לראשונה: הפדרל ריזרב ילווה ישירות לקרנות גידור כדי לעודד מתן אשראי ולהגביר את הצריכה הפרטית

יעמיד לרשות הקרנות 200 מיליארד דולר בהלוואה לשלוש שנים בתנאים מועדפים ; ההחלטה היא הראשונה בסדרה של צעדים מרחיקי לכת שה'פד' מתכנן במאמץ להמריץ את הכלכלה

לראשונה: קרנות גידור יוכלו ללוות מהפדרל ריזרב במסגרת התוכנית לעידוד האשראי הצרכני שהיקפה 200 מיליארד דולר. ה'פד' הודיע על תוכנית להלוואות לשלוש שנים בעלות נמוכה, שיוענקו ל"חברות המשקיעות באג"ח המגובות בהלוואות צרכניות".

ההגדרה הזו כוללת אג"ח בגיבוי משכנתאות, הלוואות לרכישת מכונית, הלוואות לסטודנטים והתחייבויות בכרטיסי אשראי. זהו צעד תקדימי, המכניס למעשה גם את קרנות הגידור מתחת למטריית המימון של הבנק המרכזי האמריקני. הקרנות, העוסקות בדרך כלל בהשקעות בסיכון גבוה, לא זכו עד כה לגישה כלשהי להלוואות מהפדרל ריזרב.

הצעד הזה של ה'פד' נועד להוריד את הריבית על ההלוואות הצרכניות הללו ולהשיב את האמון בקרנות הגידור עצמן, שזכו ליחס חשדני מצד המשקיעים, לאחר שהן הפסידו הון רב במשבר הנוכחי ולאחר שרבות מהן הפסידו מיליונים שנוהלו על-ידי הקרן של בנרנרד מיידוף שהתבררה כהונאה.

ככל הנראה, ההודעה הזו היא הסנונית הראשונה של רעיונות "לא שכיחים" שה'פד' רמז עליהם כאשר הוא הוריד בשבוע שעבר את הריבית ל-0%-0.25%. הודעת הריבית של הבנק המרכזי כללה הכרזה תקיפה כי הפד בוחן נוספים לעידוד האשראי ולאישוש הביקוש במשק, לאחר שהכלי המוניטרי של הריבית הגיע למיצוי.

ייתכן שהצעד הזה הוא גם סוג של הודאה בכישלון מצד ה'פד'. ה'פד' הזרים נזילות במהלך כל השנה האחרונה, פתח בפני בנקי ההשקעות גם את חלון הניכיון שלו, שמיועד רק להלוואות לבנקים מסחריים. במקביל הפעיל הממשל את תוכנית החילוץ הפיננסית שהזרימה הון נוסף לכל הבנקים הגדולים בארה"ב והכל במטרה לשחרר אשראי לעסקים ולצרכנים הפרטיים. עד כה, הבנקים העדיפו להשתמש בנזילות הזאת בעיקר כדי לייצב את עצמם, ולא גילגלו את האשראי הזה הלאה.

גורמים בוושינגטון מעריכים שהתוכנית הזאת, שזכתה לשם TALF - Term Asset-backed Securities Loan Facility, תתרחב בשנה הקרובה תחת הממשל החדש של הנשיא אובמה ושר האוצר גייתנר.