הריבית חוזרת לזירת המט"ח

המשבר טרף כללי משחק בשוק הפיננסי הגדול בעולם, כעת שבים שחקניו לשגרה

אילן דנציגר הוא רואה חשבון ואנליסט מט"ח בכיר בחברת "כלל פורקס"

עד פרוץ המשבר העולמי שיחקו הריביות תפקיד מכריע בשוק המט"ח העולמי. כאשר נגיד בנק מרכזי היה מעלה את הריבית על מטבע מסוים, היה נע ערך המטבע של אותה מדינה כלפי מעלה. כאשר הנגיד היה מוריד את הריבית, היה נע ערך המטבע של אותה מדינה כלפי מטה. כאשר העלאת הריבית או הפחתתה היו שונות מהציפיות, השינוי בערך המטבע היה מתרחש במהירות ובחדות.

בפרוץ המשבר נטרפו הקלפים. ברננקי האמריקני הפחית את הריבית, הלך בעקבותיו מרווין קינג הבריטי ואחרי שניהם צעד גם ז'אן פול טרישה. כולם הפחיתו את הריביות בקצב מסחרר.

מכיוון שכמעט כל נגידי העולם מפחיתים ריביות זה אחר זה ולעיתים ללא הודעה מוקדמת, ההשוואה בין המטבעות על בסיס זה, נהפכה לבלתי אפשרית.

ברננקי בקו האפס

בשבוע שעבר, על מנת למנוע את המשך ההידרדרות, נאלץ ברננקי להשתמש בתחמושת הכמעט אחרונה שלו והוריד את הריבית במשק האמריקני לטווח שבין 0% ל- 0.25% בשנה.

רמה זו היא הנמוכה ביותר שנרשמה בארה"ב מאז התחילו לעקוב ולתעד את גובה הריבית בשנת 1954. זוהי ההורדה העשירית בריבית בתקופה של פחות משנה וחצי. ברננקי אמר מיד לאחר הודעת הריבית שבכוונתו להשתמש בכל הכלים העומדים לרשותו על מנת לעודד את הפעילות הכלכלית בארה"ב.

טרישה מרמז על שינוי עמדה

למרות הורדת הריבית המפתיעה והאגרסיבית של ברננקי, נשמעו מכיוון הנגיד האירופי קולות אחרים. בראיון לעיתון "פיננשל טיימס", הזהיר טרישה את קובעי המדיניות הכלכלית במדינות הגוש האירופי מאי שמירה על החוקים הכלכליים הרגילים.

טרישה הזהיר שהפרה של המשמעת התקציבית, עקב תוכניות החילוץ השונות, עלולה לאיים על האמון הכלכלי, שגם כך מצבו אינו מהיציבים. לדבריו קיימת סכנה של הגברת העצבנות בשוקי ההון עקב הצורך להשגת מימון על ידי הממשלות.

השווקים פרשו את ההכרזה על "אי שמירת החוקים הכלכליים הרגילים" כרמז לאפשרות הפסקת הפחתות הריבית לעת עתה.

האירו מתחיל בתיקון הגדול

הורדת הריבית בארה"ב יצרה פער אמיתי בריביות בין שני הגושים הכלכליים הגדולים. הריבית בגוש האירו עומדת לאחר מספר הפחתות על 2.5%. שתי עובדות אלה, בשילוב ההכרזה המפתיעה והבלתי מוסברת של טרישה, הקפיצו את האירו ב- 1,300 נקודות בשבוע אחד.

אמנם האירו החל את התיקון הגדול, שפירושו התחזקותו כנגד הדולר, כשבוע לפני שני אירועים אלה, אך ההשפעה המצטברת של שניהם, הקפיצה את השער מעלה מעלה משער של 1.39 לפני הודעת הריבית בארה"ב ועד לשער 1.47 ביום ה' שעבר.

ביום ו' אמנם תיקן הצמד אירו/דולר חזרה לשער של 1.39 דולר לאירו אך הערכתי היא כי אנו צפויים לסיבוב נוסף בשבועות הקרובים שיביא את הצמד לרמה גבוהה מ- 1.45 דולר לאירו ואולי אף גבוה מכך.

הליש"ט מחכה

בבריטניה עדיין צופים להורדות ריבית ולכן הליש"ט איננה מתחזקת בינתיים באופן משמעותי. מנאומיו האחרונים של מרווין קינג, נגיד הבנק המרכזי הבריטי עולה כי עדיין יש מקום להפחתות ריבית נוספות בבריטניה. לכן המהלך החזק של האירו מול הדולר לא התרחב גם לצמד ליש"ט/דולר.

הליש"ט התחילה את התיקון יחד עם האירו וטיפסה אל מול הדולר משער 1.4450 עד שער 1.5700. השינוי היה אומנם חזק, אך בכל פעם שניסה הצמד להתרומם, הוא נתקל בהתנגדות קשה והשער חזר לרמה נמוכה מ-1.50 דולר לליש"ט.

הדשדוש הגדול בין 1.45 ל- 1.55 טרם נפרץ משמעותית. אם תהיה פריצה כזו היא עשויה להיות חדה ביותר לאחד משני הכיוונים.