סימני המשבר: חברות הביטוח ביפן דנות במיזוג, בקוריאה ההורים מתכננים אפילו קיצוץ בהוצאות החינוך

אנליסטים: ממשלת יפן תצטרך להתערב כדי לעצור את עליית הין הפוגעת ביצואנים ; למסחר באסיה - טוקיו סיימה את יום המסחר האחרון של השנה בעלייה של 1.3% אך בסיכום שנתי איבדה 42.1%

הצניחה במכירות בתים וכלי רכב חדשים דחפה שלוש חברות ביטוח יפניות לשיחות מיזוג, והקוריאנים מתכננים לצמצם את ההוצאות על חינוך ילדיהם, בסימן לכך שהמשבר הכלכלי העולמי משנה את נוף העסקים ואת סגנון החיים ברחבי העולם.

צרכנים, משקיעים, בנקאים מרכזיים ופוליטיקאים מקווים לראות בשנה הבאה התחלה של התאוששות מן ההאטה הכלכלית הגרועה ביותר מאז שנות ה-30 במאה שעברה, כאשר ממשלות ברחבי העולם מזרימות מעל טריליון דולר לכלכלות שלהן.

השנה היתה שנת שחיטה גדולה בשוקי המניות, מהגדולות אי-פעם. מדד 500 S&P האמריקני קרס ב-41% מתחילת השנה, כאשר נותרו רק שלושה ימי מסחר, ב'-ד', עד סופה. הקריסה הגרועה ביותר במדד זה נרשמה בשנת 1931, בעיצומו של השפל הכלכלי הגדול: 47.1%.

מדד דאו ג'ונס ווילשייר של 5,000 המניות, המדד הרחב ביותר לביצועי שוק המניות האמריקני, מראה ששיא של 7.3 טריליון דולר בשווי מניות נמחק השנה מתיקי המשקיעים, כאשר המשבר הפיננסי העולמי שיתק את יכולתן של חברות רבות לגייס הון ודחף כלכלות רבות למיתון.

פחות תחרות, יותר רווח

שלוש חברות ביטוח יפניות גדולות הן האחרונות ששוקלות מיזוג כדי להתמודד יחד בהאטה בביקוש לכלי רכב ולביטוחי דירות ובתים חדשים בכלכלה השנייה בגודלה בעולם.

מניות מיצוי סומיטומו אינשורנס גרופ, איוהי אינשורנס וניסאי ג'נרל אינשורנס עלו היום (ב') על רקע השמועות או התקוות שהן יגיעו להסכם מיזוג שיעלה את רווחיהן ויעצור את התחרות במגזר זה. מקור באחת החברות מסר שהן מתכוונות להגיע להסכם עקרוני על מיזוג במארס 2009. המיזוג ייצור את חברת הביטוח האלמנטרי הגדולה ביפן.

הין היפני, שהתחזק מול הדולר ב-18% מתחילת השנה, פגע ביצואניות כמו טויוטה וסוני ועורר הערכות שהממשלה תצטרך להתערב כדי לעצור את עליית המטבע. שר האוצר היפני, שיוצ'י נקגאווה, אמר היום (ב') ל"פייננשל טיימס" ש"התנודתיות בשוק המט"ח היא סיבה לחשש כבד".

"מדי יום אני צופה בהתפתחויות בשוק המט"ח בתחושת דחיפות ובהלה", אמר נקגאווה לעיתון. עם זאת, הוא דחה את ההערכות שיפן תזדקק בקרוב לחבילה כלכלית נוספת.

מתנערים מהאובססיה

בדרום קוריאה הראו נתוני הבנק המרכזי שהסנטימנט הצרכני צנח לשפל של עשר שנים בדצמבר, על רקע הירידה בהכנסות משקי הבית והחולשה בשוק התעסוקה.

הצרכנים הקוריאניים הפכו פסימיים יותר לגבי התחזית הכלכלית, והם מתכננים לצמצם בהוצאות שנחשבו עד כה לפרות קדושות - כמו הוצאה על חינוך ילדיהם. בקוריאה קיימת אובססיה של הכנת הילדים למבחני הכניסה לבתי הספר ה"נכונים".