אובמה: "אני מודאג מאד, אנו עוקבים אחר ההתפתחויות בעזה על בסיס יומי"; 5 חיילי צה"ל נהרגו ביממה האחרונה בעזה

(עדכונים שוטפים) - חמ"ל "גלובס" למבצע "עופרת יצוקה" ; עשרות אנשים נהרגו מפגיעה בבית-ספר של האו"ם ממנו ירה החמאס על כוחות צה"ל ; סרקוזי: רגיעה בין ישראל לחמאס נמצאת בהישג יד ; אלכסנדר משביצקי, בן 21 מבאר-שבע, הוא החייל שנהרג הבוקר בעזה ; 4 לוחמים נהרגו הלילה בשתי תקריות של ירי פגז מטנק של צה"ל ; יותר מ-30 רקטות נורו היום על יישובי הדרום ; ישראל דחתה עוד יוזמה להפסקת אש ; ליומן אירועי המבצע

לאתר חדשות ערוץ 2 (Mako / רשת)

היום ה-11 למבצע עופרת יצוקה

הערב אמר הנשיא הנבחר של ארה"ב, ברק אובמה: "אני מודאג מאד בקשר למצב באיזור" והוסיף: "אנו עוקבים אחר המתרחש באיזור על בסיס יומי, אני מודאג מאד ממותם של אזרחים בעזה ובישראל, לאחר ה-20 בינואר (יום השבעתו לנשיא) יהיה לי הרבה מה להגיד בנושא".

נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, אמר הערב בשיחה עם כתבים בלבנון כי רגיעה בין ישראל לחמאס נמצאת בהישג יד: "ישנם פתרונות, ואיננו רחוקים מהשגתם", טען. גורמים דיפלומטיים אירופים דיווחו כי סרקוזי שוקד על הצעה להפסקת אש מול מצרים, שתכלול הצבת כוח בין-לאומי על ציר פילדלפי.

הותר לפרסום: חייל צה"ל נוסף נהרג הבוקר בעזה, ועוד 4 חיילים נפצעו, בכך עלה מניין החללים במבצע "עופרת יצוקה" ל-6.

מקורות פלסטיניים דיווחו אחר הצהריים לסוכנויות הידיעות הזרות כי יותר מ-40 אנשים נהרגו מפגיעת פגז טנק ישראלי סמוך לבית ספר שמנוהל על ידי האו"ם ברצועת עזה. לפי הדיווח, שמיוחס לעדי ראייה ולמקורות רפואה ברצועה, הטנק ירה שני פגזים מחוץ לבית הספר, ופיזר רסיסים רבים על הפלסטינים שחיפשו מקלט מההפצצות סמוך לאותו מבנה בית ספר. בנוסף לדיווח על 40 ההרוגים דווח על עוד עשרות פצועים באותה תקיפה, כך לפי המקורות.

מדובר צה"ל נמסר כי מבדיקה ראשונית שנערכה עם כוחות צה"ל עולה כי ככל הנראה מתוך בית הספר נורו פצצות מרגמה לעבר כוחות צה"ל. בתגובה לירי זה, ביצע כוח צה"ל ירי מרגמות תגובתי לאזור. דובר צה"ל מזכיר, כי לא אחת בעבר ביצע חמאס ירי לעבר שטח ישראל וכוחות צה"ל מתוך בתי ספר, מתוך ביצוע שימוש ציני באזרחים כפי שהוכח באמצעות סרט מזל"ט של חיל האוויר, אשר תיעד ירי רקטות ופצצות מרגמה מתוך בית ספר של אונר"א מבית חנון לפני כשנה.

עוד דווח כי מטוס חיל האוויר פגע ישירות בבניין בשכונת זייתון, שם נהרגו 12 אנשים. לפי הדיווח, שמיוחס לעדי ראייה ולמקורות רפואה ברצועה, הטנק ירה שני פגזים מחוץ לבית הספר, ופיזר רסיסים רבים על הפלסטינים שחיפשו מקלט מההפצצות סמוך לאותו מבנה בית ספר. לפי הפלסטינים, יותר מ-598 אנשים נהרגו ברצועה מאז תחילת מבצע "עופרת יצוקה".

