חב' חשמל תפטר 500 עובדים ב-2009; המנכ"ל: "אנו מקצצים בקצפת ובתותים - לא בלחם ובמרגרינה"

(עדכון) - לאור המשבר במשק, ההנהלה מוכנה לצמצם את מספר המפוטרים לכ-500 עובדים בשנת 2009 ; יו"ר הוועד מיקו צרפתי: "לא נשתף פעולה - התוכנית היא מסווה לפיטורים המוניים"

"אנו מודעים לכל צעד ומסר שהמנכ"ל הולך לבצע או לומר במסיבת העיתונאים. אנו שבים ומורים לכם שאין להישמע לשום צעדים חדשים שההנהלה תרצה ליישם. בשום פנים ואופן לא לשתף פעולה: יש לדווח על כל ניסיון לנציגי הארגון ולהישמע אך ורק להוראותיו" - כך כתב היום (א') יו"ר ועד העובדים של חברת החשמל, דוד (מיקו צרפתי), במכתב לעובדים לקראת מסיבת העיתונאים שמתקיימת בשעה זו ע"י ההנהלה, ואשר בה עתיד המנכ"ל להודיע על יציאה לדרך של תוכנית המצפן שבמסגרתה, בין היתר, יפוטרו מאות או אלפי עובדים.

"בימים אלה מנסים לגרור אותנו לצעדים קיצוניים תוך ניצול ציני של המשבר במשק. על פי תוכנית המנכ"ל, כל עובד רביעי יפוטר. אנו מצידנו ניסינו מזה תקופה ארוכה לדון עם המנכ"ל וההנהלה ולהגיע להידברות אמיתית, אבל המנכ"ל ויועציו מבחוץ בחרו לנסות ולקדם את מזימותיהם ותוכניותיהם בכוח ובאופן חד צדדי ולנהל את השיח במסיבות עיתונאים. כפי שהצלחנו בעזרתכם במאבקים הקודמים, גם הפעם אני קוראים לכולם לאחד את השורות ולהישמע להוראות ארגון העובדים", כתב צרפתי.

המלחמה בחברת החשמל החלה: לסקר הורה על יישום חד צדדי של תוכנית ההתייעלות

"שנת 2009 הולכת להיות שנה לא קלה, ולכן הגעתי למסקנה שצריך להתחיל להזיז את התהליך של השינוי הארגוני. זה לא סוד שהרבה מאוד שנים יש מעורבות יתר של הוועד בניהול חברת החשמל. לא יכול להיות מצב שלהנהלה יש גם סמכות וגם אחריות, ואילו לוועד העובדים אין שום אחריות", כך אמר היום מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, במסיבת עיתונאים בה הודיע על תחילת יישום תוכנית "מצפן" באופן חד צדדי, זאת לאחר שכפי שפורסם בבוקר ב"גלובס", המו"מ עם ארגון העובדים התפוצץ.

לסקר הורה על שורה של צעדים ליישום תוכנית מצפן בעיקר מבחינה ארגונית, ובינתיים ללא פיטורי עובדים. בין השאר, אגף משאבי אנוש הוכפף ישירות ללשכת המנכ"ל, אגף הולכה ומשאבי אנוש הופרד מחטיבת הייצור והוכפף לחטיבת הלקוחות, אגף אספקה ואחסנה הועבר מחטיבת הכספים והכלכלה לחטיבת הלוגיסטיקה ומינהל הדלקים הוכפף למשנה למנכ"ל משה בכר.

באשר להשפעת המשבר הכלכלי על תוכנית הפיטורים, אמר לסקר כי "כולנו מודעים לשינוי שחל במשק העולמי. אם במקור חשבתי שצריך ליישם את התוכנית תוך שנה וחצי, צריך להביא את המשבר הפיננסי בשיקולים ולעשות אותו בצורה יותר הדרגתית".

לסקר ציין כי החברה מעוניינת לצמצם את מספר המפוטרים ב-2009 לרמה של 500-600 עובדים, ולכ-1,000 עובדים עד סוף שנת 2010. יש לציין כי התוכנית המקורית של "מצפן" דיברה על פיטורים של 2,000 עובדים עד סוף 2010.

