כך מרוויחים מחובות אבודים

מה אומר החוק לגבי חובות שלא שולמו לך, ובאיזה אופן כדאי לנהוג כדי להפסיד פחות

עסקים רבים מתקשים כיום לגבות חובות מלקוחות וספקים במועד פרעונם, במקרים רבים הסיכויי להשבת החוב במועד כלשהו, אפסיים. במקרים מסוימים ניתן לנצל את החוב האבוד לצורכי מס.

כך נהפך חוב ל"אבוד"

בדיני המס מבחינים בין "חוב אבוד" ל"חוב מסופק". חוב אבוד - הוא חוב שאינו ניתן לגביה. חוב מסופק - חוב שקיים ספק לגבי היכולת לגבותו. חוב מוכר כהוצאה לצורכי מס בשנה שבה נהפך לחוב אבוד. חוב מסופק אינו מוכר כהוצאה לצורכי מס.

כדי שחוב יוכר כחוב אבוד, יש צורך להוכיח כי נעשו כל המאמצים לגבותו. יש להוכיח שנעשו פעולות לגביית החוב, ובכלל זה: פנייות לחייב, פנייה לעורכי דין והגשת תביעות. יש לשמור תיעוד מהפעולות שנעשו, כדי להוכיח בפני השלטונות שאמנם נעשו די מאמצים לגביה.

כשמתעוררת בעייה בגביית חוב כדאי לפנות לחייב ולגבש הסדר פשרה לגבי גובה החוב. בפשרה כדאי לקבוע שהחלק שישולם, ישולם עד תום שנת המס. בנוסף ליתרון שבגבייה המיידית, את סכום חלק החוב שלא שולם, ניתן יהיה להפחית מההכנסה החייבת כבר באותה שנת המס.

אם לא ניתן להגיע לכל הסדר, כדאי לפתוח בהליכי גביה במהירות, כדי להספיק לבצע די מהלכים שיאפשרו להכריז על החוב "אבוד", כבר באותה שנת מס.

מחילת חובות

החוק קובע שחוב שלא סולק ייחשב כהכנסה של החייב, שלא פרע את חובו. מפסקי דין שנקבעו באחרונה בבתי משפט, מסתמנת גמישות בקביעה זו - לדוגמא, פסק דין בעניין "עטרת זהב", קבע שחובות לספקים שלא נפרעו, ואשר פקיד השומה ראה בהם חובות שנמחלו, אינם חובות שנמחלו.

כאשר בעל שליטה מוותר על חוב שחייבת לו חברה שבשליטתו, אינה נחשבת כהפסד הון, אלא כהשקעה בחברה. הוויתור על החוב לא ייחשב כהכנסה של החברה, אלא כתוספת להשקעת בעל המניות בהון החברה.

הסיבה לכך היא שמחילה על חוב בין צדדים קשורים (כמו בעל שליטה וחברה שבשליטתו) אינה נחשבת מבחינה כלכלית כמקור להתעשרות.

חובת דיווח

רשות המסים פרסמה לאחרונה רשימת תכנוני המס החייבים בדיווח. הרשימה כוללת, בין היתר, מכירת נכס לצד קשור בהפסד שקוזז נגד הכנסות חייבות, מחילת חוב בין צדדים קשורים ועוד.

רשות המסים סבורה כי מחילת חוב בין צדדים קשורים, נעשית במקרים מסוימים במטרה לחסוך במסים. תכנון המס הוא פשוט: החברה האם מוותרת לחברה הבת שלה על חוב כספי, ולאחר מכן, החברה האם דורשת הכרה בהפסד בגין מחיקת החוב.

בשל הפוטנציאל של תכנון מס העשוי להיות בעייתי, נקבעה חובת דיווח על תכנון מס שכרוכה בו מחילת חוב.

הדיווח ייעשה רק כאשר מדובר במחילת חוב בסכום הגבוה ממיליון שקלים ויותר אשר קוזז מהכנסות החייב או בעל החוב, ובעקבות המחילה פחת סכום המס שהיה צריך להשתלם אילולא מחילת החוב. שימו לב, רשות המסים רק רוצה לקבל מידע על התכנון שנעשה - אין מדובר בהכרח בתכנון מס שאינו כשר.

ד"ר אבי נוב, בעל תואר שלישי במיסוי בינלאומי, הוא עורך דין המייצג לקוחות מישראל ומחו"ל בתחום המיסוי ומרצה בבית הספר למשפטים, ובבית הספר למנהל עסקים של המסלול האקדמי המכללה למינהל. ניתן לפנות אליו במייל: avinov@bezeqint.net