4 לוחמי צה"ל נהרגו

שני קציני צה"ל ושני חיילים נהרגו אמש (ב') בשתי תקריות בתוך רצועת עזה במסגרת מבצע "עופרת יצוקה", כולם, ככל הנראה, מאש כוחותינו. בצה"ל חוקרים את התקריות. ההרוגים הם רב-סרן דגן ורטמן, בן 32, ממעלה מכמש; סרן יהונתן נתנאל, בן 27 מקדומים; סמ"ר ניתאי שטרן, בן 21 מירושלים; ורב"ט יוסף מועדי, בן 19 מחיפה.

אתמול, בשעות הערב המוקדמות ירה טנק של צה"ל פגז לעבר בית בפאתי מחנה הפליטים ג'בליה שברצועה, שבו שהו חיילים מחטיבת גולני, לאחר שזוהו בטעות כמחבלים. בתקרית נהרגו רב-סרן ורטמן, סמ"ר שטרן ורב"ט מועדי. בנוסף נפצעו בתקרית 24 חיילים, אחד מהם באורח אנוש.

מח"ט גולני, אל"מ אבי פלד, שנפצע אף הוא באורח קל באירוע, ניהל את פעולת החילוץ בשטח ובאמצעות הקשר, תוך שהוא מפעיל ארטילריה לחיפוי ומטוסי קרב לסיוע. לאחר פינוי כלל ההרוגים והפצועים לבתי החולים פינה עצמו מפקד החטיבה באופן עצמאי לבית החולים.

בתקרית השנייה, שאירעה בשעות הלילה בצפון הרצועה, נהרג סרן נתנאל, סמ"פ בגדוד 202 של הצנחנים. הוא נפגע מפגז של טנק צה"לי שנורה בשוגג. מתחקיר ראשוני של צה"ל עולה, כי נתנאל נהרג מירי פגז טנק של כוח מגדוד אחר.

"זמן למעשים"

בתוך כך, ישראל ממשיכה לדחות יוזמות בינלאומיות להפסקת אש: ראש הממשלה, אהוד אולמרט, סירב היום לבקשת נציגי האיחוד האירופי להפסקת אש של 48 שעות. הוא הדגיש כי ישראל עומדת בהבטחתה לספק מוצרי מזון בסיסיים ותרופות לתושבי הרצועה.

בפגישה שקיים הבוקר עם חברי ה"טרויקה" האירופית: שרי החוץ של צ'כיה, צרפת ושוודיה, וכן עם נציבת יחסי החוץ באיחוד, בניטה פררו ולפר, אמר אולמרט כי ישראל לא תיענה להצעתם. "די לנו ממחוות, היינו בתוך רגיעה ולא הגבנו כשירו עלינו מדי יום. זהו הזמן למעשים. אנחנו מוכנים להפסקת אש רק בתמורה למעשים שיבטיחו את הביטחון ולא בתמורה לדיבורים בלבד", אמר רה"מ.

אולמרט ביקש מחברי הטרויקה שלא לתמוך בהחלטת מועצת הביטחון להפסקת אש. "יש לתת הזדמנות להסדר ולמהלך מדיני אזורי. אני מכבד את האו"ם ואת מוסדותיו, אך המהלכים שקורים באזור הרבה יותר נכונים לפיתרון המצב".

רה"מ הוסיף כי "הדבר הראשון במעלה, מבחינת ישראל, הוא הפסקת ההברחות של אמצעי הלחימה וחומרים לייצור נשק אל תוך הרצועה דרך ציר פילדלפי. היום הם יורים 40 ק"מ, אבל אם נעשה איתם רגיעה, הם יירו רחוק יותר". לדבריו, "יש לטפל בהברחות כחלק מכל פיתרון. בלי זה, כל רגיעה נוספת תאפשר לחמאס להשיג טילים לטווח ארוך עוד יותר".

בתוך כך שרת החוץ, ציפי לבני, קיימה היום סבב שיחות מדיניות לקראת דיוני מועצת הביטחון, הצפויה להצביע בעד הפסקת אש. "הרצינות של מועה"ב נבחנת לא רק בניירות שמייצרת אלא בערכים שמייצגת. החמאס לא יקשיב למועה"ב ואסור שהתוצר שלה יהיה בעייתי לישראל", אמרה לבני לשר החוץ של בריטניה, דיויד מיליבנד. בנוסף דיברה שרת החוץ גם עם מזכירת המדינה האמריקאית קונדוליסה רייס, ושרי החוץ של קפריסין, טורקיה, צרפת, נורבגיה, ברזיל, הולנד ואחרים.

