כרוניקה של הצעות רכש: למרות משבר הנזילות והפאניקה בשווקים, המשקיעים עדיין לא מוכנים למכור בכל מחיר

בעלי השליטה רוצים לנצל את רמת המחירים הנמוכה, אך מרביתם נאלצים להעלות את המחיר ; מי כן הצליח, מי הצליח באופן חלקי, ושעון החול של מי יסתיים היום

הירידות החדות בשערי המניות בחודשים האחרונים מהוות הזדמנות מצוינת עבור בעלי השליטה למחוק חברות שבשליטתן מהמסחר בבורסה.

כידוע, הצעות הרכש הפכו לטרנד בתקופה אחרונה, כשלא מעט חברות פרסמו הצעות מהצעות שונות בתקופה האחרונה.

כך לדוגמה, שלשום חברת צינומטל , העוסקת בייצור ושיווק מוצרי פלדה ונמצאת בשליטת מרים זילברשטיין ויעקב בן עזר, פרסמה הצעת רכש מלאה לרכישת אחזקות הציבור העומדות על כ-12% תמורת 7.2 שקלים למניה. מניית החברה נסחרת במחיר של 5.8 שקלים, כך שמדובר בפרמיה של 24%.

ואכן, לאחרונה שטף את שוק ההון המקומי מבול של הצעות רכש בפרמיות נאות מעל מחיר השוק. יחד עם זאת, מבדיקת "גלובס" עולה כי ברוב המקרים ההצעות הללו דווקא נכשלות. במילים אחרות, למרות משבר הנזילות והפאניקה בשווקים, המשקיעים עדיין לא מוכנים למכור סחורה שיש להם בכל מחיר.

תזכורת קצרה. המטרה של הצעת רכש מלאה היא הפיכת חברה ציבורית לחברה פרטית, באמצעות רכישת חלקו של הציבור בידי בעל מניות אחר בחברה (לרוב בעל השליטה). ברוב המקרים, ובמיוחד בתקופה הנוכחית, המניע העיקרי של בעלי השליטה הוא הערכתם שהחברה נסחרת בדיסקאונט לעומת מחיר השוק, כך שהם יכולים לרכוש את מלוא הבעלות על החברה במחיר מציאה.

בנוסף, חברה ציבורית כפופה לרשות לני"ע, וחשופה לחשיפה כמה שיותר הגונה, וזו שואבת ממנה זמן וכסף, שיקול שהוא רלוונטי אצל חברות קטנות שבהן עלות האחזקה כחברה ציבורית היא לעיתים גבוהה מהתועלת הטמונה במעמד.

לצורך ביצוע הצעת רכש נדרש בעל השליטה לרכוש לפחות 95% מהון המניות של החברה, ולאחר שעבר את הרף הזה מתבצעת רכישה כפויה של יתרת המניות. בשלב הבא, נמחקת החברה מהמסחר והופכת לפרטית.

היענות נמוכה לקמן קפיטל

אז מי הן החברות שרוצות להימחק מהמסחר בימים אלה? ראשית, קמן אחזקות , החברה האם (80.4%) של קמן קפיטל הודיעה שלשום כי הצעת הרכש המלאה למניות חברת הבת קמן קפיטל לא התקבלה עקב היענות נמוכה. בתחילת החודש פרסמה חברת האחזקות, הנמצאת בשליטת רוני אלרואי, הצעה לרכישת 19.6% ממניות קמן קפיטל לפי מחיר של 48.3 אגורות למניה, שהיוותה פרמיה של 36% על מחיר המניה באותו הזמן.

רק 74.5% מהמשקיעים נענו להצעה, והחברה הודיעה שמאחר ושיעור ההיענות היה נמוך מהשיעור המזערי, הצעת הרכש המלאה בטלה והודעות הקיבול לא תיענינה.

גם נעמן , חברת האם (84.8%) של ורדינון טקסטיל, לא הצליחה למחוק ממסחר את החברה הבת.

נעמן, הנמצאת בשליטת קבוצת אלון של דודי ויסמן, הודיעה לפני 3 ימים על כשלון הצעת רכש מלאה למניות ורדינון טקסטיל. בתחילת החודש הציעה נעמן לרכוש את מניות הציבור בחברת הבת - 12.2% במחיר של 96 אגורות, שהיוו פרמיה של 28% על מחיר המניה באותו הזמן. הצעת הרכש המלאה לא התקבלה מאחר ששיעור ההיענות היה נמוך. ובכל זאת, היו משקיעים שנהנו מהמהלך - מניית ורדינון טקסטיל נסחרת היום לפי מחיר של 90 אגורות.

גמול דווקא הצליחה

מי שכן הצליחה למחוק חברה בת החודש היא גמול השקעות , שבשליטת ליאון רקנאטי, שהפכה את החברה הבת גמול ייזום לחברה פרטית, אך רק לאחר שהעלתה את המחיר.

בסוף ספטמבר פרסמה גמול השקעות הצעת רכש מלאה ל-10% ממניות החברה תמורת 20 אגורות למניה. שבועיים לאחר מכן נאלצה החברה להעלות את המחיר למניה ב-25% ל-25 אגורות. ההצעה התקבלה באופן חלקי, ורק בתחילת החודש הצליחה הצעת הרכש במלואה לאחר ש-6.8% מבעלי המניות של החברה הסכימו למכור את אחזקותיהם תמורת 25 אגורות, ומניות החברה נמחקו מהמסחר.

הצלחה חלקית רשמה בתחילת החודש דסק"ש , מקבוצת אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר. דסק"ש רכשה 7.9% ממניות נכסים ובניין במחיר של 154 שקל למניה.

הצעת הרכש המקורית שפורסמה לפני כחודש הייתה לרכישת 11% במחיר של 126 שקל למניה.

ולבסוף, היום (ה') הוא התאריך האחרון להצעת רכש של חברת אמיליה פיתוח , הנמצאת בשליטת עודד פלר. החברה פרסמה בתחילת החודש הצעת רכש מלאה למניות החברה בשיעור של 17% ובמחיר של 10.25 שקל למניה.

לפני כשבוע העלה עודד פלר את המחיר ב-17% ל-12 שקל למניה וכן דחה את התאריך האחרון להיענות בשלושה ימים.