לסקר ציין כי "ההנהלה מעוניינת ליישם את תוכנית ההתייעלות בהסכמה, אנו נדרשים להיוועצות עם העובדים אך לא להסכמתם. אני נחוש ליישם את התוכנית בין אם יהיה שיתוף פעולה או לא".

בהתייחסו לכוונתו לקצץ 80 מיליון שקל בהטבות לעובדים שעליה הודיע במסגרת הדיונים על תקציב 2009 אמר לסקר כי "לנוכח המצב במשק, חשוב מאוד שהלקוחות שלנו יידעו שגם בחברת החשמל נרתמים לעניין ומנסים להתייעל. אנו מקצצים לא בלחם ובמרגרינה ולא בחמאה, אלא בקצפת ובתותים, ומטרתנו להעביר מסר של צמצום בהוצאות שהם מעבר לשכר ולפנסיה".

יו"ר הוועד מיקו צרפתי הגיב בחריפות לדברי לסקר, ואמר כי דבריו הם מסווה לכוונה לפטר 2,500 עובדים מהחברה, ולהחליפם בעובדי קבלן, "לא נשתף פעולה עם התוכנית ונשמור על העובדים. יש כאן עניין אידאולוגי יותר מאשר עניין כלכלי. מדובר בזכויות עובדים שנצברו במשך שנים רבות כחוק. עובדי חברת החשמללא עובדים בחינם. חברת החשמל נדרשת בימים אלה לתנופת פיתוח אדירה כדי לפתור את הבעיות של משק החשמל. אינינו מתכוונים להפקיר ולו עובד אחד, ובוודאי לא ניתן יד לפיטורים של 2,500 עובדים".

מוקדם יותר, כפי שנודע ל"גלובס", התכנסה המזכירות הארצית של ועד העובדים לדיון מיוחד, ככל הנראה, בעקבות התפוצצות המו"מ עם ההנהלה לגבי יישום תוכנית השינוי הארגוני "מצפן". לפי הערכות בחברת החשמל, הוועד עשוי להודיע על נקיטת עיצומים בחברה, וזאת אם ההנהלה תודיע על יישום חד צדדי של תוכנית "מצפן" הכוללת קיצוץ של 15% בכוח האדם.

בשבועיים האחרונים התנהלו מגעים חשאיים בין לסקר לראשי הוועד לגבי יישום תוכנית מצפן במסגרתה מתוכננת פרישה של 2,000-2,500 עובדים ב-3 שנים.

ל"גלובס" נודע כי הוועד הסכים ליישום חלקי של תוכנית "מצפן", בעיקר בחטיבת הלקוחות, הכוללת את מחוזות החברה, וזאת בתמורה לצמצום הפיטורים בשאר חטיבות ואגפי החברה (הייצור והתכנון), אולם לסקר דחה את ההצעה והוא הבהיר כי הוא מעוניין ביישום מלא של התוכנית, ומוכן לדון על תנאי הפרישה בלבד.

המזכירות הארצית של הוועד דנה כעת כאמור בצעדים שתנקוט במידה ולסקר יודיע על יישום חד צדדי של תוכנית מצפן. "למרות שהוועד היה מוכן ללכת כברת דרך לקראת ההנהלה לסקר כנראה לא מעוניין במו"מ. אם הנהלת חברת החשמל חושבת שהעובדים ייכנעו מצפה לה הפתעה. כל צעד חד צדדי ייתקל בתגובה חד צדדית", אמרו בכירים בוועד.

לסקר רמז בשבוע שעבר בעת אישור תקציב החברה לשנת 2009 כי יידרשו קציצוים נוספים בחברה, כולל בתנאי הרווחה של העובדים, זאת על רקע המיתון הצפוי במשק. לסקר הוסיף כי הוא מצפה שנציגות העובדים תגלה אחריות ותצטרף לדבריו, "למהלך של התאמת רמת החיים למציאות הכלכלית החדשה".