סקר איגוד הבנקים: 70% מהציבור אינם יודעים מי מנהל את החיסכון הפנסיוני שלהם

18% עדיין חושבים כי החיסכון הפנסיוני שלהם מנוהל על ידי הבנקים ; רוב החוסכים אינם מודעים לגובה דמי הניהול שהם משלמים באפיקים הפנסיוניים

רוב הציבור אינו יודע מיהם הגופים שמנהלים עבורו את החיסכון הפנסיוני וקרנות ההשתלמות - כך עולה מסקר שערך איגוד הבנקים. בנוסף, רוב החוסכים אינם מודעים לגובה דמי הניהול שהם משלמים באפיקים הפנסיוניים.

תמונת מצב זו עולה מסקר מיוחד שנערך על ידי מכון המחקר דחף בהזמנת האיגוד.

70% מהציבור אינו יודע מי מנהל את החיסכון הפנסיוני שלו. 52% מהנשאלים השיבו כי אינם יודעים ו-18% סבורים כי החיסכון הפנסיוני שלהם עדיין מנוהל על ידי הבנקים.

משה פרל, מנכ"ל איגוד הבנקים, אמר: "האוצר, הציבור כולו והבנקים נמצאים בימים אלה במקום שבו האינטרס המשותף והדחוף ביותר הוא לאפשר להעמיק ולשכלל את הייעוץ הפנסיוני. האוצר עיצב את שוק ההון באופן שבו היועץ האובייקטיבי היחיד בתחום הפנסיוני זו המערכת הבנקאית. כדי לאפשר מצב בו הציבור יימנע מהחלטות לא-רציונליות, צריך לאפשר לבנקים להעניק ייעוץ פנסיוני במקומות העבודה ובמפעלים, להרחיב את מספר המוצרים הפנסיוניים שהם יכולים להפיץ, ולהמשיך בסדרת שינויים שתקדם את הרפורמה למקום בו אנשים יוכלו לשלוט ולהבין מה קורה לחיסכון הפנסיוני שלהם. אני מקווה שבאוצר יבינו שזו הדרך היחידה למנוע את הבורות שחושף הסקר".

כאשר המשתתפים בסקר נשאלו האם ידוע להם איזה חלק מהחיסכון הפנסיוני שלהם מושקע בסיכון גבוה וסיכויי רווח גבוהים אמרו 74% כי אינם יודעים.

לפי נתוני הסקר, 79% מהציבור אינו מודע לזינוק בדמי הניהול לאחר העברת הבעלות על הקופות מידי הבנקים. כאשר המשתתפים נשאלו, האם על-פי הערכתם דמי הניהול כיום עלו, ירדו או נותרו ללא שינוי, בהשוואה לתקופה שבה התוכניות הפנסיוניות נוהלו על ידי הבנקים אמרו 45% כי אינם יודעים, 22% סבורים כי לא חל בהם שינוי, 12% סבורים כי דמי הניהול הוזלו ורק 21% סבורים כי הם התייקרו.