בת שלושה חודשים נפצעה מירי

ביום ה-11 למבצע עופרת יצוקה נמשך ירי הרקטות לעבר ישראל, ויותר מ-30 רקטות נורו עד שעות הצהריים. באחד המטחים נפל טיל סמוך לבית בגדרה וגרם לפציעתה של תינוקת בת שלושה חודשים באורח קל.

בצהריים נחתו רקטות בשטחים פתוחים באזור שדרות והמועצות האזוריות שער הנגב ושדות נגב. אחת הרקטות נפלה בתוך העיר וגרמה לכמה נפגעי חרדה. מאוחר יותר נפלו שני טילי גראד בשטחים פתוחים באזור באר-שבע.

בתוך כך כוח צנחנים, שפעל הלילה בצפון הרצועה, פגע במחבל מתאבד שזוהה מתקדם לעברו כשהוא נושא על גופו חגורת נפץ. מירי הלוחמים הופעלה החגורה, שגרמה לפיצוץ ממנו נפצע אחד החיילים באורח קל מאוד. כמו כן, תקפו הלילה מטוסי חיל האוויר במחנה הפליטים ג'בליה שבצפון הרצועה מבנה שבו שהה אימאן ציאם, ראש המערך הרקטי של החמאס, מבכירי הזרוע הצבאית של הארגון. בשלב זה לא ברור אם ציאם נפגע בתקיפה.

אתמול - היום העשירי למבצע "עופרת יצוקה": חילופי אש כבדים בצפון רצועת עזה בין חיילי צה"ל למחבלים. מטוסי חיל האוויר תקפו לאורך ציר פילדלפי עשרות מנהרות ששימשו להברחת אמצעי לחימה ומחבלים, והחיילים פגעו בעשרות חמושים ועצרו חשודים בטרור.

"בידינו כלי נשק שמעולם לא השתמשנו בהם; נירה טילים גם מעבר לאשדוד ויבנה - נגיע לרחובות, ראשון לציון ותל-אביב" - כך איים אתמול (ב') דובר החמאס.

דובר צה"ל התיר לפרסום כי 7 חיילי צה"ל נוספים נפצעו אתמול בבוקר בפעילות כוחות צה"ל ברצועה. מצבם של 4 מהפצועים בינוני ועוד 3 במצב קל. כל הפצועים פונו לבתי החולים בארץ. בנוסף דווח כי צה"ל עצר עשרות פלסטינים והעביר את חלקם לשטח ישראל. עד כה נרשמו היום כ-100 פלסטינים חמושים הרוגים.

רקטת גראד התפוצצה אתמול בצהריים בגן ילדים ריק באשדוד - אין נפגעים, אולם נזק נגרם למבנה ומספר אנשים לקו בחרדה. שתי רקטות גראד התפוצצו באשקלון, אחת מהן פגעה בבית. מספר אנשים נפגעו קל מאד, ומספר אנשים הוגדרו כנפגעי חרדה. שתי רקטות נוספות נחתו בשטחים פתוחים באיזור באר שבע - אין נפגעים. לפחות 12 קסאמים וגראדים נוספים נפלו בשדרות, בתחומי המועצות האזוריות אשכול ולכיש וסמוך לאשדוד. הרקטות נפלו בשטחים פתוחים, לא נגרם נזק ולא היו נפגעים.

שלשום בלילה נפצעו באורח קל עד בינוני 5 חיילים, שפונו לבית החולים סורוקה בבאר שבע.

אהוד ברק: "החמאס ספג מכה חזקה, אבל עדיין לא הגענו ליעדים, ולכן הפעולה נמשכת"

"המבצע מתנהל כמתוכנן. העיר עזה מכותרת חלקית והכוחות עומדים ביעדים שנקבעו להם. מאז תחילת המבצע נהרגו בעזה 500 אנשים, רובם אנשי חמאס. לכוחותינו במבצע הרוג אחד, 4 פצועים קשה ו-8 פצועים בינוני" - כך אמר אתמול (ב') שר הביטחון, אהוד ברק, בדיון בוועדת חוץ וביטחון של הכנסת.

"אני שולח את תנחומי למשפחה שאיבדה את בנה ולמשפחות הפצועים", אמר ברק. "הההחלטה להיכנס למבצע התקבלה בשיקול דעת. לא יצאנו בששון אלי קרב - הביאו אותנו אל הפעולה הזו. מטרת המבצע פשוטה בתכלית - לשנות את המציאות הבטחונית בדרום הארץ. אנחנו חותרים לכך שתיווצר מציאות חדשה. שלא תהיה אלימות מעזה, לא לעבר אזרחים ולא לעבר חיילינו", הוסיף שר הביטחון.

