פישר אמור להוריד את הריבית לשפל היסטורי חדש של 1.5%-1.75%

מדד נובמבר, שירד ב-0.6% וקיצץ את האינפלציה בראייה שנתית באחוז שלם בבת אחת, היה רק הפתיח

כל נגיד בנק ישראל מגיע תורו לבצע "הפחתה חדה והיסטורית" של הריבית. הקדנציות של הנגידים ארוכות יחסית ובבנק ישראל אין בחירות, לכן תמיד נוצרים תנאים הדורשים מדיניות מוניטרית מרחיבה מאוד, שבה הריבית הופכת לנשק יום הדין המשמש להציל את המשק ולהחזירו למסלול של צמיחה. אצל קודמו של הנגיד הנוכחי סטנלי פישר, דוד קליין, זה קרה לפני שבע שנים, בדצמבר 2001, כאשר החליט להפחית את הריבית בכ-2%. אצל יעקב פרנקל זה קרה ביולי 1998.

על פי רוב ההערכות בשוק ההון פישר צפוי להחליט כעת על הפחתה חדה בריבית, שתנוע בין 0.75% ל-1%, ותוריד את הריבית במשק מ-2.5% עתה ל-1.5%-1.75%. אם הנגיד יישמע לקולות השוק ולאיתותי המשק זו תהיה ההפחתה החדה ביותר שביצע פישר מאז כניסתו לתפקיד, בשנת 2005.

אויב חדש

נראה כי לפישר יש את כל הסיבות לבצע את המהלך ההיסטורי שלו. מדד נובמבר, שירד ב-0.6% וקיצץ את האינפלציה בראייה שנתית באחוז שלם בבת אחת, היה רק הפתיח.

הציפיות לאינפלציה ב-12 החודשים הקרובים הגיעו בחודש האחרון לרמה שלילית - קרי, השוק צופה דפלציה קשה עקב הירידה בביקושים, הן הפנימיים (צריכה פרטית) והן מחו''ל (יצוא), כתוצאה מהמשבר הכלכלי הגלובלי ומהעצמת "אפקט הרכוש" (ירידה בערך הנכסים הפיננסיים של הציבור).

פישר כבר אמר בשבוע שעבר לתקשורת הזרה כי הוא "יעשה הכול כדי להילחם בדפלציה" ובמשפט אחד הדף את האינפלציה אל דפי ההיסטוריה והציב בפני בנק ישראל אויב חדש, שנלחמים בו רק דרך הפחתות ריבית.

פישר לא יוכל להתעלם ממעשיו של תלמידו ועמיתו, נגיד הפד האמריקני בן ברננקי, שטרף את כל הקלפים כאשר הפחית את הריבית ב-0.75%-1% ודחף את הריבית האמריקנית לרמה אפסית. בלי להתכוון לכך, ברננקי יהיה אחראי גם על הפחתה בריבית בישראל.

ברננקי חייב דולר חלש ופישר רוצה שקל חלש. במצבו הנוכחי של היצוא הישראלי, ובעיקר במצבו הצפוי בעתיד, בנק ישראל לא יכול להרשות לעצמו תיסוף שינגוס בהכנסות היצואנים, שממילא יורדות. הבעיה בשוק המט''ח נעלמה רק לכאורה. אמנם הדולר, אחרי ירידה חדה לרמה של 3.67 שקלים, חוזר להיסחר מעל רמה של 3.88 שקלים, אך עם זאת התחזקות הדולר בימים האחרונים מקפלת בתוכה את ציפיית המשקיעים להפחתה חדה בריבית.

ברקע ממשיכים לזרום נתונים על ירידה ביצוא, בייצור התעשייתי, בפדיון המסחר והשירותים, במדד המשולב של המשק ובמכירות רשתות השיווק. נתונים אלו מתפרסמים לצד ידיעות יומיות על עוד ועוד פיטורים.

התמונה המקרו-כלכלית הצפויה איננה מרנינה ונגיד בנק ישראל כבר לא היה מוכן להבטיח לתקשורת הזרה כי מיתון לא יהיה כאן. נזכיר כי רק לפני כמה חודשים המילה הזו היתה אסורה. כפי שפישר בעצמו אמר השבוע, הממשלה לא הצליחה להעביר את תקציב 2009 ולא ליישם את שלל תוכניות ההאצה שגיבשה. היא משותקת ותהיה משותקת עד אמצע השנה לפחות ולכן "המעמסה נופלת על בנק ישראל".

זו הסיבה העיקרית שהפחתת ריבית כה חדה מתבקשת: הממשלה בקיפאון, אין תקציב, אין תוכניות האצה ועד אחרי הבחירות יש למשק רק את פישר והריבית שלו. זה הנשק היחיד היעיל שנותר כנגד המשבר וכפי שפישר עצמו אמר "המשבר לא ממתין לנו". ומה יקרה עם פישר יפתיע ויפחית את הריבית בשיעור נמוך יותר? חשוב לזכור כי רק אמש הוא השיק תוכנית מוניטרית המיועדת להרחבת הנזילות במשק ותאפשר לבנקים לתרגם את הפחתות הריבית של בנק ישראל לריביות שהם גובים מהמגזר העסקי. בנקודה הזו אין תמימות דעים. ישנם כלכלנים שסבורים כי אין קשר בין התוכנית להפחתות בריבית ויש לבצע הפחתה מיידית וחדה, שכן אין טעם להמתין. אחרים סבורים כי הפחתה חדה לא תסייע במיוחד שכן הבעיה קשורה ל"סיכון" ולא ל"נזילות" והבנקים ימשיכו לגבות ריביות גבוהות. בין כה וכה, ייתכן שפישר סבור שאת "ההפחתות ההיסטוריות" מוטב לעשות בעוד חודשיים-שלושה, כאשר המשק כבר בהאטה חריפה.