היום השני למבצע "עופרת יצוקה": נפרץ מעבר הגבול בין עזה לרפיח

(עדכונים שוטפים) - חמ"ל גלובס למבצע "עופרת יצוקה": כל העדכונים ; איום הטילים נע צפונה ; מדובר צה"ל נמסר כי בשעות אחר הצהריים תקף צה"ל והשמיד באמצעות מטס אחד של מטוסי קרב כ-40 מנהרות של ארגון הטרור חמאס בדרום רצועת עזה, לאורך ציר פילדלפי ; הממשלה אישרה גיוס 6,700 חיילי מילואים

פיקוד העורף הורה הערב לפתוח את המקלטים בבאר-שבע, גדרה, יבנה והישובים הסמוכים להם, מחשש להרחבת טווח הטילים. כמו כן, פורסמו הנחיות לישובים, הנמצאים בטווח של בין 30 ל-40 ק"מ מהרצועה, כיצד לנהוג בהישמע אזעקה. בעת ירי רקטות לעבר ישובים אלה תופעל אזעקה עולה ויורדת למשך דקה וחצי. לתושבי הישובים הללו תהייה דקה אחת בלבד להיכנס למרחבים המוגנים מרגע הישמע האזעקה.

הנחיות פיקוד העורף מגיעות בגלל החשש כי הפלסטינים ירצו להביא להישג נוסף ולפגוע בבירת הנגב. היום נחת טיל גראד במושב באיזור אשדוד, ברדיוס של 40 ק"מ מעזה. גם באשקלון נפצעו שלושה אנשים מרסיסים כתוצאה מפגיעת רקטת גראד.

מעבר רפיח נפרץ

בדרום רצועת עזה נפרץ מעבר הגבול בין עזה לרפיח, לאחר שצה"ל הפציץ מנהרות בצד הפלסטיני שבין הרצועה למצרים.

מדובר צה"ל נמסר כי בשעות אחר הצהריים תקף צה"ל והשמיד באמצעות מטס אחד של מטוסי קרב כ-40 מנהרות של ארגון הטרור חמאס בדרום רצועת עזה, לאורך ציר פילדלפי. המנהרות שימשו להברחת אמצעי לחימה המיועדים לביצוע פעילות חבלנית עויינת. הטייסים דיווחו על פגיעה מדוייקת. כל מטוסינו שבו בשלום לבסיסם והפעולה האווירית ערכה פחות מ-4 דקות. עד לחשיפתן שימשו המנהרות את חמאס למעבר אנשים, נשק וסיוע אחר ממצרים לרצועת עזה או ממנה וכן היוו חלק ממנגנון הרכש וההצטיידות בנשק ובחומרי חבלה של חמאס.

5 רקטות קסאם נחתו באשקלון וביישובי עוטף עזה. בנוסף, לראשונה נורו שלושה טילי גראד לכיוון העיר אשדוד. אחד הטילים נחת בחצר בית במושב באיזור, ולא היו נפגעים. האזעקה נשמעה גם בעיר יבנה. בצהריים נורה טיל גראד נוסף שנפל באשקלון. שני בני אדם נפצעו באורח קל מרסיסים.

בשעות הערב המאוחרות נחת מטח רקטות ופצמ"רים נוסף בדרום וישנו פצוע קל בשער הנגב.

דובר צה"ל מוסר כי לאור הרחבת ירי הרקטות לעבר אזורים נוספים, מעבר ליישובים שבטווח של 30 ק"מ מרצועת עזה, פיקוד העורף מנחה את יישובי באר שבע, גדרה, יבנה והיישובים הסמוכים לפעול על פי הנחיות לבחירת החדר המוגן ולפי ההנחיות להתנהגות בהישמע אזעקה או קול נפץ. בעת ירי רקטות לעבר יישובים אלה, תופעל אזעקה עולה ויורדת למשך חצי דקה. תושבי הישובים ייכנסו למיגון תוך דקה אחת בלבד מרגע הישמע אזעקה או קול נפץ וישהו בו חמש דקות, אלא אם ניתנה הנחייה אחרת.

