מאות עובדים פוטרו בענף היהלומים בחודשים האחרונים; נשיא הבורסה: "אנו מודאגים מהמצב"

נטל החוב לבנקים של היהלומנים עומד על 2 מיליארד דולר; פז: "הבנקים צריכים להיות סבלניים"

"עיקר הפעילות שלנו יורד מאוד ואנחנו מודאגים מהמצב" - כך אומר ל"גלובס" אבי פז, נשיא הבורסה ליהלומים ונשיא הפדרציה של בורסת היהלומים בעולם. זאת, על רקע פיטורי מאות עובדים בתחום היהלומים בישראל בחודשים האחרונים. פז מציין כי יש עדיין מכירות על רקע חג הכריסמס, שעשוי לשפר את המצב, ומקווה שבתחילת השנה המצב ישתנה לטובה.

בינתיים, פועלת הנהלת הבורסה במספר מישורים בכדי לסייע ככל שניתן לחברות היהלומים. בין הפעולות ניתן למנות הפחתת דמי החבר ב-50%, בקשה להפחתת תשלומי ארנונה מעיריית רמת גן וכן פנייה לשר התמ"ת, אלי ישי, ולשר האוצר, רוני בר-און בבקשה לעזרה ולקבלת הטבות. צעדים אלה הם חלק מ"תוכנית עשר הצעדים" לשיפור המצב, שהועברה היום (ג') לחברי הבורסה.

עד שהתוכנית תצא לפועל, פיטורי העובדים והירידה בהכנסות הביאו לאווירה קשה בבורסה ליהלומים בצל המשבר הכלכלי. "זאת תקופה לא קלה, אך זה לא נתון בידיים שלנו. זה משבר עולמי שלא בא מתחום היהלומים", אומר פז.

למרות שפעילות הליטוש כבר לא מתקיימת בישראל שנים רבות, ישראל נחשבת לאחד ממרכזי ההפצה הגדולים בעולם וכאשר המשק העולמי, כולל ארה"ב, גולשים למיתון, הייצוא נפגע קשות. במקביל לירידה בהיקף המכירות, את החובות לבנקים צריך להחזיר ובכנס פנימי שנערך לפני כשלושה חודשים בבורסה ליהלומים ברמת גן נמסר למשתתפים כי היקף החוב הבנקאי של הענף עומד על 2.4 מיליארד דולר, זאת לעומת היקף ייצור של 6.4 מיליארד דולר. "הבנקים מכוסים בבטחונות והם צריכים להיות סבלניים ולהבין שרוב החברות במצב טוב ושנעבור את המשבר", מנסה פז להרגיע.

היום היקף החוב הבנקאי של ענף היהלומים בישראל צומצם לכ-2 מיליארד דולר, אך פז מעריך שישראל היא דווקא אחת המדינות החזקות בעולם מבחינת הלוואות לתחום, ביחס לבלגיה, הודו וארה"ב.

ייצוא היהלומים הישראלי לשנה עומד על כ-10 מיליארד דולר ובתחום עוסקים כ-15 אלף עובדים. היהלומנים נהנים מהסדרי מס מיוחדים ביחס למחזור המכירות שלהם במטרה לעודד את הפעילות.

מחוץ לישראל המשבר מכה בכל השלבים עד להגעת המוצר ללקוח. "יש היום מכרות ברוסיה ובאפריקה שלא כדאי להחזיק אותם כי חומר הגלם שמופק לא יכול להימכר במחיר גבוה מעלות ההפקה. תופעה דומה התרחשה בשנות ה-70 עם הזהב", מסביר פז.

סקר: 59% מהתעשיינים מתכננים פיטורי עובדים בשלושת החודשים הקרובים

70% מהתעשיינים צופים ירידה בייצור בשלושת החודשים הקרובים. כך עולה מסקר שערכה התאחדות התעשיינים ושתוצאותיו הוצגו היום (ג') על ידי נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, בוועידה השנתית של התאחדות המלונות בישראל.

עוד עולה מהנתונים כי 59% מהתעשיינים מתכננים פיטורי עובדים בשלושת החודשים הקרובים ו-56% צופים ירידה בייצוא. לגבי שלושת החודשים האחרונים, עולה מהסקר כי 71% מהתעשיינים מדווחים על ירידה בייצור, מהם 30% על ירידה חדה.

מבחינת הייצוא התעשייתי נמצא מדד התעשיינים ברמתו הנמוכה אי פעם. כך עולה כי 62% מדווחים על ירידה בייצוא, 30% מתוכם על ירידה חדה. 66% מדווחים על ירידה במכירות לשוק המקומי, מתוכם 22% על ירידה ניכרת.