החברה לפיתוח השומרון: הרכבת מסרבת לשלם 30 מיליון ש' עבור הקו המהיר לי-ם

החברה לפיתוח השומרון שימשה מאז 2004 כקבלן לביצוע עבודות עפר ותשתית באחד מקטעי הפרויקט

החברה המרכזית לפיתוח השומרון תובעת במחוזי בת"א 30 מיליון שקל מרכבת ישראל, דניה סיבוס ובכירים ברכבת, בטענה שהאחרונה לא שילמה על עבודות שביצעה בפרויקט קו הרכבת המהיר מת"א לירושלים.

החברה לפיתוח השומרון שימשה מאז 2004 כקבלן לביצוע עבודות עפר ותשתית באחד מקטעי הפרויקט. באמצעות עוה"ד רפאל ליבא, עופר כהן-צדק וארז גוטרמן ממשרד שדות ושות' היא טוענת, שהשינויים והתמורות שעבר הפרויקט (למשל כשהוחלט שהרכבת תהפוך מרכבת דיזל לרכבת חשמלית), הביאו את הרכבת לדרוש ממנה לבצע עבודות נוספות, שלא נכללו בחוזה המקורי, בהיקפים עצומים.

"כפי שאירע בפרויקטים אחרים שלה, נתחוור לרכבת כי פרויקט הרכבת לירושלים, שהיקפו הכספי אמור היה לעמוד על 3.8 מיליארד שקל, מוערך כיום בכ-7 מיליארד שקל!", נטען בתביעה. "עובדה זו מלמדת יותר מכל על תחשיביה השגויים ועל תכנונה הלקוי של הרכבת. חריגה שערורייתית זו מהתקציב מספרת גם את סיפור התנהלותה הכושלת של הרכבת, שדרשה ביצועם של שינויים רבים ושל עבודות נוספות מגוונות, תוך חריגה ניכרת מההיקף הכספי המקורי שהעריכה".

לטענת החברה לפיתוח, הרכבת מתחמקת באופן מכוון ושיטתי מתשלום בגין העבודות הנוספות שביצעה החברה לפיתוח, לפי דרישתה, והיא אפילו מסרבת לשלם עבור עבודות שנכללו בתכנון המקורי והופיעו בחוזה. היא טוענת לחוב של למעלה מ-60 מיליון שקל, אך העמידה את תביעתה על 30 מיליון לצרכי אגרה.

התביעה הוגשה אישית גם נגד אברהם מרקוביץ, מהנדס בכיר ברכבת, ויהודה סמברג, ששימש כמנהל הפרויקט מטעם הרכבת, בגין "ניצול מעמדם וסמכותם כדי להתעמר בחברה לפיתוח, ולהימנע במכוון מאישור חשבונות ותשלומים בגין עבודות שנדרשו מהחברה לפיתוח". לטענת החברה, השניים הורו לבצע חישובי כמויות רטרואקטיביים ולהפחית כמויות שכבר אושרו לתשלום. טרם הוגש כתב הגנה. (ת.א. ).