ברק המשיך: "עד כה ספג החמאס מכה חזקה מאוד, אבל עדיין לא הגענו ליעדים, ולכן הפעולה נמשכת". שר הביטחון התייחס גם להתלקחות אפשרית בצפון ואמר כי מערכת הביטחון עוקבת אחר ההתפתחויות: "עינינו נשואות גם להתרחשויות בצפון. אנו ערוכים ועוקבים אחרי כל התפתחות".

ברק ביקש להודות לכל דרגי הפיקוד בצה"ל שפועלים בעקביות ובנחישות להשגת המטרות של הפעולה. "יש לנו על מי לסמוך. אנחנו נחושים להביא לכל אזרחי ישראל כולם את מה שהם ראויים לו - שקט. בגישה הזו אין לי ספק שנצא מהמבחן הזה כשידנו על העליונה".

גורמים בצה"ל הביעו הבוקר שביעות רצון מהיומיים הראשונים של הפעולה הקרקעית ברצועה, ואמרו כי החיילים עומדים ביעדים שהוצבו וגם בלוחות הזמנים. עוד דיווחו בצה"ל שחמאס מונע העברת פצועים של הארגון לטיפול במצרים - וזאת כדי להעצים את המראות הקשים שיוצאים מהרצועה, כחלק מהלוחמה הפסיכולוגית של הארגון.

לפי מקורות פלסטיניים וסוכנויות הידיעות, 3 ילדות פלסטיניות נהרגו הבוקר מאש פגזי טנקים של צה"ל, שכוונו לעבר בית בצפון רצועת עזה.

שר האוצר בר-און: "הכלכלה לא תעצור את הביטחון"

"ביטחון תמיד עלה כסף - אבל הכלכלה לא תעצור את הביטחון. נפתור את זה, אנחנו מדינה חזקה, גם אם אנחנו נתונים במשבר כלכלי. נדע לסדר את זה. שום דבר לא ייחסך מהצבא ומכוחות הביטחון כדי להשיג את המטרות שלנו" - כך אמר אתמול (ב') שר האוצר, רוני בר-און, בראיון לגלי צה"ל. "אני אומר באחריות שעד עכשיו אין במבצע מילימטר אחד מיותר, אין בו מילימטר של הגזמה ולא מילימטר של אופוריה", הוסיף שר האוצר.

בר-און דחה את ההערכות בדבר מחלוקות בין משרד האוצר למשרד הביטחון בנוגע למימון המלחמה וגיוס חיילי המילואים: "אין כרגע שיח בין האוצר למשרד הביטחון. אין מחלוקת על כסף. במו אוזניי שמעתי איך הממונה על התקציבים ומשרד הביטחון דחו את הדיון לאחרי המלחמה" שר האוצר הוסיף: "אנחנו לא יודעים עכשיו כמה תעלה המלחמה - קשה מאד להעריך, ולכן אין גם טעם לדון בשאלה מי יממן את זה".

גם משרד האוצר פירסם הבהרה רשמית, שבה נכתב: "לאור פרסומי אומדנים והערכות רבים באשר לעלויות הלחימה בדרום, משרד האוצר מבקש להבהיר בשנית, כי המספרים השונים שמפורסמים אינם נכונים ואינם על דעת משרד האוצר".

דביר עמנואלוף - נהרג בפעילות המבצעית הראשונה שלו

בני משפחה, חברים וקרובים התכנסו המומים בבית משפחתו של ההרוג הראשון במבצע הקרקעי בעזה, סמ"ר דביר עמנואלוף, לוחם גולני בן 22 שנהרג שלשום בהיתקלות עם מחבלים. הם סיפרו על חייל גולני צנוע, שאביו נפטר לפני שנתיים. דביר התנדב לשירות קרבי למרות מות אביו, ולחבריו סיפר רק לפני כמה ימים כמה הוא מאושר לשמור על ביטחונם של תושבי הדרום.

"דביר הוא בחור צנוע, פשוט, בא ממשפחה שכולה", אמר אביחי פרץ, חברו של דביר, "הוא לא שש לקרב, לא חיפש מלחמה, הוא רצה רק להגן על התושבים בדרום. כשדיברתי איתו אתמול, הוא לא שמח לצאת לקרב. בפעילות המבצעית הראשונה שלו בה הוא נהרג".