למכירה: GTA, יד שנייה, במצב טוב

מחירי משחקי המחשב והקונסולות גבוהים? חוץ מאופציית הצריבה הלא חוקית, האפשרויות העומדות בפני השחקנים הם שוק המשומשים, ספריות החלפה והשכרות כותרים. בארץ, אף אחת מהן עדיין לא מספיק מפותחת

רכישת משחק מחשב או קונסולה היא תענוג לא זול בכלל, גם בעולם וגם בארץ. הגיימרים שבחלקם הגדול הם נערים ונערות, שעניין המחיר רגיש מאוד מבחינתם, בוחרים בדרך-כלל לפתור את הבעיה ברכישת משחק צרוב או הורדה לא חוקית שלו מהאינטרנט.

במקביל לפתרונות אלה, התפתחה בעולם ובאופן מינורי גם בארץ, תעשיית משחקים יד שנייה, כדי להוזיל במידת מה את ההוצאות על המשחקים, ועל הדרך לנסות לצמצם את תעשיית המשחקים הצרובים.

באתר האינטרנט של חנות המשחקים EBGames, מוצעים בעיקר משחקים משומשים ל-Xbox 360, למשלCall Of Duty החדש יעלה 45 דולר במקום 60, על GTA האחרון תשלמו 30 דולר במקום 60. המשחק Mario Party 8 ל-Wii יעלה 45 דולר במקום 50, ו-Tiger Woods PGA Tour 2008 לפלייסטיישן 3 יעלה 18 דולר במקום 56.

קל לראות שהמחירים נמוכים מאוד רק למשחקים יחסית ישנים, שיש להם פחות ביקוש. למשל, GTA 3 יימכר ב-5 דולר לפלייסטיישן 2 במקום ב-10 דולר במחיר מלא. באתר אמזון המגוון יותר רחב - כאשר Halo 2 ל-360 Xbox מוצע ב-9 דולר ליד שנייה במקום 20 דולר.

בין חדש ללא חוקי

בארץ קשה מאוד למצוא חנויות שמוכרות משחקים משומשים, והשוק הזה מתקיים בעיקר באתרי המכירות באינטרנט, כמו יד 2. בין הלקוחות שמוכרים משחקים באתר, נמצאים פיפ"א 2009 לפלייסטיישן 2 ב-250 שקל, במקום 330 שקל בחנויות, או PRO Evolution 2008 לפלייסטיישן 3 ב-200 שקל במקום ב-290 שקל. כמות המשחקים שמוצעים למכירה באתר לא דרמטית, אולם תמצאו כאן הרבה הצעות למכירת פלייסטיישן 2 בפחות מ-700 שקל, במקום המחיר הרשמי שלה בחנויות - 850 שקל.

אז למה אנחנו לא רואים בארץ חנויות שמציעות למכירה משחקי יד שנייה? לדעת אמיר קלקה, מנהל תחום המולטימדיה בהד ארצי, "פעם חנויות היו עושות את זה בארץ וזה לא הצליח. הסיבה לכך היא שמשחקי יד שנייה הם לאנשים שאין להם כסף לקנות מוצר חדש. משחק משומש הוא בעצם בין משחק חדש לבין משחק לא חוקי. בארץ, אין אנשים שאומרים - אני לא גונב, אז לא אקנה צרובים, אבל בגלל שאין לי כסף אני אקנה יד שנייה".

שיחקתם - החלפתם

מלבד קנייה של משחקים משומשים ברשת, ניתן למצוא במספר מצומצם של חנויות שירותי החלפות משחקים. במקרה הזה מדובר בלקוח שקנה משחק ולאחר מכן, כאשר נמאס לו לשחק בו, הוא יכול לבצע החלפה של הכותר למשחק אחר. העלות במקרה של החלפה נעה סביב ה-50 שקל, אולם רוב החנויות שנתנו את השירות הזה החליטו לסגור אותו מחוסר כדאיות כלכלית.

אילן תמרי, בעל חנות פריק בהרצליה, סיפק את שירות ההחלפות במשך שנתיים, אולם החליט להפסיק אותו. הסיבה לכך לדבריו היא קושי לנהל שירות כזה, "כדי לעשות ספרייה כזו בצורה טובה, צריך לדעת לעשות את זה נכון ולדעת איזה משחק אתה מחליף עבור איזה משחק. היו מביאים לי משחק לא מוצלח והייתי מחליף אותו במשחק מוצלח".

תמרי מסביר שזה שירות מאוד בעייתי לחנות, "בספריית החלפות אם תשים את הדברים החדשים ותסכים לקבל את המשחקים הישנים, אז אתה לא מנהל את הספרייה שלך נכון וזה גם עובד בצורה הפוכה מבחינת הלקוח".

