צה"ל: תקפנו מסגד ששימש מחסן לטילי גראד

(עדכונים שוטפים) - חמ"ל גלובס למבצע "עופרת יצוקה" ; יותר מ-50 טילים נורו על אשקלון, באר שבע, אשדוד ויישובי הדרום; הקבינט החליט להמשיך במבצע בעזה ; רה"מ אולמרט: "לא נכנסנו למבצע רק כדי לסיים אותו עם המשך הירי כפי שהיה עד תחילתו" ; חיל האוויר הפציץ את לשכת הנייה

לאתר חדשות ערוץ 2 (Mako / רשת)

מבצע "עופרת יצוקה" נכנס ליומו החמישי.

הפצצות צה"ל ברצועת עזה נמשכות, והערב נכנס בין מטרות המטוסים גם מסגד בעזה, שבצה"ל טוענים כי הוא שימש כמחסן לקסאמים וגראדים. דובר צה"ל תא"ל אבי בניהו אפילו הכניס ללקסיקון מונח חדש - "מסגראד" - שילוב המילים גראד ומסגד.

מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו מסגד בשכונת תל אל-הווא בעיר עזה. בצה"ל אומרים כי במסגד אוחסנו אמצעי לחימה והוא היווה בסיס יציאה לפעולות טרור. בעקבות התקיפה התרחשו במקום פיצוצי משנה תוצאה של התפוצצות טילי גראד ורקטות קסאם שהיו במקום.

"תקפנו לפנות בוקר את משרדו של הנייה, חיסלנו בכיר פלסטיני ופגענו ב'מסגראד'", אמר תא"ל בניהו לחדשות 2 הערב. "נמשיך במלחמה נגד חמאס ככל שיידרש. המטרה היא ליצור מציאות ביטחונית אחרת".

עאמר אבו אל-ע'ול, בכיר בזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי, חוסל בדרום הרצועה מוקדם יותר במסגרת שיתוף פעולה מודיעיני בין חיל האוויר והשב"כ. אל-ע'ול הוא מן המפקדים הבכירים של הג'יהאד ברצועה, ותחת אחריותו בוצעו הן ייצור רקטות ושיגורן, והן שילוח מחבלים לפיגועים על הגדר ובתוך שטח ישראל.

בנוסף, לפחות 10 משגרי רקטות ניידים ומשגרים נייחים הושמדו היום על ידי חיל האוויר, ועוד לפחות 15 תקיפות על אתרי תשתית של החמאס.

שר הביטחון, אהוד ברק, החליט הערב להרחיב את השטח בו מוכרז מצב מיוחד לטווח של 40 ק"מ מרצועת עזה. משמעות ההכרזה היא כי שר הביטחון מקבל את הסמכות להוציא הנחיות מחייבות לאוכלוסייה גם בבאר-שבע, יבנה, גדרה ויישובים נוספים.

כוחות הקרקע של צה"ל ממשיכים את ההיערכות שלהם שכוללת גיוס כוחות מילואים. חלק מהעיכוב של המבצע הקרקעי נובע מקשיי מזג האוויר שמגבילים את העבירות של הכוחות בשטח. כשברקע עדיין דיונים לגבי האפשרות להפסקת אש.

הקבינט המדיני בטחוני החליט למהשיך במבצע

זאת, לאחר שהקבינט המדיני ביטחוני החליט היום (ד') להמשיך במבצע "עופרת יצוקה" ברצועת עזה עד שיושגו מטרותיו. "לא נכנסנו למבצע בעזה רק כדי לסיים אותו עם המשך הירי כפי שהיה עד תחילתו", אמר ראש הממשלה, אהוד אולמרט, בתום הדיון. "ישראל הבליגה במשך שנים ונתנה הזדמנות לרגיעה". לדברי אולמרט, "ידענו מה יהיו המחירים רק כדי שאנשים שחיים בדרום יוכלו להתאושש ולחיות תקופה מסוימת ללא חשש, אבל החמאס הפר את הרגיעה".

אולמרט הוסיף כי "אם יבשילו תנאים, שאנחנו נחשוב שהם נותנים פתרון שיבטיח מציאות ביטחונית טובה יותר בדרום הארץ, אז נשקול את העניין. בינתיים אנחנו לא שם".

