7 מבחנים למניה שתניב תשואת יתר

קשה להמליץ לשוב לשוק המניות, מי שבכל זאת מתעקש, כדאי שיציית לכללים הבאים

רון אייכל הוא אסטרטג וכלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב

קשה עדיין להמליץ על שיבה לשוק המניות, אך מי שכבר החליט להשקיע באפיק זה, כדאי שיציית לכמה כללים.

כשמסכמים את ביצועי שוקי המניות בכל העולם, מתברר שהם רשמו בשנת 2009 את השנה הגרועה ביותר בתולדותיהם. ירידות השערים, שקרו תחת השפעה חזקה של סביבת המקרו-הכלכלה, הביאו לעלייה חדה ברמת המתאם בין שוקי המניות, ואם לא די בכך, רמת התנודתיות היומית טיפסה לשיאים שלא היו כדוגמתם.

אנחנו מצפים בכיליון עיניים ליום שבו ישנה השוק את פניו, ויהפוך משוק המושפע מסביבת מאקרו ומביא לידי כך שכל השווקים עולים ויורדים יחדיו, לשוק הנוטה לתמחור לפי חישובי מיקרו. כלומר שוק שבו מחיר המניות נקבע לפי מצבה של כל חברה וחברה, והדמיון והמתאם בין המניות לבין עצמן ובין שוק זה לאחר, הוא ברמה נמוכה.

להערכתנו, עדיין מוקדם לחזור ולבחון את השוק בגישת המיקרו. בכדי שהדבר יקרה, סביבת המקרו צריכה להתייצב, וגם על מידת התנודתיות בשווקים לרדת משמעותית.

עד שהדבר יקרה, להלן מספר כללי אצבע שלהערכתנו יעזרו לשמור, באופן יחסי, על השווי הנכסי של השקעה באפיק המניתי:

  1. מאזן: מצבת החובות של הפירמה נמוכה והיקף החובות ביחס למאזן יהיה נמוך. אנחנו לא תרים אחר חברות עם מאזן הפרתקני. התקופה היא קשה מאוד ואלו ועל אחת כמה וכמה לאלו שלהן נטל חוב מעיק.
  2. חובות: עדיפות לחברות שלהן חוב לטווח ארוך, על פני חברות עם חוב לטווח קצר. לחברות בעלות מבנה חוב זה מצב תזרימי נוח יותר.
  3. תזרים מזומנים חיובי ויציב: חברות עם תזרים חיובי, עשויות להתגבר על תקופת המיתון.
  4. פרישת הפעילות העסקית: חברות אשר מרכז פעילותן בשוק המקומי. אנו מעדיפים חברות הפועלות בשווקים המקומיים שלהן. בתקופה הנוכחית, היצואנים ברחבי העולם מתמודדים עם קשיים רבים: ביקושים נחלשים, מטבעות תנודתיים, אי-ודאות לגבי חוזקו הפיננסי של הצד האחר בעסקה ועוד.
    הדבר נכון גם לחברות אמריקאיות וגם לאירופיות, אך יש להוציא מכלל זה חברות בענף התרופות.
  5. דיבידנד גדל: חברות שמתכוונות להגדיל את היקף הדיבידנד, ועדיין יציגו מאזנים חזקים (עדיין יש כסף בקופה) הן אטרקטיביות למדי. אלו מאותתות לנו על כך שיש להן מסד פיננסי איתן.
  6. גודל החברה: להעדיף חברות גדולות על פני חברות קטנות. בדרך כלל, חברות קטנות מתאפיינות בכך שהן ממונפות בעלות חוב גבוה ביחס למאזן. לפיכך, ירידה בביקוש לשירותים או למוצרים שלהן עלולה להיות בעלת השפעה קשה יותר, בהשוואה למצב דומה בחברה גדולה.
  7. ערך על פני צמיחה: להעדיף חברות ערך על פני חברות צמיחה. הואיל ואין צמיחה בנמצא, אלא התכווצות, אנו מעדיפים חברות המתומחרות כזולות לעומת ממוצע שוק המניות שבו הן פועלות.

כללי אצבע אלו, אינם יכולים להבטיח תשואה חיובית, אפילו למי שיצמד אליהם באדיקות. עם זאת, להערכתנו הם מייצגים את מנגנון הסינון שדרכו יעברו החברות הציבוריות בתקופה הנוכחית. חברות שעוברות את שבעה המבחנים האלה, מייצגות את ההשקעה הסולידית ביותר האפשרית בתקופה הנוכחית בשוק המניות. תשואת יתר לעומת מדדי המניות הכלליים היא יעד אפשרי בהחלט עבורן.