2008 במשרדי עוה"ד: הגדולים קופאים ונערכים לפיטורים, הקטנים והבינוניים מתחמשים

כשהחדשות "החמות" בתחום נוגעות למיזוגים במשרדים שמעסיקים 10 עו"ד, לגיוס 2-3 עו"ד למשרד או לקליטת מתמחים כעו"ד מן השורה - אפשר לנחש מה קורה במשרדים הגדולים שמנסים להסתיר את השפעות המשבר

החודשים האחרונים נתנו אותותיהם גם במשרדי עורכי-הדין. מגמת ההתחזקות, הצמיחה והגיוסים המאסיביים שאפיינה את 2006-2007 נעצרה ומרבית המשרדים, בעיקר הגדולים שבהם, החלו להיערך לגל הפיטורים שישטוף גם את השוק הזה.

על הרקע הזה, החלו משרדים בינוניים וקטנים לבחון כיצד יוכלו לשרוד את התקופה הקשה. רבים צפו, כי המשבר יוביל למיזוגים בין משרדים קטנים ובינוניים, ולניסיונות התחזקות שלהם על-ידי צירוף שחקני חיזוק לשורותיהם, הן מבחוץ והן על-ידי קליטת מתמחים שלהם כעורכי-דין מהשורה. התהליכים הללו מתרחשים היום, כשברקע יש דממה רועמת מצד המשרדים הגדולים שסיפקו בעבר ידיעות יום-יומיות כמעט על צירופים של עשרות שותפים ועורכי-דין לשורותיהם.

כשהחדשות "החמות" בתחום עריכת-הדין נוגעות למיזוגים במשרדים שמעסיקים 10 עורכי-דין, לגיוס שניים-שלושה עורכי-דין למשרד או לקליטת מתמחים כעורכי-דין מן השורה, אפשר לנחש מה קורה במשרדים הגדולים, שמנסים להסתיר את השפעות המשבר עליהם.

ליפא מגייס

בשעה שעסקים במשק נאבקים על חייהם, חברות קורסות, או מוצאות עצמן על סף פשיטת רגל, ועורכי-הדין שייצגו אותן בתקופת השפע באינספור עסקאות, הופכים לכמעט מחוסרי עבודה, יש תחום משפטי אחד שמשגשג על גב ההריסות: חדלות פירעון, פשיטת רגל, פירוקים והבראת חברות. משרדים אלו, שעסוקים היום מעל הראש, ממשיכים בגיוסים שאפיינו את תקופת השגשוג. משרד עוה"ד ליפא מאיר, המתמחה בתחום הפירוקים, נמנה עם אלה שמרגישים צורך, אולי אפילו חובה, להתחמש.

בחודש דצמבר גייס המשרד שלושה עו"ד חדשים: גאי כרמי ועדיאל קיויתי, שנקלטו במחלקת הליטיגציה, וענבל גדליה שהצטרפה למחלקה המסחרית. עם צירופם מונה המשרד 40 עורכי דין, מתוכם 12 שותפים ו-8 עורכי דין שכירים. בליפא מאיר מסבירים כי הגיוס הינו תולדה של ריבוי התיקים המשבריים במשרד, אשר עיקר התמחותו בנוסף לפרקטיקה בתחומים עסקיים ומסחריים היא בייצוג בתיקי ליטיגציה וייצוג וייעוץ בתיקי חדלות פירעון, כינוסי נכסים והבראות של חברות ונחשב למשרד המוביל בתחום.

לדברי ראש המשרד, עו"ד ד"ר ליפא מאיר, שהיה מעורב במרבית הקפאות ההליכים וכינוסי הנכסים בישראל בשנים האחרונות, קליטת עורכי-הדין החדשים מתבקשת בשל המשבר הכלכלי, שעשוי אף להחריף במהלך 2009, ויוצר עומס עבודה משמעותי במשרד. "אין ספק כי המשבר כבר כאן. המשרד אשר צבר עם השנים מוניטין בתיקים משבריים החליט לגייס עורכי-דין נוספים לטיפול בתיקים אלו כחלק מההיערכות לשנה הקרובה. דאגנו לקלוט מועמדים מצטיינים בעלי השכלה מגוונת ובינלאומית והבנה עסקית, מעבר לידע והמקצועיות בתחום המשפטי, משום שהמשבר הכלכלי הינו גלובלי והוא משפיע על כלל החברות הבינלאומיות שלחלקן אף קשרים עסקיים עם חברות בישראל".

