ללמוד מבנג'מין גרהם

רוצים לאתר מקלט בטוח? תחזרו ליסודות

קהילת ההשקעות ייצרה הרבה שמות אגדיים במרוצת השנים, החל בג'יי.פי. מורגן המקורי, שמלך על וול סטריט לפני מאה שנים, וכלה בוורן באפט, שהוא כנראה גורו ההשקעות הגדול בימינו. אך מבין כל הגורואים שלמדו את עולם ההשקעות ויצרו את האסטרטגיות שמספקות ערך מוסף גם למשקיע הממוצע וגם לאנשים עשירים מאוד, כנראה שאף אחד לא זכה בכבוד ובמוניטין שהוענקו לבנג'מין גרהם.

באפט נרשם ללימודים באוניברסיטת קולומביה בניו יורק בתחילת שנות ה-50 במיוחד כדי להשתתף בשיעוריו, וכשמביטים על גישתו של באפט להשקעות - למשל, הנטייה שלו להשקיע בחברות שהן דומיננטיות בשווקים שלהן, וההתמקדות רק בחברות שהוא מבין - רואים מיד את הזיקה הישירה בין גרהם לבין מעריצו הגדול.

כאשר עיצבתי את אסטרטגיות הגורו שלי, ידעתי כבר מההתחלה שזו של גרהם תהיה ברשימה שלי. אי אפשר לגבש גישה מקיפה להשקעות ללא גרהם, ומעולם לא התחרטתי על כך שהוא חלק מה"צוות שלי". מאז ה-15 ביולי 2003, אז התחלתי להתחקות אחר אסטרטגיות הגורואים השונים, לגרהם יש אצלי את הרקורד הטוב ביותר.

אסטרטגיית גרהם הניבה תשואה שנתית של 12.5%, בתקופה בה מדד S&P ירד ב-2.2% בשנה. תשואה שנתית דו ספרתית בשנה שבה כל השוק יורד, היא הישג מרשים.

חלק חשוב מהאסטרטגיה של גרהם הוא איתור מניות עם שולי ביטחון. כלומר, כאלה שיש בהן הפרש משמעותי בין מחיר המניה ובין הערך הבסיסי של החברה. מניות כאלה, האמין גרהם, יכולות להניב תשואות משביעות רצון גם כשהחברה סובלת מירידה מתונה בכוח הרווחיות שלה. זהו סוג של רשת ביטחון שרבים מאיתנו היו שמחים לו עמדה לרשותם בשנה היוצאת, לפני ששוק המניות החל את הדהירה שלו כלפי מטה.

מה שמעניין הוא שגרהם מעולם לא סיפק כלים ברורים לקביעת שולי הביטחון של המניה, למרות שהוא כתב לפחות שני ספרים על השקעות, כולל אחד שעודכן כמה פעמים בימי חייו (הוא מת ב-1976). אני אמנם לא יכול להתיימר לדעת מה בדיוק הוא חשב, אך אני מאמין שאסטרטגיית גרהם שלי כוללת היבטים די רבים של תפיסת שולי הביטחון שלו. התשואה השנתית בת 12.5% שהשגתי בזכותו בחמש השנים האחרונות, תומכת, כך אני מאמין, בהנחה שלי.

מניה שנסחרת בתת שווי

גם אתם יכולים ליהנות מהניתוח של גרהם. הנה שתי מניות שהאסטרטגיה שלו מעניקה להן כעת ציון גבוה.

צ'קפוינט סיסטמס (סימול: CPK): צ'קפוינט (לא לבלבל עם חברת ההי-טק הישראלית) מתמקדת במערכת אבטחה לקמעונאים, שמורכבת ממערכות טלוויזיה במעגל סגור ומאותם תגים אלקטרוניים המוצמדים למוצרים, ומפעילים אזעקה במקרה שבו הצרכן יוצא מהחנות מבלי שהתג הוסר.

זוהי אינה חברת טכנולוגיה וגם לא חברה פיננסית, ולכן היא מתאימה לאסטרטגיה של גרהם (פעילותה של החברה קשורה לרכיבים טכנולוגיים כמו מערכות הטלוויזיה והתגים האלקטרוניים שהזכרתי, אך מדובר על אביזרים פשוטים יחסית. החברה מתמודדת למעשה בשוק שירותי האבטחה, ולכן היא חברת שירותים).

