פרופ' ליידרמן: מחירי שכר הדירה יירדו ב-2009; ההשקעה במניות תמשיך להיות מסוכנת

להערכת הכלכלן הראשי של בנק הפועלים, שוק איגרות החוב הממשלתיות ימשיך להניב תשואה חיובית ולשמש מקלט להשקעות בסיכון נמוך יחסית ; "ברור שלגורמי הסיכון הגלובליים נוספה עתה אי-ודאות רבה בתחום הביטחוני" ; "קשה לזהות את נקודת המפנה של המשבר בשווקים הפיננסיים; המשבר הכלכלי הוא החמור ביותר שפקד את העולם מאז משבר 1929"

"מוקדם עדיין להעריך את השלכותיו של מבצע "עופרת יצוקה" על המשק הישראלי, אך ברור שלגורמי הסיכון הגלובליים נוספה עתה אי-ודאות רבה בתחום הביטחוני" - כך כתב היום (ד') פרופ' ליאו ליידרמן, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים, בסקירה כלכלית שפירסם לקראת שנת 2009.

"תחזית הצמיחה לשנת 2009 הופחתה לכ-1% בלבד, כלומר ירידה של כ-0.7% בתוצר לנפש. אנו מעריכים שקיימים גורמי סיכון רבים שעלולים להביא לכך שהצמיחה תהיה נמוכה אף יותר. גם בשנת 2010 ניתן לצפות לצמיחה איטית של כ-2%", הוסיף ליידרמן.

לפי הכלכלן הראשי של בנק הפועלים, בשנת 2009 סביבת האינפלציה בישראל צפויה להיות נמוכה בעקבות השפעות המיתון וכן בשל צפי לירידה במחירי שכר הדירה, ולהסתכם בכ-1%. לדבריו, הירידה החדה בסביבת האינפלציה איפשרה הפעלת מדיניות של הורדות ריבית, המתאימה לתקופת מיתון.

לדברי ליידרמן, הסיכון בהשקעה במניות עדיין גבוה, וייתכנו ירידות שערים נוספות בבורסה בת"א - בעיקר בהשפעת חו"ל. בבנק הפועלים סבורים כי שלושה ענפים בלבד ייהנו משיפור בתוצאות ב-2009: פרמצבטיקה, אנרגיה ותקשורת. בנוסף, לדברי ליידרמן, מגמת החזרה ל"נכסים בטוחים" תמשיך ללוות אותנו גם בשנת 2009. לנוכח כל אלה, מעריך ליידרמן, שוק איגרות החוב הממשלתיות ימשיך להניב תשואה חיובית בעודו משמש מקלט להשקעות בסיכון נמוך יחסית.

באשר לכלכלה הגלובלית צופה ליידרמן כי קצב הצמיחה שלה צפוי להיוותר ברמה כמעט אפסית של כ-0.5% בשנת 2009 על רקע מה שהוא מכנה "המשבר החמור ביותר שפקד את העולם מאז משבר 1929". לדבריו, האינדיקטורים מצביעים על ירידה חדה בצמיחת המשקים המתעוררים, כולל באסיה.

לדבריו, ירידת מחירי הסחורות מפחיתה את האינפלציה ברחבי העולם, והשווקים הפיננסיים במדינות המפותחות מגלמים ציפיות לאינפלציה שלילית בשנים הקרובות.

"יש להניח שהבנקים המרכזיים ימשיכו להפחית את הריבית ויעשו כל מאמץ כדי שהציפיות הדפלציוניות, שפועלות להחרפת המיתון, לא יתגשמו", כותב ליידרמן, ומסכם: "למרות המאמצים הקדחתניים מצד ממשלות ובנקים מרכזיים ברחבי העולם בטווח הנראה לעין קשה לזהות את נקודת המפנה באשר למשבר הפוקד את השווקים הפיננסיים".