האוצר מבקש מהעליון כי ירום אריאב יופיע בדיון על הכרה בהוצאות טיפול בילדים

משרד האוצר מגייס לעזרתו גם את המשבר הכלכלי וטוען כי אין מקום בעת הזו להכיר בהוצאות: "זו תהיה מהפכה של ממש, שינוי שתהא לה השפעה הרבה מעבר להוצאות טיפול בילדים"

משרד האוצר משנס מותניים נגד פסק הדין של שופט המחוזי, מגן אלטוביה, המכיר בהוצאות טיפול בילדים לצורכי מס: באופן חריג מבקש האוצר מבית המשפט העליון, הדן בערעור המדינה על פסק הדין, לאפשר למנכ"ל המשרד, ירום אריאב, להופיע בפניו בדיון נוסף בעל פה במסגרת הערעור. העליון הורה באחרונה בהחלטת ביניים לרשות המסים לבחון את היכולת להתקין תקנות שיאפשרו את ההכרה בהוצאות.

המדינה, באמצעות מנהלת המחלקה הפיסקלית בפרקליטות, יעל ורבה-זלינגר, וסגן המחלקה, עו"ד קמיל עטילה, הגישה היום (ב') לבית המשפט העליון השלמת טיעונים בכתב לערעור שהגישה. בין היתר, מצרפת המדינה את עמדת האוצר, שהתגבשה בדיון שקיים בהמשך להצעת העליון לשקול הכרה בהוצאה, לפיה "אין מקום, במיוחד בעת הזו, להתיר הוצאות אלו בניכוי, ולו בניכוי חלקי".

לדברי משרד האוצר, התפישה לגבי הוצאות הטיפול בילדים היתה ועודנה כי מדובר בהוצאות פרטיות ולא הוצאות בייצור הכנסה ועל בסיס זה נבנתה כל המדיניות המאקרו-כלכלית של מדינת ישראל בעשורים האחרונים. לטענתו, הצעת ביהמ"ש העליון לשקול את ההכרה בהוצאות אלו, הינה בגדר "שינוי מדיניות כלכלית ופיסקאלית מן הקצה אל הקצה, מהפכה של ממש, שינוי שתהא לו השפעה הרבה מעבר להוצאות טיפול בילדים". האוצר מדגיש כי יהיה זה בלתי אחראי לאור המשבר הכלכלי הנוכחי, להסכים לשינוי כה דרמטי במדיניות הפיסקאלית והכלכלית.

משרד האוצר מציין כי לפי חוות דעתו הכלכלית של סמנכ"ל רשות המסים, בועז סופר, העלות התקציבית של פסק הדין תגיע למיליארדים רבים; וכי ההכרה בהוצאות טיפול תגרור תביעות נוספות להכרה בהוצאות נוספות, שנחשבו עד כה פרטיות.

"בלתי אחראי"

לטענת האוצר, פסק הדין מביא לתוצאה אבסורדית, לפיה יש מקום להכיר בהוצאות נוספות כמו: "הוצאות טיפול בהורים קשישים או סיעודיים; הוצאות טיפול בקרובים נטולי יכולת; הוצאות אבטחת בתים, שהרי בני זוג אינם יכולים לצאת לעבודתם ולהשאיר חפצי ערך משמעותיים בביתם ללא אבטחה כלשהי; הוצאות לינה ליד מקום העבודה; וחלק ניכר מהוצאות ביגוד, שהרי בתחומי עיסוק רבים אנשים נאלצים להוציא הוצאות לא מבוטלות על בגדים המשמשים אותם רק או בעיקר לעבודתם וכו'".

עוד טוען האוצר כי הכרה בהוצאות טיפול בילדים היא מהלך רגרסיבי, שייטיב דווקא עם השכבות המבוססות. "במצב שבו הפערים הכלכליים בחברה הישראלית הולכים וגדלים ושיעור העוני אף הוא אינו מן הנמוכים בעולם, נראה כי אין זה ראוי להשקיע מיליארדים בהכרה הוצאות טיפול בילדים, שייטיבו דווקא את מצבן של השכבות המבוססות ממילא", נטען.

המדינה מציינת גם כי הטבות משמעותיות לעשירונים העליונים יהיו בעלות משמעות כספית אדירה. זאת, כיוון שההכנסה לקופת המדינה מהעשירונים העליונים מהווה 80% ממס ההכנסה שנגבה מכלל תושבי המדינה (היחידים).