סלומון-ליפשיץ מתחזק

במשרד עורכי-הדין יעקב סלומון-ליפשיץ מבקשים להתחזק דווקא נוכח התקופה הקשה, ועל גבה. בחודש האחרון צירף המשרד את עו"ד נועם בר-דוד למעגל השותפות וכן גייס ארבעה עורכי-דין נוספים: גיל אלוני, יובל שמחוני, ניר אסידו ויובל שמיר.

לדברי עו"ד יוסף גילאור, שותף בכיר במשרד, "המשבר המתרחש אינו פוסח על כל המגזרים העסקיים והפ;עילות הכלכלית ואף לא על משרדי עורכי-דין. במשרד כשלנו - המקיים התמחות ברוב ענפי המשפט האזרחי והמסחרי - מחלקות מסוימות מצמצמות פעילות לעומת מחלקות אחרות שפעילותן דווקא מתרחבת בעיתות משבר פיננסי. הדבר מצריך לעתים ניוד והסבה של עוה"ד קיימים ובמקרה הצורך, אף תוספת ותגבור של מחלקות".

- אלו תחומים מספקים לכם היום, בעיתות משבר, יותר עבודה?

"דווקא בימים של משבר כלכלי הפעילות בתחומי איכות הסביבה, ליטיגציה אזרחית ומסחרית, בדגש על דיני ביטוח נזיקין ובנקאות, גוברת ומצריכה כח-אדם איכותי ומקצועי. בתחום הנדל"ן הבינלאומי, על אף שהוא אחד הענפים שנפגעו מהמשבר ובימים אלה מתבצעות פחות עסקאות חדשות, חברות ויזמי נדל"ן הפועלים בחו"ל פונים אלינו לקבלת יעוץ וליווי משפטי רב וצמוד בנושאים ועניינים מגוונים. הגישה הניהולית של המשרד מוכיחה את עצמה גם בזמן משבר ומאפשרת ניוד בין המחלקות על פני קיצוץ".

אופיר מילר מתמזג

משרדו של עורך-הדין אופיר מילר, המתמחה במשפט אזרחי-מסחרי, מתמזג עם משרדו של עו"ד גיל מיכלס, המתמחה בנזיקין, ביטוח ונדל"ן. המשרד הממוזג ייקרא מילר, מיכלס ושות' וימנה 10 עו"ד, מתמחים וצוות מזכירות.

עו"ד מילר, שהתמודד לאחרונה בפריימריז של מפלגת קדימה, אולם הוצב במקום לא ריאלי, הקים את משרדו לפני 6 שנים ותוך זמן קצר פתח שני סניפים, בתל אביב ובאילת, המתמחים בתחומי התאגידים, מקרקעין, נזיקין, משפחה, עבודה ומשפט מינהלי. עו"ד מיכלס, אשר שימש עד לאחרונה, בהתנדבות, כמ"מ וסגן ראש עיריית קריית אונו, כיו"ר החברה הכלכלית בעיר וחבר הוועדה המקומית לתכנון ובניה אונו, הקים את משרדו ב-1995. משרדו מיצג את חברות הביטוח הגדולות "מנורה" ו"כלל ", במקביל לייצוג לקוחות פרטים בתביעות בגין נזקי גוף ורכוש, רשלנות מקצועית, ותאונות טייס ותעופה.

לדברי עו"ד אופיר מילר, "ההחלטה על המיזוג התקבלה כבר לפני חצי שנה. עדיין לא ברור כיצד ישפיע המשבר הכלכלי על ענף עורכי-הדין, אולם ברוב התחומים בהם עוסק המשרד, אין קשר למשבר, להיפך, דווקא בתחומי הנזיקין ודיני העבודה קיימת תחושה לגידול משמעותי במספר הפניות".

ש. פרידמן מצרף

חודש וחצי בלבד לאחר שצרף לשורותיו את עו"ד הנרייט פוקס, מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי, כשותפת המיסים לצידם של עוה"ד הראל לוקר ודורון שוופי, מודיע משרד ש. פרידמן על הצטרפותם של חמישה עורכי-דין נוספים למשרד - שלושה מהם סיימו התמחות במסגרת המשרד. המצטרפים החדשים הם: עו"ד ליאור לוי, שצפוי להצטרף למחלקת הנדל"ן; מאיה שלומי, שתצטרף למחלקת הליטיגציה; אפרת סיבוני, לשעבר ממשרד אשר חלד, שתצטרף למחלקת דיני עבודה; איתן מרנס ואתי אלון, אשר הגיעה ממשרד בן עטר בנדל, שיצטרפו למחלקת המיסים.