הממשלה אישרה גיוס 6,700 חיילי מילואים בעקבות המבצע.

בצהריים תקפו מטוסי חיל האוויר מכונית של המשטרה הפלסטינית בעזה. דיווח נוסף התקבל על תקיפה של מתחם הממשלה - הסראייה, שבו נמצאים משרדי ממשלה ומפקדות וכן הכלא המרכזי ברצועה.

בשבת בשעות הלילה תקפו מטוסי צה"ל מטרות בשכונת רימל שברצועה. אחת הפגיעות הייתה במסגד בשכונה, ששימש כמוקד לפעילות טרור של ארגון החמאס. הפלסטינים מדווחים על ארבעה הרוגים בתקיפה.

בצה"ל אישרו את תקיפת המסגד ואמרו כי צה"ל ימשיך לתקוף כל יעד שמהווה בסיס לטרור כנגד אזרחי ישראל. אלה המקיימים פעילות טרור כנגד תושבי ישראל לא יזכו לשום מחסה בשום יעד. יחד עם התקיפות מהאוויר נערכים בצה"ל גם להרחבת הלחימה הצבאית מן הקרקע. שיירות של טנקים עשו את דרכן במהלך הלילה לרצועת עזה כמו גם חיילים מהיחידות הסדירות. מדובר צה"ל נמסר שטרם נשלחו צווי 8 לכוחות המילואים, אך האפשרות קיימת ותתקבל בהתאם להתפתחויות בימים הקרובים.

לפי דיווחי הפלסטינים, במבצע, שהחל אתמול (שבת) בשעה 11:30 בבוקר, נמנו עד כה לפחות 275 הרוגים פלסטיניים ויותר מ-800 פצועים, מתוכם כ-180 פצועים קשה. ארגוני הטרור ברצועה הגיבו בירי של עשרות פצמ"רים, קסאמים וגראדים. לישראל, כאמור, הרוג אחד - בבר וקנין תושב נתיבות, ועוד כחמישה פצועים.

בהתייחסו לפעולה קרקעית, אמר אמש ברק בראיון לרשת סקיי הבריטית כי ישראל תגיב בכל דרך כדי להגן על אזרחיה וגם בכניסה של כוחות קרקעיים לרצועה אם יידרש. "קשה לי להאמין שממשלת בריטניה הייתה מבליגה על פגיעה באזרחיה", אמר ברק. "חיילים בריטים נשלחו ליבשות אחרות כדי להגן על אזרחים שנמצאו תחת טרור".

ההרוג הישראלי מפגיעות התגובה מהצד הפלסטיני, הוא בבר ועקנין, תושב נתיבות בן 58 שנהרג מרסיס של טיל גראד בליבו, שפגע ישירות בדירה בעיר. 7 ישראלים נפצעו, בהם 4 קשה, כתוצאה מהירי אתמול. אחד הפצועים נפגע כתוצאה מפגיעת רקטה בבית כנסת בעיר.

בתי החולים בעזה קרסו תחת העומס ופנו למדינות ערב לשלוח מסוקים שיסיעו בפינוי הפצועים לבתי חולים במדינות ערב השכנות. "הפלסטינים לא ידעו טבח מכוער שכזה", אמר מנהיג החמאס ברצועה, איסמעיל הנייה, והבטיח כי אנשיו יבצעו פעולות נקם בתגובה באמצעות מחבלים מתאבדים "בבתי הקפה וברחובות".

חיל האוויר הישראלי ביצע יותר ממאה תקיפות באמצעות מטוסים ומסוקים על כמאה מטרות, וב-98% הצלחה. בחמאס הודו בשבת כי הופתעו מעיתוי פתיחת המבצע, וכי כל המרכזים הצבאיים שלהם נהרסו. בכירי הארגון שרויים בהלם, אך הבטיחו, עם זאת, "לא נניף דגל לבן".

