הנפט זינק בעוד 5.3% ל-48.8 דולר לחבית על רקע הלחימה הנמשכת בעזה וסכסוך הגז בין רוסיה לאוקראינה

[חמ"ל גלובס למבצע "עופרת יצוקה"] [למדור שוקי עולם] זהו היום השלישי ברצף בו נרשמות עליות במחיר הזהב השחור ; מחיר הנפט זינק בשבוע שעבר ב-23% - העלייה השבועית החדה ביותר מאז אוגוסט 1986

מחיר הנפט זינק גם הערב ב-5.3% ונקבע ב-48.81 דולר לחבית , זהו היום השלישי ברצף בו נרשמות עליות חדות במחיר הנפט. מספר גורמים מרכזיים מובילים לעלייה במחיר: הלחימה הנמשכת ברצועת עזה, הסכסוך בין רוסיה לאוקראינה בנוגע למשלוחי גז טבעי לאירופה, פגיעה בצינור נפט בניגריה והתאוששות השווקים הפיננסים בארה"ב, אירופה ואסיה.

כוחות גדולים של חי"ר, שריון, הנדסה, ארטילריה ומודיעין, בליווי של מסוקי קרב של חיל האוויר, פועלים באזורים שונים ברצועה, בעיקר בצפונה. פעילות הכוחות מתמקדת בהשתלטות על מרחבי שיגור רקטות, סביב העיירות בית חנון, בית להיא וג'באליה.

על-פי עדויות מהרצועה, לפחות 30 פלסטינים נהרגו עד כה בפעולה הקרקעית. עם זאת, חמאס הטיל איפול על מספר הנפגעים, ובאופן רשמי הוא טוען כי שניים מאנשיו נהרגו.

הנפט זינק בשבוע שעבר ב-23% - העלייה השבועית החדה ביותר מאז אוגוסט 1986. בשבוע שלפניו איבד הזהב השחור 27%.

מחיר החוזים העתידיים על הנפט למסירה בפברואר נסגר בעלייה של 5.3% ונקבע ב-48.81 דולר לחבית, בסיום המסחר בבורסת הסחורת של ניו יורק.

משולחי הגז הרוסי לצ'כיה ולטורקיה ירדו אתמול (א'), והשתיים הפכו לקורבנות האחרונים של הסכסוך המחריף בין רוסיה ואוקראינה על מחירי הגז ותעדיפי ההובלה שלו לאירופה דרך אוקראינה.

אספקת הגז הטבעי לצ'כיה ירדה ב-5% כתוצאה מהמבוי הסתום בשיחות בין רוסיה ואוקראינה, שבגלל עצרה רוסיה את אספקת הגז לאוקראינה ביום הראשון של 2009, יום ה' שעבר. שני הצדדים מאשימים זה את זה באחריות למצב.

חברות האנרגיה האירופיות, שמקבלות חמישית מהגז שלהן באמצעות צינורות העוברים בשטח אוקראינה, מסרו שיש להן די מלאים לשמור על רמת אספקה רגילה במשך כמה ימים. אך אנליסטים מסרו שאירופה, שבה הטמפרטורות במקומות רבים היו אתמול מתחת לאפס, עלולה לסבול מבעיות אם המשבר יימשך מעבר לכמה ימים.