ענקית התרופות פייזר בוחנת את האפשרות לרכוש את אחת מיריבותיה

פייזר יכולה להרחיב את פעילותה בתחום התרופות הביולוגיות באמצעות רכישת אמג'ן ; ג'ף קינדלר, מנכ"ל פייזר: "המטרה האמיתית היא להגדיל את ההכנסות... אנו בודקים כל הזמן הזדמנויות גדולות, קטנות ומה שביניהן"

פייזר , החברה הפרמצבטית הגדולה בעולם, מוכנה לרכוש את אחת מיריבותיה, יצרנית תרופות גדולה, במטרה לשפר את חוסנה הפיננסי. העסקה עשויה להצית גל חדש של מיזוגים בתעשיית התרופות.

"המטרה האמיתית היא להגדיל את ההכנסות... אנו פתוחים להזדמנויות, ובודקים כל הזמן הזדמנויות גדולות, קטנות ומה שביניהן", אמר ג'ף קינדלר, מנכ"ל פייזר, לפייננשל טיימס.

דבריו עומדים בסתירה חדה לדבריהם של מנהלי יצרניות תרופות אחרים, שמגבירים את התמקדותם בעסקאות ובשותפויות בקנה מידה קטן, ונרתעים מ"מיזוגי על" כדוגמת המיזוגים שיצרו את ענקיות התעשיה הנוכחיות: פייזר, אסטרה-זנקה וסאנופי-אבנטיס .

כל עסקת רכישה גדולה שתבצע פייזר עשויה לבשר את תחילתו של גל חדש של קונסולידציה במגזר, מכיוון שחברות אחרות ממתינות לראות מה תעשה פייזר לפני שיחליטו אם לבצע עסקאות בעצמן. בניגוד לחברות שפועלות במגזרים אחרים, רבות מיצרניות התרופות עדיין מסוגלות לממן עסקאות הודות ליתרות המזומנים הגדולות שלהן.

דבריו של קינדלר נובעים מהעובדה שפייזר צריכה לנקוט מהלך בתגובה לירידה החדה הצפויה במכירותיה עקב תחרות מצדן של יצרניות תרופות גנריות לאחר פקיעת הפטנט על התרופות שפיתחה, כולל ליפיטור, התרופה המובילה בעולם לטיפול בעודף כולסטרול, שמכירותיה השנתיות עולות על 13 מיליארד דולר, ושזכויות הבלעדיות עליה יפקעו ב-2011.

קינדלר הדגיש כי "אנו תמיד פתוחים להזדמנויות לקידום רישיונות, בריתות ורכישות, אך כל מה שנעשה - בקנה מידה קטן או גדול - חייב לעמוד בקריטריון של יצירת ערך לבעלי המניות".

משקיעים טוענים שפייזר יכולה להרחיב את פעילותה בתחום התרופות הביולוגיות באמצעות רכישת אמג'ן , חברת הביוטק העצמאית הבורסאית הגדולה ביותר בארה"ב, שפיתחה מגוון של תרופות מבטיחות.