ניסיון הפיכה בגיניאה לאחר מותו של השליט קונטה; חשש ליציבות הפוליטית ולפגיעה בסחר החוץ של המדינה

BSG, המרכזת את פעילות משאבי הטבע של בני שטיינמיץ, זכתה בשבוע שעבר במכרז של ממשלת גיניאה לכרות בחלק הצפוני של אתר Simandu ; גיניאה היא היצואנית הגדולה בעולם של חומר הגלם להפקת אלומיניום

לא ברור מי שולט כרגע בגיניאה, היצואנית הגדולה בעולם של עפרת הבוקסיט, המשמשת להפקת אלומיניום. מותו של הנשיא הוותיק, לנסנה קונטה, יצר ואקום שלטוני שהוביל לניסיון הפיכה של קבוצת קצינים וחיילים תוך קריאות לעם "להתגייס למאבק בשחיתות".

אתמול (ג'), שעות ספורות לאחר פרסום ההודעה על מותו של קונטה, הכריזה הקבוצה בשידור ממשרדיו הראשיים של ערוץ הרדיו הממלכתי על השעיית החוקה ופירוק הממשלה. הקבוצה מכנה את עצמה "המועצה הלאומית לדמוקרטיה ופיתוח" והיא פועלת מהבסיס הצבאי העיקרי בבירה.

נציין כי קבוצת BSG המרכזת את פעילות משאבי הטבע של בני שטיינמץ, ביניהם את זו של בייטמן ליטווין , זכתה בשבוע שעבר בזיכיון מממשלת גינאה לכרות בחלק הצפוני של האתר Simandou, שממוקם בחלק הדרום מזרחי של גינאה.


Simandou נחשב לאתר מסוג Tier 1 (שורה ראשונה) ובעל עופרות הברזל מהגדולים בעולם, ויש האומרים שאף הגדול שבהם. BSG, שכבר פעילה מזה עשור, זכתה בזיכיון לאחר שממשלת גינאה נטלה אותו מלא אחרת מאשר Rio Tinto Ltd , חברת הכרייה השלישית בגדולה בעולם ששווייה בשוק ההון הבריטי הוא 32.5 מיליארד דולר.

הצבא מפולג

המנהיגים האזרחיים של המדינה והמפקד הצבאי העליון, שנשבעו אמונים לחוקה, הכריזו מצדם שהממשלה בראשות ראש הממשלה אחמד טידיאן סוארה ממשיכה לכהן, ושקושרי הקשר לביצוע הפיכה צבאית נמצאים במיעוט.

מפקד הצבא, הגנרל דיארה קמארה, ניסה לפתוח במו"מ עם החיילים המורדים, במטרה לשכנע אותם לקבל את סעיפי החוקה שמתוקפם מחליף נשיא האסיפה הלאומית, אבובקר דומפארה, באופן אוטומטי את קונטה לאחר מותו, ומכהן כנשיאה הזמני של המדינה.

"אני קורא להם לשמור על השקט ולהישאר נאמנים", אמר קמארה. הוא הוסיף שהקבוצה צריכה להתאפק בכל הנוגע לדרישותיה עד לאחר הלווייתו של הנשיא. קונטה, שהיה ידוע כאדם מתבודד, מעשן כבד וחולה סוכרת, היה ככל הנראה בן 74. הוא שלט ביד ברזל בגינאה הענייה, מאז תפס את השלטון בהפיכה צבאית ב-1984.

אנליסטים צפו שמותו של קונטה, שנשען על הצבא המרדני כדי להישאר בשלטון, ושהצליח לשרוד כמה ניסיונות הפיכה צבאיים, יוביל לחידוש אי-היציבות במדינה, שתולדותיה רצופים מאבקים פנימיים בצבא, בדרג הפוליטי ובין הקבוצות האתניות השונות.

לדבריו של סבסטיאן ספיו-גרברה מחברת שירותי הייעוץ יוראז'יה גרופ, "יש לצפות לכמה חודשים של כאוס פוליטי, וקיימת סבירות גבוהה לניסיונות הפיכה נוספים, להפיכות נגד, לבחירות כוזבות ולזעזועים אתניים ופוליטיים".

המשבר לא פגע עדיין בכריית הבוקסיט ובמשלוחי הבוקסיט - פעילויות בעלות חשיבות רבה שאותן מנהלות חברות בינלאומיות גדולות. אך אנליסטים מעריכים כי קיימת סבירות גבוהה לעימותים נוספים במדינה, לנוכח התגברות השביתות העקובות מדם, המהומות וניסיונות המרד בקרב אנשי הצבא.

למנוע את הקריסה

"קיים סימן שאלה גדול מאוד לגבי עתידה של יצרנית הבוקסיט הגדולה בעולם", העריך קיסי אגימן, אנליסט שמתמחה בענייני אפריקה ב-IHS גלובל אינסייט. "הקהילה הבינלאומית צריכה להתערב כדי למנוע את קריסתה המהירה של המדינה, לנוכח ההשלכות החמורות שיהיו לקריסה כזאת על שכנותיה של גינאה ועל ההשקעות בגינאה".

אם תכובד החוקה, יחליף נשיא האסיפה הלאומית ואישיות מוערכת, סומפארה, את קונטה, ולאחר חודשיים ייערכו בחירות לנשיאות. הבחירות לפרלמנט מתוכננות גם הן במהלך 2009.

ספיו-גרברה מיוראז'יה גרופ אמר שאפילו אם יצליחו הממשלה ומתכנני ההפיכה הצבאית להגיע לפשרה לגבי הקמת ממשלה זמנית שתארגן בחירות, עדיין יש ספק כמה זמן תחזיק הפשרה מעמד. "הממשלה החדשה תיאלץ להתמודד עם איום מתמיד של הפיכה נוספת. ייקחו שלוש עד חמש שנים לפני שיושג איזון פוליטי בר קיימא בגינאה".