צ'קפוינט היא גם חברה גדולה למדי, עם מכירות שמתקרבות למיליארד דולר, עניין שהאסטרטגיה של גרהם, שאוהבת את הביטחון של נזילות, יודעת להעריך. היחס השוטף של חברה (בין הנכסים השוטפים וההתחייבויות השוטפות) אמור לעמוד על פי האסטרטגיה על 1:2 לפחות, והיחס השוטף של צ'קפוינט הוא 1:2.49.

החברה גם נהנית מחוב מועט לטווח הארוך יחסית לנכסיה השוטפים (גרהם אהב חברות שמנוהלות בצורה שמרנית, כלומר לא ממנפות את עצמן בהרבה).

ערך המניה נמדד על ידי גרהם באמצעות מכפיל הרווח, והאסטרטגיה שלו דורשת שהוא לא יעלה על 15. המכפיל של צ'קפוינט עומד על 10.3, סימן לכך שהמניה נסחרת בתת שווי.

מדידה נוספת של הערך והביטחון שגרהם נעזר בה היא שילוב מכפיל ההון העצמי (שאומר כמה אתה משלם תמורת ההון של החברה) ומכפיל הרווח. המכפלה של שני המכפילים הללו צריכה לא לעלות על 22. מכפיל ההון העצמי הנמוך של צ'קפוינט, 0.69, כפול מכפיל הרווח, 10.3, נותנים תוצאה נמוכה וטובה של 7.1.

שמרנית כמו שגרהם אוהב

Pacific JAKKS (סימול: JAKK): חברה זו ממאליבו, קליפורניה, מייצרת מגוון של צעצועי ילדים ומוצרי פנאי, כולל מערכות משחק עם דמויות מצוירות אהובות כמו דורה ופוקימון, משחקי וידאו שמתחברים לטלוויזיה ודמויות מ-WWE (היאבקות חופשית), בין היתר. לחלק מהמוצרים יש גם ערך חינוכי, שמסייע לילדים ללמוד את בסיס המספרים, האותיות והצורות.

מודל גרהם שלי מעריך את JAAKS בין היתר הודות ליחס השוטף החזק שלה, 1:3.09, והעובדה שהחוב ארוך הטווח שלה, 98 מיליון דולר, מהווה רק רבע מהנכסים השוטפים נטו - 393 מיליון דולר. שני הנתונים הללו מעידים על כך שהחברה שייכת לסוג המשחקים הבטוחים והשמרניים שגרהם אהב.

בנוסף לכך, מכפיל הרווח של JAAKS הוא רק 8.4 בזמן שמכפיל ההון העצמי שלה עומד על 0.76. כאשר אנחנו מכפילים את שניהם, התוצאה המתקבלת, 6.4, עומדת על הרבה מתחת למקסימום של 22 שדורש מודל גרהם, מה שמראה לנו שהמניה הסולידית הזו נמכרת במחיר טוב.

כאשר המשבר הנוכחי אופף את הכלכלה העולמית, קשה לאתר מקלטים בטוחים. בזמנים כאלה, עוזר לחזור ליסודות, וזה בדיוק מה שעושה אסטרטגיית גרהם. גם כאן, כמובן, אין ערבויות לשום דבר, אך על ידי התמקדות בחברות עם עסקים בסיסיים חזקים, מאזנים סולידיים ויחסי תמחור אטרקטיביים, הגישה של גרהם בהחלט מטה את הסיכויים לטובתכם.

בטווח הקצר, המניות הללו יכולות להמשיך להיות תנודתיות ביחד עם יתר השוק. אך בטווח הארוך, הן צריכות לספק די מרווח ביטחון כדי שאפילו אם החברות לא ירשמו את הביצועים המצופים, מניותיהן ישיגו תשואות נאות, מפני שהיום הן נסחרות בדיסקאונט עמוק במיוחד.

ג'ון פ. ריס הוא מנכ"ל Validea.com, חברת מחקר השקעות, ומייסד Validea ניהול הון, חברה לניהול נכסים שמשרתת משקיעים אמריקאים עשירים וחברות, ומנהל קרן הגידור Validea, שמשקיעיה מגיעים מרחבי העולם. ריס הוא מחבר-שותף של רב המכר "הגורואים של השוק: אסטרטגיות השקעה במניות לשימושכם מהטובים ביותר בוול-סטריט"