מופז ממשיך לנסות ולהזיק

למרות כישלונו בפריימריז הוא מנסה לגבש מחנה מאוכזבים ולהפעילו נגד ציפי לבני

אם יו"ר קדימה, ציפי לבני, חשבה כי הצלחתה לחסום את אנשי שאול מופז מלהתברג במקומות גבוהים ברשימת קדימה לכנסת תביא לה שקט תעשייתי, הרי ששמחתה היתה מוקדמת. מופז מסתבר לא מתייאש. למרות כישלונו הצורב בפריימריז, שר התחבורה, כך מספרים בקדימה, לא מוותר על השאיפה להקים מחנה פוליטי בתוך סיעת קדימה. כבר בליל הפריימריז זיהה מופז את החוליות החלשות בסיעה העתידית והרים טלפון לכל מי שהתאכזב ממיקומו, או במילים אחרות, עם מי שמרגיש כי לבני לא עזרה לו מספיק.

חברי כנסת ששוחחו עימו התרשמו כי יעדו של מופז לא השתנה, אלא רק שיטת הפעולה: אם לא הצליח להכניס אנשים משלו לרשימה, ינסה להפוך כמה שיותר מאלה שהתברגו ברשימה לאנשי מחנהו.

פניו חמורות הסבר של מופז על הבימה בגני התערוכה בליל הפריימריז לא הסתירו את אכזבתו הקשה מהתוצאות. מלבד הניסיונות להתחבר לחוליות החלשות בסיעה, הוא החל במקביל גם בתחקור הכישלון. אולי כלקח מהפריימריז לראשות המפלגה, דרש מופז מאנשי המנגנון המפלגתי להעביר לידיו את פילוח תוצאות ההצבעה ברחבי הארץ. לא מן הנמנע ששוב מרגיש מופז שדפקו אותו.

גם אם מופז יחליט להירתם למאמץ הבחירות המפלגתי, השאלה הגדולה היא איך גורמים להשתלבותו של מופז להיראות אמינה, כשהשניים - מופז ולבני - לא טורחים אפילו להסתיר את חוסר ההערכה והאמון ביניהם. רק הבוקר (א') כשהתבקש שר התחבורה בגלי צה"ל להחמיא לכישורי המנהיגות של לבני, הוא טרח לציין בתשובתו כי חסר לה ניסיון בשורה של תחומים, אולם "סייג" את דבריו כי עליהם תוכל לחפות באמצעות כוורת מתאימה. ואילו לבני סיפקה לעיתוני סוף השבוע ציטוטים המבטאים שמחה לאידו של מופז.

באשר לאפשרות שמופז ינסה בכל זאת להתפצל ולגרור אחריו חלקים מסיעת קדימה לאחר הבחירות, נשמעים מקורביה של לבני השבוע הרבה פחות מודאגים מכוחו של מופז ומיכולתו להזיק. אם ננצח, הם אומרים, מופז יתיישר במטרה לזכות בתיק הבכיר שהובטח לו. אם נפסיד, למי אכפת. בינתיים, הם אומרים, שיתבשל במיץ של עצמו.

בטן מלאה בליכוד

2 50 יום לפני הבחירות טבעי להניח שהמפלגה המובילה בסקרים תהיה מאוחדת מאחורי היו"ר שלה לקראת הניצחון בבחירות. אפילו הסקרים הלא מחמיאים מעניקים לליכוד פי שניים וחצי מנדטים ממצבה הנוכחי, כך שמצב הרוח במפלגה אמור להיות מרומם. על פניו זה אכן המצב. כמה ימים לאחר הפריימריז שקיימה המפלגה, באירוע שערך אורן הלמן, לשעבר יועצו הפוליטי של יו"ר הליכוד, ח"כ בנימין נתניהו, ניתן היה לחשוב שעידן המחנאות בליכוד עבר מן העולם. כל צמרת המפלגה שפקדה את האירוע, כולל נתניהו, הפגינה כלפי חוץ אחדות מרשימה. אפילו אופיר אקוניס, שעתירתו דחקה את ח"כ מיכי רצון למקום לא ריאלי ברשימת הליכוד, נצפה מתחבק עם האיש שאיתו הוא מתדיין עכשיו בערכאות משפטיות.

זו התמונה שמשתקפת מעל פני השטח, אלא שמאחורי הקלעים המצב שונה בתכלית. הח"כים בליכוד שלאחר הפריימריז מחזיקים פתאום בהרבה זמן פנוי ובבטן מלאה. בין היתר, הם מתלוננים על בעיית זמינות מצידו של יו"ר הליכוד. נתניהו מסתבר, מתחמק לא רק מהתקשורת. חלקם טוענים שמאז הבחירות המקדימות במפלגה, נכשלו כל ניסיונותיהם לזכות להיכנס בשערי לשכתו של נתניהו, בטענה כי הבוס עסוק.

