בנק הפועלים יודיע על ביטול עסקת רכישת בנק SDM הרוסי

זאת בשל ההחמרה במשבר העולמי, הרעת המצב ברוסיה והצורך של הבנק בחיזוק בסיס ההון ; ביולי חתם בנק הפועלים על הסכם לרכישת 78% ממניות הבנק הרוסי SDM בתמורה ל-111 מיליון דולר

בנק הפועלים צפוי להודיע תוך שבועות ספורים על ביטול העסקה לרכישת בנק SDM ברוסיה. זאת בשל ההחמרה במשבר העולמי, הרעת המצב הגיאו-פוליטי והכלכלי ברוסיה והצורך של הבנק בחיזוק בסיס ההון. דירקטוריון בנק הפועלים, בראשות דני דנקנר, ידון בשבוע השני של ינואר בתוכנית העבודה של הבנק ובכללה אסטרטגיית הפעילות בחו"ל. לאחר הדיונים יתקבלו ההחלטות הרשמיות. בנק הפועלים סירב להגיב לידיעה.

בתוך בנק הפועלים נשמעו מזה חודשים קולות הקוראים לביטול רכישת הבנק ברוסיה מאחר והתנאים המאקרו-כלכליים השתנו באופן דרסטי בחודשים האחרונים, כלכלת רוסיה נמצאת בצניחה והסיכון הגיאו-פוליטי גדל.

בד בבד הביעו גורמים בפיקוח על הבנקים אי שביעות רצון ניכרת מהרכישה ברוסיה.

הנגיד חילץ

השלמת הרכישה כפופה לקבלת אישורים רגולטוריים בישראל וברוסיה וההערכות הן כי בנק ישראל לא ייתן להפועלים אישור כזה וכי בנק הפועלים מבחינתו לא ילחץ לקבלתו.

רק באוקטובר ביטל נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, את ההיתר שנתן לבנק הפועלים לרכוש בנק באוקראינה ובכך חילץ את בנק הפועלים מעסקה בעייתית מאוד. כלכלת אוקראינה נמצאת בחודשים האחרונים בהתמוטטות והמדינה על סף פשיטת רגל.

ביולי, לאחר מו"מ שנמשך יותר משנה, חתם בנק הפועלים על הסכם לרכישת 78% ממניות הבנק הרוסי SDM בתמורה ל-111 מיליון דולר, המשקפים לבנק שווי של 142 מיליון דולר. על פי ההסכם בעל השליטה כיום, יו"ר הבנק אנטולי לנדסמן, יישאר עם 15% ממניות הבנק למשך חמש שנים, במהלכן הוא צפוי להמשיך ולשמש כיו"ר. סוכם גם כי לבנק פועלים יהיה נציג בדירקטוריון.

מנתונים שפרסם הפועלים עולה כי לבנק SDM כ-140 אלף לקוחות, מהם כ-13 אלף לקוחות עסקיים. מאזן SDM עמד על 700 מיליון דולר וההון העצמי על 71 מיליון דולר. *