דני דנקנר תוקף את ועדת בכר והמוסדיים: "מיליוני אזרחים השקיעו חסכונותיהם בקופות ובקרנות במחשבה שמדובר בהשקעה סולידית - והתברר להם שטעו"

יו"ר בנק הפועלים ואיגוד הבנקים נאם בכנס השנתי של האיגוד: "אני חושש שהוועדה היתה כל כך מרוכזת באלה שצריך לקחת מהם את נכסי הלקוחות, עד ששכחה להפנות מספיק תשומת לב לאלה שלהם מסרה אותם" ; סקר: 70% מהציבור אינם יודעים מי מנהל את החיסכון הפנסיוני שלהם

"אפשר לאהוב את הבנקים ואפשר לא לאהוב אותם, אבל חיוני לשמור על יציבות ואיתנות המערכת הבנקאית. בייחוד כששוק האשראי החוץ-בנקאי, שבעיני הוא אזור בסיכון גבוה, נמצא במשבר. האפשרות שניתנה למגזר העסקי לקבל אשראי בסכומים גדולים מאוד במערכת החוץ-בנקאית היתה הגזמה ואין ספק שהפיקוח והבקרה במערכת החוץ-בנקאית נחותים לאלה הנהוגים במערכת הבנקאית. זה מתבטא בניהול הסיכונים, בטיפול בלקוח ובהתייחסות ללקוח בקשיים", אמר היום (ג') דני דנקנר, יו"ר בנק הפועלים המכהן גם כיו"ר איגוד הבנקים.

דנקנר נאם בכנס השנתי של האיגוד ותקף את ועדת בכר ואת התנהגות הגופים המוסדיים. "לא אנצל מעמד זה כדי לבוא חשבון עם ועדת בכר, אבל אני חושש שהוועדה היתה כל כך מרוכזת באלה שצריך לקחת מהם את נכסי הלקוחות, עד שהיא שכחה להפנות מספיק תשומת לב לאלה שלהם היא מסרה את נכסי הלקוחות. כוונותיה היו טובות, אולם נוצר מצב בעייתי, שהסובלים ממנו עלולים להיות לא אלה שלקחו את האשראי החוץ-בנקאי בעיקר משום שהוא היה כה קל ונגיש, אלא דווקא אלה שנתנו אותו".

"לכאורה, מדובר בקופות הגמל וקרנות ההשתלמות, אולם למעשה מדובר במיליוני אזרחים, שהשקיעו את חסכונותיהם לטווח הארוך והבינוני בקופות ובקרנות, מתוך מחשבה שמדובר בהשקעה סולידית, והתברר להם כי טעות היתה בידם", טען דנקנר.

"נמשיך לסייע"

המלצתו המיידית של דנקנר היא ביצוע שינוי במבנה הרגולציה. "הצעד הראשון, והחשוב ביותר, הוא איחוד רשויות הפיקוח", אמר, "לא נכון להמשיך לפקח על שוק ההון ועל השחקנים השונים בו באמצעות מודל שמפצל את רשויות הפיקוח לשלוש. צריך להתעלות מעל לכל המחלוקות, בין מקצועיות ובין אישיות, ולפעול לאיחוד רשויות הפיקוח בתקיפות וללא דיחוי".

בהתייחסו למחנק האשראי אמר דנקנר כי "לאחרונה נשמעו טענות מצד גורמים שונים כי מערכת הבנקאות חונקת את המשק. כל מי שיודע לנתח את הדוחות הכספיים יגיע למסקנה כי טענות אלה רחוקות מן המציאות בשטח. כל בנק יעשה את חישוביו וינהג לפי שיקול דעתו המקצועי המיטבי. אולם אני יכול לומר בוודאות כי הבנקים בישראל נתנו, נותנים וימשיכו לתת אשראי. נמשיך ונסייע ככל האפשר ללקוחותינו בזמן קשה זה, כפי שעשינו בעבר".