כעס באוצר על יוזמת הממונה החדש על אגף השכר באוצר אילן לוין להקפיא תוספות השכר במגזר הציבורי

לוין לא פנה אל הוועדים שזכו לתוספת שכר צנועה של 5% כמו במרבית המגזר הציבורי, אלא לסקטורים שקיבלו לאחרונה יותר, כמו המורים בבתי הספר התיכוניים, המרצים באוניברסיטאות וציבור הרופאים - שכל אחד משני הסקטורים האחרונים קיבל תוספת שכר של 24.2%

הממונה החדש על אגף השכר באוצר, אילן לוין, שפעל עד היום בעצימות נמוכה מאוד לפחות בזירה התקשורתית, מנסה ככל הנראה להטביע גם את חותמו בין שלל התוכניות הכלכליות על רקע המשבר העולמי. לוין פנה לאחרונה למספר ועדי עובדים במגזר הציבורי וביקש מהם להקפיא באופן "וולונטרי" את תוספות השכר לשנת 2009. לוין העריך כי הדבר יביא לחיסכון של שלושה מיליארד שקל, אותם ניתן יהיה להפנות לתחומים שונים כדי לסייע להאצת המשק.

לוין לא פנה אל הוועדים שזכו לתוספת שכר צנועה של 5% כמו במרבית המגזר הציבורי, אלא לסקטורים שקיבלו לאחרונה יותר, כמו המורים בבתי הספר התיכוניים, המרצים באוניברסיטאות וציבור הרופאים - שכל אחד משני הסקטורים האחרונים קיבל תוספת שכר של 24.2%. לוין אמנם דיבר על "וולונטריות", אך רמז שהדבר עדיף על פני קיצוץ שכר, כפי שעשה בנימין נתניהו בזמן המשבר הקודם, מה שכונה אז כ"עידוד הצמיחה".

ללא תמיכה מאנשי האוצר

ואולם, מסתבר שלא רק ועדי העובדים לא התלהבו מהיוזמה, אלא אפילו עמיתיו למשרד האוצר - הממונה על התקציבים, רם בלינקוב ומנכ"ל המשרד, ירום אריאב. השניים סבורים כי זו דווקא כן השעה להעניק את התוספות שכבר הובטחו וזאת לצורך הגדלת הצריכה של אותם קהלים.

הבעיה העיקרית שמאיימת על המשק ומאפיינת את המשבר הנוכחי, לדעת בלינקוב ואריאב, הינה הירידה החדה הצפויה בצריכה הפרטית שעלולה לעצור את תהליך הצמיחה במשק וליצור מעגל קסמים דפלציוני ואבטלה. על פי שני הבכירים, הענקת התוספות שווה ערך להקלה במס, שכן היא מגדילה את כוח הקנייה של הציבור הזה ומאפשרת הגדלת הצריכה. "לוין דיבר עם יותר מדי אנשים על תוכניתו גם אחרי שהוא לא קיבל את התמיכה של בכירי המשרד וזו הייתה טעות", מסביר בכיר באוצר.

אלמנטים של אי צדק

בהצעתו של לוין ישנם גם אלמנטים מובהקים של אי צדק. בסוף השנה אמור לוין לעדכן את שכר הבכירים במגזר הציבורי בעקבות העלייה של 3%-4% במדד המחירים לצרכן. מדוע לדחות תוספת של 1.5% למורה שמשתכר כ-4,000 שקל בחודש (תוספת של 60 שקל) ולא לדחות את עדכון האינפלציה לשכר מנהלים שמשתכרים כ-30 אלף שקל בחודש?

בנוסף, ההשלכות שביצע לוין מהמשבר של 2001 למשבר הצפוי ב-2009 הן שגויות: מדובר במשבר אחר, עם מאפיינים שונים ועם משק ישראלי שונה לגמרי. אז היה המשק אחרי שנתיים של צמיחה כלכלית שלילית והצטייר כבלתי יציב בעליל. כעת המשק הישראלי נהנה מאמינות גבוהה לאור מדיניות תקציבית אחראית. יחס חוב-תוצר צנח ב-30 נקודות אחוז בעוד שבמדינות אחרות כמו כגון ארה"ב, זינק היחס בחדות.

בהסתדרות אמרו בתגובה לתוכנית לוין כי "אין לנו מושג על מה מדובר ואם יפנו בצורה מסודרת אז נבחן את הדברים". חוסר ההתרגשות בהסתדרות נובע בין היתר על רקע היחסים הקרים בין לוין ליו"ר ההסתדרות, עופר עיני, לעומת קודמו, אלי כהן. בהסתדרות הרפואית מתנגדים נחרצות ליוזמה, בטענה כי את התוספות היו אמורים לקבל מזמן, הרבה לפני פרוץ המשבר.