משחררים את המטבע הסיני: סין תאפשר לשכנותיה לסגור עסקאות ביואן

רוב הסחר העולמי של סין משולם בדולרים או באירו, וחושף את היצואנים הסינים לתנודתיות של שערי החליפין ; קובעי המדיניות לא הודיעו מתי התוכנית תיושם ; הדולר מאבד כעת 0.09% ל- 6.8295 יואן לדולר

ממשלת סין הכריזה היום כי תאפשר לשכנותיה לסחור באופן מוגבל ביואן (רנמינבי), במטרה לעזור ליצואנים שנפגעים מהירידה בביקושים למוצרים סיניים כתוצאה מהמשבר הפיננסי העולמי.

על פי התוכנית, שתי פירמות יוכלו לסחור באמצעות היואן ובכך יחסכו את העלויות של המרת המטבע בשוק המט"ח העולמי. רוב הסחר העולמי של סין משולם בדולרים או באירו, וחושף את היצואנים הסינים לתנודתיות של שערי החליפין. היואן אינו מטבע נסחר. קובעי המדיניות לא הודיעו מתי התוכנית תיושם.

כאשר התוכנית כן תצא אל הפועל, פירמות ממזרח סין (בעיקר במחוז גואנדונג והדלתא של נהר הינגזה), יוכלו לסחור באמצעות היואן עם פירמות מהונג קונג ומקאו, וחברות מדרום מערב סין (מחוזות גואנגצי ויונאן) יוכלו לסחור עם בורמה, בורנאי, קמבודיה, אינדונזיה, לאוס, מלזיה, הפיליפינים, סינגפור, ווייטנאם ותאילנד.


הדולר מאבד כעת 0.09% ל- 6.8295 יואן לדולר, כשהמטבע יכול להתנייד ברצועת מסחר של 0.5% כלפי מעלה או מטה משער אמצע-יומי מול הדולר. בייג'ין החלה לנייד את היואן ב-2005.

בשלוש השנים האחרונות היואן יוסף ב-20% מול המטבע האמריקני, וכדי לצמצם את הגירעון המסחרי הגדול של ארה"ב עם סין, שר האוצר הנרי פולסון לוחץ להמשיך את ייסוף היואן. ניתן להניח שהממשל הנכנס של אובמה יעשה אותו הדבר.

ההתחזקות האחרונה של הדולר גרמה לעליית היואן מול האירו והמטבעות של קוריאה, טייוואן ואינדונזיה, ואלה הן חדשות רעות לסין, שהיצוא שלה אמנם מהווה רק 8.8% מהתמ"ג אך כמעט 20% מהצמיחה. סין מפחיתה כעת ריביות ומשקיעה 586 מיליארד דולר בתשתיות, עידוד הצריכה הפרטית.

בטווח הארוך היואן עשוי לחזור להתחזק, בייחוד אם סין תניח לו אי פעם להיסחר בצורה חופשית, מה שהיום כבר אינה דרך חד סטרית. הפיחות המחודש של המטבע צפוי לדכא את התיאבון של הזרים לנדל"ן ולמניות סיניים - השקעות שהיו פופולריות ביותר עד לא מזמן.

נזכיר כי בתחילת השבוע, הבנק המרכזי של סין (PBOC) הפחית את שיעור הריבית, בפעם החמישית מאז אמצע ספטמבר ב-0.27% ל-5.31%, מ-5.58%. קובעי המדיניות המוניטרית במדינה הפחיתו את הריבית על הפקדות לשנה ל-2.25% מ-2.52%. הורדת הריבית ניכנסה לתוקף ביום שלישי.

בנוסף, הבנק המרכזי הפחית את יחס הרזרבות של הבנקים הגדולים במדינה ב-0.5% ל-15.5%. יחס הרזרבות של בנקים קטנים יותר הופחת ל-13.5% מ-14%. ההחלטה תיכנס לתוקף החל מה-25 לדצמבר.

עתודות המט"ח של סין הצטמצמו באוקטובר לפחות מ-1.89 טריליון דולר - הנסיגה החודשית הראשונה מאז דצמבר 2003. כך פרסם מקור אנונימי מהרשות הלאומית למט"ח של סין. נכון לסוף ספטמבר, עמדו עתודות המט"ח של סין על 1.906 טריליון דולר, כך שאם המידע נכון, מדובר בירידה של 16 מיליארד דולר.

[לאתר המט"ח]