שוק המיזוגים קפא ב-2008 והבנקים הפסידו יותר מ-800 מיליון דולר על עמלות ייעוץ

ג'יי.פי מורגן וגולדמן זאקס, המובילים בשוק הביי-אאוט, הפסידו לאחר שעסקאות רבות, שערכן נאמד ב-800 מיליארד דולר, לא יצאו לפועל

רוב בנקאי ההשקעות היו שמחים לשכוח משנת 2008 הקטסטרופלית, כשלא רק הבונוסים שלהם התאדו, אלא גם העמלות שהם ציפו לקבל הופכות לחלום באספמיה. מספר העסקאות שבוטלו במהלך השנה היה הגבוה ביותר אי-פעם, וסך הפעילות העולמית של מיזוגים ורכישות התכווצה ב-35%.

על-פי נתוני תומסון רויטרס, השנה בוטלו 1,100 עסקאות, לעומת 800 ב-2007. השווי הכולל של העסקאות הללו התקרב השנה ל-800 מיליארד דולר, מה שאומר כי הבנקים הפסידו על עסקאות שלא יצאו לפועל יותר מ-815 מיליון דולר בעמלות.

המיזוגים שלא היו

ההאטה שהפכה למיתון הובילה לכמה עסקאות בולטות שלא התממשו, ביניהן העסקה שבמסגרתה היתה ענקית הכרייה BHP ביליטון אמורה לרכוש את המתחרה ריו טינטו תמורת 188 מיליארד דולר; עסקת הביי-אאוט שבמסגרתה היתה קבוצה של חברות פרייבט אקוויטי אמורה לרכוש את ענקית הטלקום הקנדית BCE ; וכמובן, הצעת הרכש החד-צדדית של מיקרוסופט עבור יאהו, שנכשלה ככל הנראה בשל התנגדותו של מנכ"ל יאהו הפורש ג'רי יאנג.

מתברר שהמפסידים הגדולים היו גם המרוויחים הגדולים. בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן צ'ייס , שניצב במקום השני העולם בשוק הייעוץ למיזוגים ורכישות בשנת 2008 רשם את ההפסדים הגדולים ביותר מביטול עסקאות במהלך השנה. בתומסון רויטרס מעריכים שהעסקאות המבוטלות שבהן היה הבנק מעורב היו מניבות לו עמלות בסך 72.6 מיליון דולר.

גולדמן זאקס , שניצב במקום הראשון בשוק הייעוץ למיזוגים, הוא השני ברשימת המפסידים. סך העמלות שגולדמן איבד בשל ביטול עסקאות נאמד ב-63.7 מיליון דולר. מורגן סטנלי, סיטיגרופ ולזארד ניצבים במקומות השלישי, הרביעי והחמישי ברשימת העמלות האבודות.

לוקחים בחשבון

ג'יימס סטיינס, יו"ר עולמי לענייני מיזוגים ורכישות בדויטשה בנק סקיוריטיס מעריך כי בשנה הבאה יכול המצב רק להשתפר לאחר ההפסדים האדירים שספגו הבנקים בשנה הנוכחית. "הביטולים נבעו מהתנודות המפתיעות והדרמטיות בשווקים שונים, כגון שוק האשראי ושוק המניות", הוא אומר, "זה כבר קרה. עכשיו יתבצעו העסקאות תוך ידיעה שקשה מאוד להשיג אשראי ושהשוק תנודתי מאוד".

לטענתו, בשנה הקרובה יפעלו הצדדים השונים בעסקאות כאלה על בסיס המידע הקיים, וייקחו בחשבון את המיתון ואת המצב בשווקים כשהם מגבשים עסקאות חדשות לרכישה או למיזוג.

העמלות שהבנקים הפסידו

ג'יי.פי מורגן צ'ייס - 72.6 מיליון דולר

גולדמן זאקס - 63.7 מיליון דולר

עסקאות שלא יצאו לפועל

ענקית הכרייה BHP ביליטון שהיתה אמורה לרכוש את המתחרה ריו טינטו תמורת 188 מיליארד דולר

קבוצה של חברות פרייבט אקוויטי שהיתה אמורה לרכוש את ענקית הטלקום הקנדית BCE

הצעת הרכש החד-צדדית של מיקרוסופט עבור יאהו, שנכשלה ככל הנראה בשל התנגדותו של מנכ"ל יאהו הפורש ג'רי יאנג