אולמרט הזהיר מפני הפסקת המבצע בשלב הזה. "תארו לעצמכם שאחרי מספר ימים של מבצע, נאמר שסיימנו אותו חד-צדדית, יפול מטח טילים על אשקלון. אתם מבינים את ההשלכות שיש לדבר כזה בארץ ובכל האזור? על ההרתעה הישראלית?", שאל ראש הממשלה?

ראש השב"כ, יובל דיסקין, הביע במהלך סקירה ביטחונית שערך בפני חברי הקבינט שביעות רצון מפעילות צה"ל ברצועת עזה. "חמאס הותקף באופן שלא הותקף מעולם ונגרמו לו נזקים קשים", אמר. "יכולת הממשל של החמאס בעזה נפגעה מאוד. חלק ניכר מפעיליו מסתתרים בבתי חולים, חלקם בבית החולים "שיפא" וחלקם בבית חולים ליולדות, ואחדים מהם אף התחפשו לרופאים ואחים", הוסיף דיסקין. עוד אמר ראש השב"כ "פעילי החמאס מבוהלים ומסתתרים גם במסגדים ברחבי עזה, והפכו עשרות מסגדים למחסני נשק ולמרכזי פיקוד ושליטה, מתוך הנחה שישראל לא תתקוף שם".

לדבריו, "חמאס מנסה להשמיש מחדש חלק מהמנהרות כדי שיוכל למלט את פעיליו למצרים ברגע שירגיש שהם תחת איום". דיסקין הוסיף כי מעבדות הפיתוח של אמצעי הלחימה של החמאס הושמדו כליל, וכן נגרם נזק משמעותי לעשרות מנהרות ששימשו להברחות אמצעי לחימה.

בנוסף, אישר הקבינט תוכנית פעולה מפורטת שהתווה ראש הממשלה, לפיתוח והצטיידות במערכות למיגון מטוסי נוסעים שיותקנו במטוסי חברות תעופה ישראליות, פרי פיתוח התעשיות הביטחוניות הישראליות. מדובר בדור השני של מערכות ההגנה על מטוסים אזרחיים מפני ירי טילים שפותחה על ידי אל אופ ואלביט והיא מבוססת לייזר. הפרויקט יהיה באחריות משרד התחבורה ובהשתתפות מערכת הביטחון והתעשיות הביטחוניות.

יותר מ-50 רקטות עד אחר הצהריים

מטח טילים על אזור הדרום משעות הבוקר: יותר מ-50 רקטות קסאם וטילי גראד נחתו בבאר שבע, באשקלון וביישובי הנגב. האזעקה בבאר שבע נשמעה מספר פעמים הבוקר, ושישה טילים נחתו בעיר - האחד פגע פגיעה ישירה בבית ספר, אחד סמוך למבנה ציבורי. אין נפגעי גוף, 21 בני אדם הוגדרו כנפגעי חרדה. באשקלון נפגעו שני בני אדם באורח קל מרסיסים, ואחת מהם פונתה עם פגיעות גפיים לקבלת טיפול. באשדוד דווח על נפילה באיזור העיר. כמה תושבים לקו בחרדה, אולם לא דווח במקרה זה על נזק.

גראד נוסף נחת הבוקר בשטח פתוח במועצה האזורית יואב - הנקודה הצפונית ביותר בה נחתו עד כה רקטות. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

פיקוד העורף הודיע כי יתקין אזעקות בימים הקרובים בשכונות נוספות בבאר שבע, במסגרת המשך הכנת העיר להתמודדות עם מתקפת הקסאמים. בשלב זה בירת הנגב עדיין לא ערוכה כיתר ערי הדרום לספיגת טילים, והדבר בא לידי ביטוי בראש ובראשונה בעובדה שממ"דים רבים וחדרי הביטחון בעיר עדיין לא ערוכים בהתאם לקליטת התושבים.

צה"ל משיב אש

בכיר בזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי חוסל ברצועה. במקביל תוקף חיל האוויר את משגרי הרקטות שמבצעים ירי על הדרום.

עאמר אבו אל-ע'ול, בכיר בזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי, חוסל בדרום הרצועה במסגרת שיתוף פעולה מודיעיני בין חיל האוויר והשב"כ. אל-ע'ול הוא מן המפקדים הבכירים של הג'יהאד ברצועה, ותחת אחריותו בוצעו הן ייצור רקטות ושיגורן, והן שילוח מחבלים לפיגועים על הגדר ובתוך שטח ישראל. בנוסף, לפחות 10 משגרי רקטות ניידים ומשגרים נייחים הושמדו היום על ידי חיל האוויר, ועוד לפחות 15 תקיפות בוצעו על אתרי תשתית של החמאס.