בכלל, רבים מבכירי המפלגה מסתובבים בתחושות קשות של תסכול ומירמור. הם מלאי ביקורת על נתניהו שהחליט לאייש את מטה הבחירות של המפלגה באנשי מקצוע חיצוניים ולהשאיר את חברי הכנסת מחוץ לתמונה. משמעות הדבר: חברי הכנסת בסיעת הליכוד, בכירים ככל שיהיו, יישארו ממודרים בכל הקשור לקמפיין הבחירות של המפלגה. לכל היותר, ישלח אותם נתניהו להתראיין ולשמש כמסבירים בחמישים הימים שנותרו. מעבר לחשיבות של להיות מעודכנים, הח"כים של נתניהו מבכים בעיקר על האפשרות שנלקחה מהם לחזק את אחיזתם בשטח, שכן בכוחו של מי שמחזיק באחד התפקידים הללו להעניק ג'ובים לפעילי השטח.

המהלך החדשני שמוביל נתניהו נתפס כתמוה בקרב חברי סיעתו. בעוד הם נדחקים הצידה, בעבודה ובקדימה קורה בדיוק להיפך. יו"ר העבודה, השר אהוד ברק, ולבני ממנפים את האפשרות שיש להם להעניק תפקידים במטות הבחירות כדי לאחד את השורות במפלגותיהם.

לבני העניקה את תפקיד ראש מטה הבחירות ליו"ר הכנסת דליה איציק; לשר מאיר שטרית פירגנה את תפקיד יו"ר מטה הסברה; ולשר אבי דיכטר נתנה את יו"ר מטה יום הבחירות. אותו הדבר קורה גם בעבודה - שם חולקו טייטלים לח"כים אופיר פינס, איתן כבל, מתן וילנאי ושלי יחימוביץ'. רק הח"כים של הליכוד נותרו מחוץ לחגיגה. את תפקיד ראש המטה קיבל ההייטקיסט אלי אילון, והיועץ האסטרטגי רוני רימון מחזיק בתואר יו"ר מטה ההסברה. "מטה סטנלי פישר" מכנים בליכוד את המערך הארגוני שהקים נתניהו: מינוי אנשי מקצוע חסרי מושג בתחום הפוליטי, לתפקידים שמחייבים הבנה כזו. החלטת נתניהו להרחיק את הפוליטיקאים ממטה הבחירות ללא ספק תמוהה וטומנת בחובה סיכון רב. לא רק בגלל חוסר ניסיונם הפוליטי של אנשי המקצוע, אלא בשל פוטנציאל הנזק הטמון בכעסם של חברי הכנסת, שזה עתה, לאחר שהסתיימו הפריימריז, התפנה להם הרבה מאוד זמן פנוי ובמקום לנצלו לתועלת הקמפיין, הוא עלול להתמלא בכעס ובמרמור.

אם בכירי המפלגה מרגישים מקופחים על אי שיתופם בגיבוש הקמפיין, מה יגידו אלו ששובצו ברשימה המקום ה-20 ואילך? הם מבחינתו של נתניהו בכלל לא קיימים. היום מתוכננת להיערך ישיבה ראשונה של נבחרי רשימת הליכוד לכנסת. נתניהו, שמעדיף קהל ביתי, הזמין רק את 20 החברים הראשונים. אחרי המקום ה-20, כבר מדורגים נציגי המחוזות וכמה מהמורדים לשעבר, שנגדם פעל נתניהו לפני הפריימריז וגם לאחריהן. מהצצה באתר האינטרנט של המפלגה, מתקבל הרושם כי לא רק שנתניהו מעדיף לא לראות משובצי העשירייה השלישית ואילך, הוא גם דואג לכך שהם לא ייראו.

בלחיצה על הלינק "הכר את הנבחרת" מופיעים רק ה-20 הראשונים ברשימה. שיטוט באתר כולל אפשרות להשתתף בתחרות המתנדב המצטיין, ראיון על "התדלדלות הרוח" עם הרמטכ"ל לשעבר, משה בוגי יעלון, ואפילו הפניה לכתבה ששודרה ביום שישי בערוץ 2 על כך שברחובות קיבל הליכוד 39 מנדטים, אבל מי האנשים שימלאו את המקומות האלה - את זה באתר הליכוד לא ניתן למצוא. *