הלחימה בדרום מראה אותותיה בזירת המט"ח הגלובלית; האירו מתחזק ב-1.74% ל-1.4303 ד'

גוברים החששות כי הלחימה תביא לשיבושים באספקת הנפט לארה"ב, ובתגובה לכך גם להיחלשותו של הדולר ; הליש"ט נחלשת ב-0.11% ל-1.4646 דולר ; השבוע במט"ח: האם יפרוץ הדולר את טווח המחירים מול האירו?

הלחימה בדרום מראה אותותיה גם בזירת המט"ח הגלובלית, הדולר נופל מול האירו שמטפס מולו ב-1.74% לעבר רמת ה-1.4303 דולר, וזאת על רקע החשש כי האירועים בדרום יגרור להתגברות המתיחות במזרח התיכון, וכתוצאה מכך יביא הדבר לשיבושים באספקת הנפט לארה"ב.

"העלייה במחיר הנפט מושכת מטה את הדולר, ולאירועים במזרח-התיכון יש השפעה ברורה בנושא". ציינה היום (ב') אליזבת אנדרו, מנהלת חטיבת המט"ח בנורדייה AB, בנק ההשקעות הגדול בקרב ארצות סקנדנביה.

הליש"ט ממשיכה לרשום ירידות ביחס למטבעות המובילים, מול הדולר היא נחלשת ב-0.11% ל-1.4646 דולר, ומול האירו נפלה לרמת ה-97.77 לאירו. מתחילת השנה איבדה הליש"ט כ-25% ביחס לאירו, ולמעשה היא נסחרת עתה קרוב לרמות בהן נסחרה ב-1999.

השבוע במט"ח: האם יפרוץ הדולר את טווח המחירים מול האירו?

שבוע המסחר החולף אשר היה מקוצר ודליל בהיקפיו בשל חופשת החג, לא הביא עמו פריצות או תנודתיות חריגה לזירת המט"ח העולמית, ונראה כי לאור השבוע הנוכחי המקוצר גם הוא, ימשיך הדשדוש לאפיין את תנועת המטבעות המובילים.

זאת פרט לגזרה המקומית-הישראלית הרוחשת על רקע ההתפתחויות הביטחוניות ופקיעת האופציות דולר/שקל הקרבה, וזאת כאשר היום (ב') צפוי נגיד בנק ישראל, הפרופ' סטנלי פישר, להודיע על גובה הריבית במשק המקומי, ההערכות המוקדמות צופות הפחתה שבין 0.75% ל-1%.

בחברת המט"ח פריקו ציינו ל"גלובס" כי נראה שבשלב הנוכחי לזעזועים בשווקים הפיננסיים ברחבי העולם משמעות רבה יותר בהשפעה על השוק המקומי מאשר הלחימה בדרום. "חוסר הוודאות בזירה הבטחונית לצד החשש כי משקיעים זרים יקטינו אחזקותיהם בזירה המקומית, כמו גם המשך הביקושים מצד בנק ישראל, עשויים להמשיך ולתמוך בהתייצבות הדולר בטווח הקרוב לעבר רמות של 3.88-3.92 שקלים". ציינו בפריקו.

ובחזרה לזירה העולמית, גם בשבוע הקרוב צפוי המסחר במט"ח להתנהל על מי מנוחות וזאת לאור השילוב של מיעוט פרסומי מאקרו יחד עם שבוע מסחר מקוצר לרגל השנה הנוצרית החדשה, אשר תשבית את השווקים בימים רביעי וחמישי.

למרות שאת השבוע החולף סיכם הדולר בהיחלשות של כ-1% ביחס לאירו נראה כי ההערכות בשווקים צופות שהמשך הרגיעה בשוק הסחורות וההאטה הכלכלית בעולם יביאו למיתון הלחצים האינפלציוניים בטווח הקצר, דבר אשר עשוי לשוב ולתמוך בהתחזקות הדולר אל מול המטבעות המובילים.

נזכיר כי את רובו של השבוע החולף בילה האירו בהתכנסות כנגד הדולר בטווח שבין 1.3915 ל-1.4125, ב-TRIFX, הזורע הישראלית של FXCM ציינו כי "רמות אלה נותרו רמות מפתח ופריצה מעל או מתחת להן תצביע על כך שהמחיר ימשיך לנוע באותו כיוון".

ב-TRIFX סבורים כי לאור הטיפוס האיטי והיציב של הצמד אירו/דולר מאז השפל שנרשם ב-19 בדצמבר של 1.3826, יטפס הצמד מעל 1.4125 לעבר 1.4300 וזאת ברגע שנפחי המסחר יעלו שוב, כאשר מנקודת מבט של אירוע סיכון, לא צפויים להתפרסם נתונים מאזור האירו שימנעו מהלך כזה.

כאמור על פניו, צפוי לדולר שבוע איטי, כאשר שני אירועי הסיכון הבולטים העשויים להשפיע על המסחר בו, הם מדד אמון הצרכנים בארה"ב וסקר ISM ייצור ארה"ב.

מדד אמון הצרכנים אשר צפוי להתפרסם מחר (ג'), 17:00 שעון ישראל, עשוי לספק על פי ההערכות המוקדמות קמצוץ של אופטימיות. התחזיות המוקדמות צופות כי המדד יטפס קלות מרמה של 44.9 ל-45.4, ובכך לרשום עלייה שנייה ברציפות. נציין כי הירידה במחירי האנרגיה, והמאמצים העמוקים של הממשל האמריקני ליציאה מהמשבר תורמים לעליית המורל האמריקני בקרב הצרכנים, אך מכאן אין להסיק כי הצרכן האמריקני ישוב לצרוך, אלא סביר להניח כי יעדיף בינתיים לשמור על כספו.

סקר ISM ייצור יחתום את השבוע הנוכחי (ו') בשעה 15:30 שעון ישראל. הסקר יספק תמונת מצב מקיפה על מצבו של מגזר הייצור האמריקני. נזכיר כי השפל בשוק הדיור והירידה ברמת הביקושים העולמית פגעו אנושות במגזר הייצור בארה"ב, הנמצא במגמת התכווצות מתמשכת זה חודשים.

על פי ההערכות המוקדמות לא יבשר הסקר טובות, וזאת כאשר הסקרים האזוריים שנערכו במחוז פילדלפיה ובמחוז ניו-יורק הציגו בחודש דצמבר רמות שפל שלא היו כמותן. בהמשך להן צפוי הסקר לרדת מרמת ה-36.2 ל-35.4, ולקבוע שפל של כמעט שלושה עשורים.

[לפורטל הפיננסי] [לאתר המט"ח]