2009: שנה סוכר

שוק הסחורות טולטל טלטלה עזה, מה יהיה על הנפט, הזהב, הכסף והחיטה בשנה הבאה

שנת 2008 הייתה ללא ספק השנה התנודתית ביותר בשוק הסחורות העולמי ב-100 השנים שחלפו. בועת המחירים שהתנפחה בשנתיים שקדמו לה, וגם בתוך החלק הראשון של השנה הנוכחית, איבדה אוויר במהירות ומחירי הסחורות צנחו בחדות, כחלק מהשפעות המשבר הפיננסי העולמי.

"השנה הנוכחית תיזכר כשנה שבה התפוצצה בועת הסחורות שלוותה בעליות מחירים רצופות במשך כחמש שנים", קובע גיא רוטנברג, מנכ"ל מרקט-פלייס, המתמחה במסחר בחוזים עתידיים. לדבריו, "שוק הסחורות הגיע כמעט באופן אחיד למחירי שיא בחודשים פברואר ומארס ולאחר מכן החל לרדת בחדות, עד שהשלים ירידה ממוצעת של מעל 60% בתום השנה".

נפט: יחזור ויעלה

הסחורה שללא ספק בלטה מעל כולן השנה בתנודתיות החדה שהציגה, היא הנפט הגולמי. הזהב השחור סוגר את השנה כשהוא נסחר מתחת לרף 40 הדולר לחבית, זאת אחרי שבמהלכה הוא כבר התקרב ל-150 דולר לחבית, והיו גם מי שגם העריכו שהוא יגיע למחירים של 200 דולר.

מלבד הפרמטרים הכלכליים הידועים שהשפיעו עליו, גם להתפתחויות בזירה המדינית יש השלכות על מחירו וכך ניתן לראות כי בימים האחרונים הוא דווקא נמצא במגמת עלייה - אם כי לא מובהקת עדיין - בשל האירועים בעזה, והחשש העולמי מהתלקחות האזור.

ומה צפוי לנו בהמשך? במרקט פלייס מעריכים כי במחצית הראשונה של השנה טווח המחירים בו ינוע הנפט יהיה בין 30 ל-55 דולר לחבית. לקראת המחצית השנייה של השנה מצפים בבית ההשקעות כי מחיר הנפט יחזור למגמה של עלייה מחדש, כשיחד איתו ינועו מעלה גם הסחורות המשלימות.

החיטה צונחת שוב

סחורה נוספת שבלטה השנה היא החיטה. מחיר הסחורה שבר השנה רמות שיא של עשרות שנים, כאשר עבר את רף 13 הדולרים לבושל בתחילת השנה. מאז אותה רמת שיא צנח המחיר בחדות והחיטה נסחרת היום סביב 5 דולר לבושל.

שתי סיבות עיקריות הובילו לעליית מחיר החיטה בשנה החולפת: התייקרות הנפט הובילה להתייקרות התירס (שמשמש כמקור לאנרגיה חלופית), וזו הובילה להקטנת שטחי הגידול שהוקצו לחיטה. בנוסף, ריחף חשש ממזג אוויר שאינו נוח לגידול חיטה.

בסופו של דבר שתי הציפיות הללו התבדו - מחיר הנפט דווקא ירד, ויבול החיטה התברר כמוצלח - מה שהוביל, לכך שמחירי החיטה, כאמור, צנחו.

במבט ל-2009 מעריך רוטנברג כי רמת המחירים של החיטה לא צפויה להשתנות, ואולי אף לרדת. "במידה שהכלכלה העולמית תתאושש במחצית השנייה והדולר ייחלש, מחיר החיטה צפוי לעלות לכיוון 8 דולר לבושל", הוא מעריך. "אך אם המיתון העולמי יימשך מעבר לכך, לא מן הנמנע שמחיר החיטה ימשיך לרדת אף מתחת ל-4 דולר לבושל".

זהב: הכיוון לא ידוע

הזהב נסחר השנה, כמו בשנים קודמות, בהתאם למצב הכלכלי העולמי ולירידת ערך הכסף בעולם. אי לכך היינו עדים בחודשים האחרונים להתחזקותו, לאחר שבמהלך השנה הוא כבר הגיע למחיר שפל של 680 דולר לאונקייה. כיום נסחר הזהב סביב 890 דולר לאונקייה. "בתקופה הקרובה יכול הזהב להתחזק אף לרמה של 900 דולר לאונקיה, שם הוא ייתקל בהתנגדות חזקה", מעריך רוטנברג. לדבריו, במידה שמחיר הזהב יחצה את רף 940 הדולרים, צפויה שבירת שיא נוספת בהמשך.

בין האלמנטים התומכים בהתחזקות הזהב חשוב להזכיר את הריביות הנמוכות בעולם שהגיעו בחודשים האחרונים לרמות שפל. רוטנברג מציין כי המגמה הזו לא תימשך לעד, וכאשר יחול שינוי מגמה בריביות, צפוי שגם המגמה בזהב תתהפך.

בתחזית קדימה מתקשה רוטנברג לנבא לאן מועדות פני הזהב. "מצד אחד הוא יתקשה לשבור שיאים בגלל המיתון, ומצד שני הוא לא צפוי לרדת נמוך יותר מהשפל אליו הגיע ב-2008. לכן רמות המסחר הסבירות לו הן בין 700 ל-1,000 דולר לאונקייה", הוא מסכם.

הסחורה החמה ב-2009: סוכר ואורז

סחורה אחת שכדאי לשים אליה לב במיוחד היא הסוכר. "זו סחורה שלא השתגעה במהלך העליות החדות, וגם לא התרסקה בשנה האחרונה", מסביר רוטנברג. "נראה כי הביקוש לה יציב והעובדה שהיצרנית הגדולה של הסוכר היא ברזיל, הופכת אותה לתלויה פחות בדולר".

מעבר לסוכר, מציין רוטנברג גם את האורז כסחורה בעלת פוטנציאל בזמנים בהם העולם מוכה במשבר, מכיוון שהוא נחשב למוצר בסיסי של אוכלוסיית המזרח הרחוק. "על פניו, נראה כי המשבר הכלכלי חמור יותר במדינות המערב מאשר במדינות המזרח הרחוק, ובעוד החיטה והתירס מהווים מוצרי גלם במערב, האורז עדיין מאכיל מיליארדי אנשים ברמה סוציו-אקונומית עולה במזרח", הוא מסביר.