לימד אותנו שיעור חשוב בתורת היחסות. אחרי הקטסטרופות של ספטמבר ואוקטובר, קיבלנו חודש רגוע. אמנם רק 8 מתוך 49 קופות הגמל בדירוג "גלובס" הציגו בנובמבר תשואה חיובית, והתשואה הממוצעת נאמדת ב-2.5%-. אמנם רק לפני רבעון זה היה מוגדר חודש איום ונורא, אבל עכשיו נובמבר נחשב לחודש טוב.

אז כמה הפסדנו החודש? תשואות נובמבר של הקופות הגדולות (מנהלות מעל מיליארד שקל) נעו בין 1.3%- ל-7.1%-. בקופות הקטנות המנעד רחב יותר ונע בין תשואה חיובית של 1.35% לתשואה של 8.8%-.

מתוך 49 קופות מדורגות, רשמו 38 תשואה שלילית מצטברת הנמוכה מ-16.6% ומחקו שישית מהנכסים, 22 קופות רשמו תשואה שלילית הנמוכה מ-20% ומחקו חמישית מהנכסים, 11 קופות הגדילו לעשות ומחקו יותר מ-25% לחוסכים בהן, כששמונה מתוכן הן קופות של פריזמה.

שלוש קופות גמל רשמו תשואה שלילית של 30%- ומטה. רקיע (30.8%-) ושיאון (30.93%-) של פריזמה, שהציגו בנובמבר תשואה של 5.77%- ו-7.07%-, בהתאמה, והקופה הגרועה ביותר, אנליסט גמל כללי ב', שרשמה בנובמבר תשואה של 8.82%-, ומתחילת השנה השיגה תשואה מצטברת של 37.58%-. הקופה המנהלת 386 מיליון שקל, שייכת לבית ההשקעות אנליסט, בניהולו של שמואל לב. לצורך הפרספקטיבה נציין כי בין 2005 ל-2007 הציגה הקופה את התשואה הממוצעת הגבוהה ביותר.

במקום הראשון מבין הקופות הגדולות נמצאת תגמולים של דש, שזוכה בתואר הקופה הפחות גרועה עם תשואה מצטברת של 13.37%- מתחילת השנה. גם בנובמבר הציגה הקופה את התשואה הטובה ביותר מבין מהקופות הגדולות: 1.29%- .

כמו בחודש הקודם, במקום השני נמצאת מבטחים גמל של מנורה מבטחים עם תשואה מצטברת של 15.97%-, ובמקום השלישי גדיש של פסגות (16.74%-), קופת הגמל הגדולה בישראל, המנהלת 15.3 מיליארד שקל. אחריהן ממוקמות תמר של כלל ביטוח (17.72%-), שהיא הקופה השנייה בגודלה, ודש גמל של דש (18.07%-), במקום החמישי.

בחמישייה השנייה נמצאות תעוז של הראל (19%-), גפן של כלל ביטוח (19.23%-), עתיד של אקסלנס (19.23%-). עצמה של הראל (19.38%-) ובר יציב של הדס ארזים (20.96%-).

עצמה יכולה להדגים לנו משהו בכל הנוגע לשימור לקוחות: מתחילת השנה היא איבדה לקופות אחרות 790 מיליון שקל, אבל ביולי פתחו בהראל מסלול בשם עצמה שקלי, וגייסו אליו תוך כמה חודשים 710 מיליון שקל שחלקם הגדול מגיע מלקוחות שיצאו מעצמה.

בתחתית דירוג הקופות הגדולות נמצאות קופות פריזמה: קרן אור (27.93%-), צור (28.02%-), קציר (29.63%-), ושיאון (30.93%-, כאמור).

קופות קטנות: אקסלנס עדיין מובילה

בקופות הקטנות מובילה ברציפות מתחילת השנה יסודות של אקסלנס עם תשואה מצטברת של 3.75%. יסודות, קופה סולידית ביותר, התחילה את 2008 עם נכסים בסך 382 מיליון שקל וצמחה מהר. כיום היא מנהלת 894 מיליון שקל. אקסלנס מפרסמת את יסודות באגרסיביות, ולנו לא נותר אלא לשאול מי ייעץ לחוסכים לחזור לקופה כללית עוד שנתיים כשיחזרו עליות השערים?

במקום השני נמצאת קופה שהחלה לפעול רק בינואר האחרון, פרפקט קלאסי של פרפקט, עם תשואה מצטברת של 2.36%, לאחר שבנובמבר היא רשמה 1.21%.