הלילה תקפו חילות האוויר והים של צה"ל 35 יעדים של חמאס ברצועה, ובראשם לשכתו של ראש ממשלת חמאס, אסמאעיל הנייה, מבנה קרית הממשלה ומשרד הפנים הפלסטיני. גם בשעות הבוקר נמשכת פעילות צה"ל בכלל המרחבים ברצועה, שמצליחה לצמצמם במידה מסוימת את הירי לעבר ישראל.

עקב המצב הביטחוני לא יתקיימו גם מחר לימודים בכל היישובים הממוקמים במרחק של עד 30 ק"מ מרצועת עזה. בתום התייעצויות של גורמי הביטחון ופיקוד העורף הוחלט לבטל את הלימודים בבירת הנגב.

במסלול המדיני: ישראל דוחה הצעת צרפת להפסקת אש

במקביל, החליט אתמול (ג') בלילה "פורום השלישיה" לדחות לפי שעה את הצעת צרפת להפסקת אש הומניטרית או להפוגה של יומיים. ראש הממשלה אולמרט אמר "אין משבר הומניטרי בעזה", אך לכתבנו המדיני אודי סגל נודע כי גם שרת החוץ לבני מתנגדת למהלך בשלב הזה ותומכת בהמשך המבצע. שר הביטחון אהוד ברק הציע לשקול את ההצעה הצרפתית כפי שהבטיח לשר החוץ הצרפתי ברנרד קושנר.

הלילה לאחר חצות הסתיימה ישיבת פורום 'השלישיה' - אולמרט, ברק ולבני - בה נטלו חלק גם הרמטכ"ל, ראש השב"כ וגורמים בטחוניים נוספים. בדיון נבחנו היבטים מדיניים, בטחוניים ומבצעיים של המשך מהלכי ישראל. בשל רגישות הדיון שעסק כל כולו במהלכים עתידיים בתחומים שונים והקשר הישיר שיש לנושא הדיון לחייהם של אזרחי ישראל וחיילי צה"ל, החליט אולמרט להטיל איפול מלא על תוכנו. ראש הממשלה הודיע כי לא ניתן לנהל מהלכים מסוג זה בהודעות לתקשורת ובאופן פומבי.

מגדילים את תקציב הרווחה לדרום

שר האוצר, רוני בר-און, ושר הרווחה, יצחק (בוז'י) הרצוג, החליטו היום (ד') על העברת תוספות תקציב של 2.2 מיליון שקלים על בסיס שבועי למשרד הרווחה לצורך הגברת פעילויות הרווחה באזור הדרום ועוטף עזה.

ההעברה תיעשה בתקופה בה תימשך המערכה בדרום הארץ. על פי הודעת המשרדים תוספות התקציב ישמשו את משרד הרווחה להענקת טיפול וסיוע פרטני לצרכיה הייחודים של האוכלוסייה בדרום לאור המצב הביטחוני ובמיוחד לאנשים בעלי צרכים מיוחדים.

קריאה לעזרה כלכלית לתושבי הדרום

נשיאי לשכת התאום של הארגונים הכלכליים התכנסו היום בת"א לדיון כלכלי בעקבות "מבצע עופרת יצוקה". בדיון סקרו ראשי המעסיקים את השפעת המבצע על העסקים והמפעלים בדרום. נשיאי לשכת התאום החליטו לדרוש ממשרד האוצר להפעיל במיידית את מסלול הפיצויים למגזר העסקי בדרום כפי שבוצע במלחמת לבנון השנייה. ראשי המעסיקים אומרים כי ההסדר יסיר את איום סגירתם של מאות עסקים ומפעלים ופיטורי אלפי עובדים.

שרגא ברוש יו"ר לשכת התאום של הארגונים הכלכליים אומר, כי הסדר הפיצויים במלחמת לבנון השנייה אומנם עלה למדינה 3 מיליארד שקל אך, למעשה, הציל את כלכלת מדינת ישראל שצמחה באותה שנה ביותר מ-5%, כפי שהיה צפוי עוד לפני המלחמה. העסקים, המפעלים והעובדים חזרו במהרה למסלולם התקין, אמר ברוש.