נדחתה תביעת בעלי קרקעות נגד עיריית פ"ת, שלא אישרה הקמת מבני תעשייה

לפני 7 שנים תבעו רוכשי הקרקעות מהעירייה ומהוועדה לתכנון ובנייה לשלם להם פיצויים בטענה שהתרשלו והפרו את חובתן, משום שבמשך עשרות שנים לא פעלו לקידום פתרונות תכנוניים סטטוטוריים בחלקות שיועודו לתעשייה

בית המשפט המחוזי בתל-אביב דחה תביעה בסך 20 מיליון שקל של רוכשי קרקעות ליד אזור התעשייה סגולה נגד עיריית פתח-תקווה והוועדה המקומית והמחוזית לתכנון ובנייה. לפני 7 שנים, תבעו רוכשי הקרקעות מהעירייה ומהוועדה לתכנון ובנייה לשלם להם פיצויים בטענה שהתרשלו והפרו את חובתן משום שבמשך עשרות שנים לא פעלו לקידום פתרונות תכנוניים סטטוטוריים בחלקות, שייעודן היה לתעשייה.

התובעים טענו עוד שנמנע מהם לבנות על החלקות מבני תעשייה, עד אשר בסופו של דבר התקבלה תוכנית רכבת הפרברים, אשר מנעה לחלוטין את אפשרות השימוש במרבית החלקות. סגנית נשיא בית המשפט, דרורה פלפל, קיבלה את טענות הוועדה המקומית וקבעה כי היא נהגה כשורה ולא התרשלה בטיפול בנושא.

תכנון בעייתי

כל החלקות נמצאות בגוש 6354, הממוקם צפונית למסילת הברזל הסלולה בחלק הצפון-מערבי של אזור התעשייה סגולה (רחוב הרכבת). חלקות אלה הן היחידות באזור צפון פתח-תקווה שיועדו למבני תעשייה. קידום תכנון של מבני תעשייה הוא בעייתי בשל העובדה שהחלקות מוקפות בשטח חקלאי גדול וצמודות לבריכות חמצון וכן צמודות לשטח שייעודו פינוי אשפה. בנוסף, עוברים בסמוך לחלקות קו מים של חברת מקורות, קווי דלק וכן קו מסילת רכבת.

מיקומם הבעייתי של החלקות והיעדר קיומה של דרך חוקית המובילה למקום, הובילו את העירייה לטעון כי ייעוד החלקות (לתעשייה) אינו תואם את השימוש הראוי בהן. בנוסף, לוועדה המקומית הוגשה בקשה אחת בלבד להקמת מבנה תעשייה, בשנת 1984. לכן טענו העירייה והוועדה המקומית כי פעילותן היתה ללא דופי ולא כוונת זדון, גם בשל העובדה כי הוועדה המקומית היתה כפופה להנחיות הוועדה המחוזית ורכבת ישראל, שמנעו את קידום התכנון במקום.

את העירייה ואת הוועדה המקומית לתכנון ובניה בפתח-תקווה יצגו עו"ד יחזקאל ריינהרץ ועו"ד מיכל אגסי, ממשרד עוה"ד פריש, שפרבר, ריינהרץ ושות'. התובעים חויבו לשלם לעירייה שכר טרחה בסך של 45 אלף שקל וסכום דומה לבאי כוח הוועדה המחוזית (ת.א 1178/02). *