פרפקט קלאסי מנהלת כבר 516 מיליון שקל והצלחתה למשוך כספים מזכירה את הקופה המקורית של פרפקט, פרפקט גמל, שהצליחה לגייס תוך שנה וקצת מיום הקמתה מעל 1.5 מיליארד שקל. זה נגמר פחות טוב, ומי שנכנס לפרפקט גמל ביום הקמתה כבר הפסיד במצטבר 3%. מי שהתרשם מהתשואות היפות ונכנס מאוחר יותר, ואלה כמובן היו הרוב המכריע, הפסיד כ-15%. אגב, בפרפקט מתגאים היום שרוב המצטרפים לפרפקט קלאסי הועברו מפרפקט גמל.

במקום השלישי, מתן של ישיר בית השקעות (0.42%) ואחריה שתי קופות סולידיות של הלמן אלדובי שנרכשו מבנק יהב, חריש (0.81%-) ותלם (1.53%-). בתחתית הדירוג נמצאות קופות פריזמה - חרמון (29.29%-) שגיא (29.95%-) ורקיע - ואחריהן, כאמור, אנליסט גמל ב'.

קרנות השתלמות: דש בראש מאז פברואר

כל 28 קרנות ההשתלמות שמדורגות בדירוג "גלובס" רשמו הפסדים בשנת 2008, אף לא אחת ניצלה. 23 קרנות מחקו לחוסכים שישית מנכסיהם, 13 קרנות מחקו יותר מחמישית מהחיסכון וארבע קופות איבדו לא פחות מרבע מנכסיהן. אלו הן אנליסט השתלמות כללי (25.31%-), מיטב השתלמות (25.63%-), וכנרת (26.43%-) ותבור (29.08%-) של פריזמה.

את דירוג קרנות ההשתלמות הגדולות (מנהלות מעל מיליארד שקל) מובילה ברציפות מאז פברואר דש השתלמות. הקרן, מנהלת 3.34 מיליארד שקל - הרביעית בגודלה - ומתחילת השנה השיגה תשואה מצטברת של 16.65%-.

במקום השני נמצאת אסף של אקסלנס (18.34%-), ולמקום השלישי עלתה קה"ל של מגדל שוקי הון עם תשואה מצטברת של 19.11%-. היקף נכסי קה"ל עומד על 6.76 מיליארד שקל והיא קרן ההשתלמות הגדולה בישראל.

במקום הרביעי נמצאת קרן ההשתלמות של כלל ביטוח עם תשואה מצטברת של 19.7%-. במקום החמישי קרן השתלמות של הלמן אלדובי שנרכשה מבנק יהב (20.9%-) ואחריה אקסלנס השתלמות (21.75%-), השתלמות כללי של אנליסט וכנרת של פריזמה.

בראש דירוג קרנות ההשתלמות הקטנות (מנהלות מעל 300 מיליון שקל) נמצאת שוב דש אקונומיסט עם תשואה של 6.08%-, לאחר שבנובמבר היא הניבה תשואה של 0.96%. במקום השני נמצאת קרן ההשתלמות של חברת הביטוח מגדל עם תשואה של 10.86%-, ואחריה בדירוג נמצאות נועם של דש (12.78%-), סמדר של איילון (14.06%-) ופסגות השתלמות גמיש (16.40%-).

את התשואה הגבוהה ביותר בנובמבר הציגה "קרנות השתלמות" של אלטשולר שחם עם 1.09%. אבל עמיתי הקרן לא ממש יכולים להתבשם מגודל ההישג, אם לוקחים בחשבון שמתחילת השנה הקרן ממוקמת במקום ה-14 עם תשואה מצטברת של 20.72%-, וכי באוקטובר היא הציגה את התשואה הגרועה ביותר - 12%-.

מי סוגרות את הרשימה? במקום ה-17 עוד כוכבת מהשנה שעברה שהתרסקה השנה, פלטיניום ביג אפיקים, של מגדל שוקי הון המתגאה בניהולו האישי של יעקב ויינשטיין. השנה זה לא ממש עזר, ולקרן תשואה מצטברת של 21.84%-. אחריה נמצאת טופז של אלטשולר שחם (21.89%-), במקום ה-19, הלפני אחרון, קרן ההשתלמות הכללית של מיטב, ובמקום האחרון תבור של פריזמה.