קנדה תלווה לקרייזלר וג'נרל מוטורס סכום כולל של 3.3 מיליארד דולר

ממשלת קנדה ומחוז אונטריו ילוו יחד 3 מיליארד דולר קנדי ל-GM וכן 1 מיליארד דולר קנדי לקרייזלר ; ביום שישי הודיע נשיא ארה"ב כי הוא יעמיד לראשותה של תעשיית הרכב האמריקנית סך כולל של 17.4 מיליארד דולר

יום לאחר שנשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, החליט לסייע לתעשיית הרכב האמריקנית, הגיע תורו של סטפן הרפר. ראש ממשלת קנדה, שהודיע אמש (מוצ"ש) כי ממשלתו תעניק לקרייזלר וג'נרל מוטורס הלוואה בסכום כולל של 4 מיליארד דולר קנדי (3.3 מיליארד דולר). הרפר לא ביטל את האפשרות שהממשל הקנדי יעניק לתעשיית הרכב האמריקנית סיוע נוסף, במידה ויתעורר הצורך בכך.

ממשלת קנדה ומחוז אונטריו ילוו יחד 3 מיליארד דולר קנדי ל-GM וכן 1 מיליארד דולר קנדי לקרייזלר. הראשונה ביקשה סיוע נוסף של 2.4 מיליארד דולר קנדי, במהלך הרבעון השני של השנה בעוד שקרייזלר לא נקבה בסכום הנוסף הדרוש לה.

"זה די מרשים שהם מלווים סכומים גבוהים יותר מאשר ביקשו מהם", אמר דמיטרי אנסטקיס, פרופסור להיסטוריה ומומחה למדיניות הרכב הקנדית באוניברסיטת טרנט בפטרזברו, אונטריו. "המהלך סותר לחלוטין את הרטוריקה אותה השמיעה אוטווה כשהיא טוענת כי היה מגנה על האיטנרסים של משלמי המיסים הקנדים".

נזכיר כי ביום שישי, התייצב הנשיא בוש בבית הלבן והודיע (אחרי חודשים של תחנונים מצד החברות ) כי הממשל האמריקני יסיע לתעשיית הרכב המקומית המתמוטטת וכי הוא מעמיד לה סך כולל של 17.4 מיליארד דולר לצורך מיחזור הלוואות לתקופה של 3 חודשים. סך של 13.4 צפוי להינתן באופן מיידי וסך נוסף של 4 מיליארד דולר יהיה אפשרי לנגישות החברות כנראה בפברואר. במסגרת תוכנית סיוע זו יצטרכו החברות להפגין יכולת עמידה פיננסית בתקופה של 3 חודשים, ולעבור תהליכים מקיפים של ארגון מחדש.

המימון עליו הודיע הממשל האמריקני יוקצה מכספי תוכנית החילוץ לנכסים בעיתיים (TARP). ביסוד תנאיי התכנית, הדרישה להוכחת יכולת קיום פיננסית עצמאית עד 31 במארס, ולא, יבוטלו ההלוואות והחברות יאלצו להחזיר את הכסף.