משרד רו"ח ברלב מזהיר מהתרחשות הונאת מיידוף בישראל

"קיימות מספר 'פירמידות' פיננסיות בישראל" ; הנזק מהונאות ב-2008 גדל ב-35%

"הונאות ומעילות בשיטת הפירמידה לא רק שאינן נעלמות; הן אף משתכללות ונעשות מתוחכמות יותר בכל פעם, ואף היקפי הכספים המעורבים גדלים בכל סיבוב. קיימות כיום מספר 'פירמידות' פיננסיות בישראל". כך טוען משרד רו"ח יהודה ברלב, העוסק בביקורת חקירתית, בהתייחס לשיטת המעילה של ברנרד מיידוף בארה"ב, ולסיכויי התרחשותה בישראל. ברלב טוען כך בדו"ח השנתי המסכם את מקרי ההונאה בישראל , בהם טיפל המשרד בשנת 2008. מסיכום המקרים שנבדקו עולה כי היקף הנזק כתוצאה מהונאות ב-2008 עומד על 500 מיליון שקל - גידול של 35% לעומת 2007. המשרד מסביר את העלייה בהיקף הנזק, בין היתר, לאור המשבר הכלכלי, שהשפיע גם על היקף תופעת ההונאות והמעילות וגם על חשיפתן.

תופעה שהחריפה במהלך 2008 היא שבשל המצב מנהלי חברות "מייפים" את הדו"חות הכספיים - דבר שהביא לעלייה בהיקף ההונאות הניהוליות כבר ב-2007, והחל מהמחצית השנייה של 2008 יש גידול משמעותי במספר המקרים לעומת השנים הקודמות.

כן עולה, כי בשנת 2008 חל גידול מדאיג בהיקף נזק כתוצאה ממעילות ענק של 100 מיליון שקל ומעלה. במהלך 2008 התרחשו מספר אירועים שהנזק הנובע מהם מוערך במאות מיליוני שקלים; חלה עלייה משמעותית בסכום הנזק הממוצע למקרה; וכן גידול משמעותי בהיקף המקרים בהם הנזק שנגרם גבוה מ-10 מיליון שקל.

אוזלת יד של רוה"ח המבקר

המשרד אף מצא מספר מגמות: מנכ"לים, שלמרות שמשתכרים סכומים נכבדים, שולחים יד לקופת החברה ומועלים בכספיה ובאמון הבעלים; וכן אוזלת יד או רשלנות בביקורת שמבצעים רואי החשבון המבקרים. לטענת המשרד, הובאו אליו מספר מקרים שבהם רואה החשבון המבקר חיווה דעתו על הדו"חות הכספיים, מבלי שנקט פעולות ביקורת מספקות בספרי החברה המבוקרת. לעיתים הם מתעלמים מרישומים מטעים בדו"חות הכספיים מחשש מהמבוקר, שהוא גם הלקוח.

באשר להשפעת המשבר העולמי, מציין המשרד, כי חברות מבוקרות נתונות להקטנת הפעילות ואף להפסדים כספיים, ובאופן טבעי מבקשות להוזיל עלות השירותים שהן צורכות, בין היתר גם עלות הביקורת. לדברי המשרד, הקטנת היקף שכר הטרחה המשולם, מקטין באופן ישיר את איכות והיקף הביקורת המבוצעת, והדבר פוגע בבעלי המניות ומקשה על גילוי הונאות שבוצעו על-ידי החברה או כנגדה.