"מוקדם מאוד עדיין לאמוד את עלויות המלחמה. היא תלויה במשך המלחמה, היקף המילואים והיקף הפעילות המבצעית"

[חמ"ל גלובס למבצע "עופרת יצוקה"] כך אומר בכיר במשרד האוצר ל"גלובס" ; עם זאת מסתמן כי העלות תהיה נמוכה משמעותית לעומת מלחמת לבנון השנייה ; נזכיר כי המלחמה בצפון עלתה למשרד האוצר בין 12 ל-14 מיליארד שקלים

"מוקדם מאוד עדיין לאמוד את עלויות המלחמה. היא תהיה תלויה בעיקר בשלושה גורמים: משך המלחמה, היקף המילואים שצה''ל יגייס והיקף הפעילות המבצעית שתצא בסופו של דבר לפועל", כך אומר בכיר במשרד האוצר ל"גלובס". עם זאת מסתמן כי העלות תהיה נמוכה משמעותית לעומת מלחמת לבנון השנייה. נזכיר כי המלחמה בצפון עלתה למשרד האוצר בין 12 ל-14 מיליארד שקלים: 8-9 מיליארד יועדו לצבא ולמערכת הביטחון, כאשר רוב הכסף יושקע בחידוש המלאים ורכישת תחמושת; עוד 3 מיליארד שילמה רשות המסים בגין נזקים פיזיים ופיצויים לבעלי העסקים; ועוד חצי מיליארד שקלים נכללו בסעיף "שונות" והושקעו בתחזוקת המקלטים ובשירותי רווחה שונים דרך משרד הפנים.

"אין מה להשוות בכלל כי סדרי הגודל שונים לחלוטין. לדוגמה, אם אתה משתמש בתחמושת בהיקפים דומים לאלה שבלבנון, לא תישאר עזה. לכן ההקצאות התקציביות לחידוש מלאים ותחמושת חייבות להיות נמוכות ובהרבה. כנ''ל לגבי הפגיעה באוכלוסייה האזרחית. אין לחמאס את היכולות של חיזבאללה", מסביר בכיר לשעבר באוצר, שגם סבור כי העלות הכוללת הסופית תלויה מאוד באורך תקופת הלחימה. "בשלושת הימים הראשונים של מלחמת לבנון לא דובר בכלל על כספים. מה שהיה מיום שבת ועד היום, זה לא כסף. הטסת 60 מטוסי קרב למשך כמה דקות או שעות זה ממש בגדר פעילות שוטפת של חל האוויר", מוסיף הבכיר.

הרבה בלת"מים

במשרד הביטחון נשמעים היום קולות דומים. בכיר במשרד הסביר ל"גלובס" כי "לא נכנסנו בכלל לעניין הכסף, העיקר כעת הוא הלחימה והשגת המטרה. נשקיע את הכספים שנדרשים, נקודה. אנו נערכים כעת להרבה בלת"מ'ים (אירועים בלתי צפויים). לדוגמה, היום הקמנו חמ''ל בדרום וזה עולה כסף. נצטרך לבדוק מה ראשי הרשויות מבקשים כדי לספק מיגון בסיסי לאזרחי הדרום".

מדיניות השתיקה שמאפיינת את משרד האוצר ואת משרד הביטחון היום מוסברת בעיקר מטעמים אסטרטגיים: חשיפת העלות הכוללת של המבצע תחשוף בהכרח את היקף הפעילות ואת אורכה, פרטים שבעת הזו אין כל עניין לחשוף שכן אפקט ה"הפתעה" הוא שם המשחק. בינתיים אישרה הממשלה גיוס של 6,700 חיילי מילואים בעלות של כ-3 מיליוני שקלים ליום (450 שקלים לחייל ביום) אך לא ידוע כמה ימים הם ישרתו ואם מדובר במספר סופי.