מעלות S&P אשררה את דירוג האשראי AA לטווח ארוך של דיסקונט

עם זאת הביעה מעלות דאגה מה"גידול האגרסיבי בתיק האשראי של דיסקונט"

חברת הדירוג מעלות S&P, בניהולה של דורית סלינגר, אשררה את דירוג האשראי AA לטווח ארוך של בנק דיסקונט לקראת גיוס ההון המשני של הבנק וקבעה לאג"ח שיונפק על ידי הבנק דירוג A . אופק הדירוג נותר יציב. עם זאת, מנהלת תחום מוסדות פיננסיים במעלות, מיכל גור כגן, הביעה דאגה מה"גידול האגרסיבי בתיק האשראי של דיסקונט, בפרט בתיק האשראי העסקי, במהלך השנה האחרונה".

גור כגן סבורה כי העלייה החדה בתיק האשראי "עשויה להעיב על ביצועי הבנק בתנאי ההאטה הצפויה בשנת 2009, כאשר שיעורי החובות הבעייתיים של הבנק עדיין גבוהים יחסית לקבוצת ההשוואה הבינלאומית שלו". גור כגן גם מוטרדת מיחסי ההון של הבנק "הנמוכים ביחס למאפייני הסיכון הגבוהים יחסית של סביבת הפעילות של הבנק".

לדיסקונט הלימות הון של 10.59%, השיעור הנמוך ביותר במערכת הבנקאית, ירידה משיעור של 11.01% ברבעון השני ו-10.90% בסוף 2007. הבנק כבר הודיע רשמית כי לא יעמוד ביעד הלימות ההון של 11.25% לסוף 2008. כדי להגיע להלימות הון של 12% עד סוף 2009 על דיסקונט להגדיל את ההון בחמישה הרבעונים שנותרו בהיקף של 1.9 מיליארד שקל. לבנק שלוש דרכים אפשריות - הגדלת הון ראשוני על בסיס רווחיות שוטפת, גיוס הון משני באמצעות אג"ח או הזרמת הון בעלים.

מיצוב טוב

במעלות מציינים כנקודות חוזק של הבנק כי לדיסקונט מיצוב תחרותי טוב כבנק השלישי בגודלו ובסיס פיקדונות חזק וסבורים עוד כי הממשלה, המחזיקה ברבע ממניות הבנק, תתמוך בדיסקונט בעת הצורך. בצד החולשות מונים במעלות את בסיס ההון החלש של הבנק, ובנוסף - יעילות תפעולית נמוכה המגבירה את פגיעותו של הבנק לתקופות האטה, ויכולת צמיחה מוגבלת בשל בשלות השוק המקומי ורמת התחרות הגבוהה בו.

לפני שבועיים הורידה חברת הדירוג הבינלאומית מודי'ס את אופק הדירוג לפיקדונות לטווח ארוך של דיסקונט, כמו גם של הבינלאומי ומזרחי טפחות, מיציב לשלילי. מודי'ס הותירה את דירוג החוסן הפיננסי של דיסקונט על C מינוס עם אופק יציב.