עופרת יצוקה

כוננות רמה ד' ביישובי עוטף עזה

שר הביטחון, אהוד ברק, הכריז על מצב מיוחד בשדרות ועוטף עזה ברדיוס של 20 ק"מ, שמרחיב את סמכויות מערכת הביטחון ברשויות המקומיות. פיקוד העורף הנחה את התושבים ביישובים עוטפי הרצועה להישאר ככל האפשר במרחבים המוגנים מחשש לחידוש ירי הקסאם. מדובר במצב ד' - מצב הכוננות הגבוה ביותר.

היישובים בעוטף עזה יקבלו התראה בטרם נחיתת קסאמים וטילי גראד לפי הרדיוס בו הם ממוקמים מהרצועה: 15 שניות ליישובים ברדיוס של עד 10 ק"מ, 30 שניות ליישובים ברדיוס של עד 20 ק"מ, ו-45 שניות ליישובים ברדיוס של עד 30 ק"מ.

השר ברק כינס אתמול מסיבת עיתונאים מיוחדת, בה אמר: "הגיע הזמן לפעול! איננו ששים אל ההתנגשות אך איננו נרתעים ממנה. לא ניתן לטרור לפגוע באזרחינו ובחיילינו ונעשה מה שצריך. עת לרגיעה ועת ללחימה, ועכשיו הגיע הזמן ללחימה. במשך שבועות המטירו החמאס וגרורותיו טילי קסאם, גראד ופצמ"רים על ערי וישובי הדרום. לא התכוונו לאפשר למציאות הזאת להמשך". ברק הודיע גם שהוא מפסיק את השתתפותו הפעילה בקמפיין הבחירות של מפלגת העבודה.

הרדיו של החמאס מדווח על "הרס שלא נראה כמותו" בכל מוסדות החמאס. סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, מוסא אבו מרזוק, אמר כי ארגונו יגיב על תקיפות חיל האוויר ברצועת עזה. בראיון טלפוני לרשת אל-ג'זירה אמר אבו מרזוק: "אנו נגן על נשינו וילדינו. נגן על עצמנו בכל האמצעים. כל האפשרויות פתוחות".

המשרד לענייני גמלאים מפעיל בשבת שני קווי חירום לגמלאים ביישובי עוטף עזה ובאזורים שנפגעו ממטח הרקטות. בקווים 050-2020278 ו-050-5698430 ניתן לקבל מידע ומענה לשאלות מצד הפונים. לעזרה ראשונה נפשית (ער"ן): 1-800-363-363.

עיריית אשקלון מפעילה את מוקד העירוני 106 במתכונת מתוגברת ופתחה מרכז מידע לשירות הציבור, הפועל 24 שעות ביממה ומקבל שיחות בחיוג מקוצר למספר 106 או 08-6792490 (רב קווי).

הנחיות הרשות, פיקוד העורף ושאר גופי הביטחון, החירום וההצלה יועברו לתושבים באמצעות רדיו דרום בתדר 101.5FM.

מוקד המועצה האזורית של חוף אשקלון: 1-700-703-707

משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה מפעיל החל מהיום חדר מצב למתן אינפורמציה בנושאים הקשורים לאחריותו, ביניהם: מידע על תעשייה, עסקים קטנים, יחסי עבודה, מעונות יום ועובדים זרים, הכשרה מקצועית ועוד. ניתן לפנות לחדר המצב בין השעות 8:00-19:00, באמצעות טלפונים: 1-800-802-100, 02-6662360, 02-6662709 ו-02-666271, ובדוא"ל: Moked.tamat@moital.gov.il.

מכללת ספיר הודיעה כי היום לא יתקיימו לימודים.

לאתר חדשות ערוץ 2 (Mako / רשת)