בין החנויות שכן מחליפות משחקי קונסולות, נמצאות ארקדיה בתל-אביב ומדיה גיים בגבעתיים. לדברי איציק בבתי, בעל מדיה גיים, "אנחנו עושים החלפות לכל הקונסולות כבר תקופה ארוכה. הסיבה שהשירות הזה מצליח אצלנו, היא שאני יודע לעשות את זה ואני לא נשאר עם כל המשחקים הפחות טובים. בגלל זה הרבה חנויות מתחילות עם זה ואחרי זה מפסיקות את זה".

הפתרון של בבתי הוא לחלק את המשחקים לרמות ולהחליף כל משחק רק ברמה שלו. כלומר, פיפ"א 2008 יוחלף במשחק מלפני שנה ולא בפיפ"א 2009.

שיטה אחרת לצרוך משחקים בארה"ב היא לשכור אותם. אתר GameFly מציע לשכור שני משחקים ללא הגבלה, עבור 23 דולר לחודש. את המשחקים תוכלו לשמור אצלכם לכמה זמן שתרצו, לאחר שתסיימו, תצטרכו לשלוח אותם בחזרה בדואר ולקבל את שני המשחקים הבאים שרציתם. באתר האינטרנט של החברה קיימים מעל 6,000 כותרים לכל הקונסולות. העיקרון של GameFly זהה לזה שמציע אתר השכרות הסרטים NetFlix לתושבי ארה"ב.

בארץ, קשה מאוד למצוא מקום שמשכיר משחקים, מלבד רשת בלוקבסטר שמאפשרת לשכור ברוב סניפיה משחקים לפלייסטיישן 2 ובחלק מהסניפים הגדולים גם כותרי פלייסטיישן 3, בעלות של 40 שקל לארבעה לילות.

לדברי שחר אברהם, יועץ בתחום המולטימדיה בבלוקבסטר, "הרשת מתכננת לאפשר שכירת משחקים גם לקונסולות אחרות במהלך 2009". לדעת אברהם מדובר בשירות מצליח, "לקח לנו זמן להפוך את זה לדבר מצליח. משחק הוא דבר לא זול וכדי שהוא יכסה את עצמו בהשכרה הוא צריך להיות מושאל מספר פעמים. לכן, משחקי הפלייסטיישן 3 שהכנסנו להשכרה הם בעיקר הלהיטים, כאשר חלק מהמשחקים החדשים מגיעים כבר ביום הראשון שהם יוצאים להשכרה".

אברהם מסביר שחלק מהלקוחות שוכרים את המשחק לפני שהם קונים אותו, מכיוון שבלוקבסטר מאפשרת ללקוח לקבל הנחה בגובה ההשכרה בעת קניית אותו כותר.

"הבעיה הגדולה במשחקים, היא שמחירם גבוה ואתה לא תמיד יודע מה אתה מקבל. לכן, אנחנו מאפשרים ללקוח לטעום מהמשחק שבו הוא מעוניין".

ירייה ברגל

אחת מהנחות היסוד בשירותי ההשכרות או במכירות יד שנייה, שלקוחות יבחרו באופציה הזו, במקום באופציה הלא חוקית של הורדת המשחק מהאינטרנט או קנייה של עותק צרוב.

לדברי אברהם, בפלייסטיישן 3 זה פתרון מצוין, כי אין אופציה לשחק במשחקים צרובים על הקונסולה הזו. בפלייסטיישן 2 זו אופציה מאוד נוחה ללקוחות להתנסות במשחק, כי גם הורדת משחק מהאינטרנט לוקחת זמן ולא תמיד הלקוח מקבל את מה שהוא מחפש.

לדברי בבתי, "אנחנו מנסים לחנך אנשים שלא צריך לחפש משחק צרוב, וכי יש דרכים זולות יותר".

אבל שוק ההחלפות הוא בעייתי עבור יבואני המשחקים בארץ. לדברי קלקה, "אין לחברות המשחקים אינטרס לעודד שוק של החלפות, כי זה מבטל את הצורך שלנו וזה יכול להפוך את השוק לעוד יותר רע מבחינתנו.

אם רשתות שיווק יתחילו להחליף משחקים, זה יוריד לנו את המכירות". קלקה לא חושב שזה יגדיל את כמות האנשים שישחקו בכותרים חוקיים, "במצב אידיאלי אם לא היו צריבות, הייתי אומר שזה היה מגדיל את השוק, במצב של פיראטיות זה לא מגדיל את המכירות". *