תשובה ודנקנר דנים בניו-יורק עם הבנקים המממנים בהארכת תנאי ההלוואה לרכישת הפלאזה בלאס וגאס

לפני כולםההלוואה, בסך 625 מיליון דולר, אמורה להיפרע בחודש הבא ; הערכות: גולדמן זאקס וקרדיט סוויס ידרשו שיפור בטחונות, לאחר שהערכת שווי מטעמם חתכה בנובמבר את ערך הקרקע בלמעלה ממחצית - ל-652 מיליון דולר

נוחי דנקנר ויצחק תשובה נפגשים היום (ב') בניו-יורק לקראת מועד פרעון ההלוואה ששימשה לרכישת קרקעות הפלאזה בלאס וגאס. השניים, בעלי השליטה באלעד IDB לאס וגאס, יפגשו הערב עם בנקי ההשקעות קרדיט סוויס וגולדמן זאקס כדי לדון בהארכת מועד פרעון ההלוואה בפעם נוספת, כך נודע ל"גלובס". כזכור, מדובר בהלוואה בסך 625 מיליון דולר שאמורה להיפרע (לאחר דחייה בהסכמה) בפברואר הקרוב עבור רכישת הקרקע עליה שילמו 1.24 מיליארד דולר ב-2007. מקבוצת אלעד (הזרוע שבשליטת תשובה במיזם המשותף) נמסר כי האחרון שוכן בניו-יורק כדרך קבע וכי דנקנר אכן טס לניו-יורק.

הבנקים צפויים להשתמש בהערכת השווי המקוצצת לקרקע שנעשתה להערכת הבנקים ואשר פורסמה בנובמבר (652-710 מיליון דולר) כדי לחזק את הבטחונות שבידיהם. מקורבים לעסקה אף ציינו בפני "גלובס" כי מטרת הערכת השווי היתה להניע מו"מ שיביא לשיפור הבטחונות. יצוין, כי קונצרן כור תעשיות מקבוצת IDB שנמצא בשליטת דנקנר מחזיק בכ-3.4% ממניות קרדיט סוויס. בעבר העמיד גולדמן זאקס לכור מסגרת אשראי לצורך מימון רכישת מניות בנק ההשקעות השוויצרי.

דחיה קודמת באוגוסט

לפני פחות מחודש דיווחה לבורסה נכסים ובנין , זרוע הנדל"ן של קבוצת IDB המחזיקה ב-25% מהמיזם, כי השניים פועלים שוב לדחיית ההלוואה. מדו"חות נכסים ובניין לרבעון השני אשר פורסמו באוגוסט האחרון עלה, כי הבנקים דחו בחצי שנה את פירעון ההלוואה של דנקנר ותשובה לרכישת הפרוייקט בלאס וגאס. החלק של נכסים ובנין בהלוואה מסתכם לפי דו"חותיה הכספיים בכ-156 מיליון דולר, והוצאות המימון בכ-9 מיליון דולר בשנה.

מועד הפירעון החדש נדחה לפברואר הקרוב, כאמור, כשבנכסים ובנין - כך על פי הודעתה לבורסה - לא מתיימרים להתחיל בבניית הפרויקט בשנה הקרובה. ועם זאת, נציין כי בדו"חות ציינה החברה כי היא ערוכה מבחינת המימון לפירעון ההלוואה ממקורותיה העצמיים. עוד עלה מאותה ההודעה בראשית דצמבר, כי התחלת הבנייה בפרוייקט תלויה במצב שוק האשראי ותחל רק לאחר קבלת מימון, אך יימשכו עבודות התכנון. נזכיר, כי לאס וגאס הפכה לאחת הערים הפגיעות יותר בעקבות משבר האשראי והנדל"ן שפגע באמריקה - ובהמשך בעולם כולו.

כידוע, המגרש המשמש לבניית פרוייקט הפלאזה נרכש על-ידי אלעד IDB לאס וגאס, שותפות אותה חולקים בחלקים שווים מצידו של יצחק תשובה חברה בת של אלעד נכסים הפרטית וקבוצת IDB ארה"ב מצידו של נוחי דנקנר, כשהשליטה באחרונה מתחלקת אף היא בחלקים שווים בין נכסים ובנין ובין IDB פיתוח. שיתוף הפעולה בין שני הטייקונים יצא לדרך ביוני 2007. על פי מה שנאמר אז, ההשקעה בשלבי הפרויקט השונים צפויה להסתכם בעלות נוספת של 5-7 מיליארד דולר - כשמימון השלבים ייעשה בהון עצמי ובמימון חיצוני.

פרויקט עתיר מימון

למימון הרכישה, לקחה החברה המשותפת בפרויקט הלוואה של 625 מיליון דולר, אשר מהווה 95.9% מהערכת השווי האחרונה שפורסמה בנובמבר. גיוס הכספים למימון הפרוייקט בוצע באחד הימים הסוערים ביותר בזירה העולמית סביב משבר האשראי שהתפרץ ביתר שאת ביולי 2007. במסגרת עסקת המימון התחייבו בנקי ההשקעות קרדיט סוויס וגולדמן זאקס, להלוואה בריבית LIBOR+2.75% לשנה.

בנוסף העניקו שני הבנקים אופציה לעוד הלוואה בסך 200 מיליון דולר אותה בחרו הצדדים שלא לממש, בריבית LIBOR+6% לשנה, במקומה העמידו את הסכום כהלוואת בעלים. סכום המימון הנוסף בסך 200 מיליון דולר, הועמד כהלוואה לחברת הפרויקט על ידי IDBG (זרוע הנדל"ן של IDB בארה"ב) ואלעד, בחלקים שווים. יתרת ההשקעה, בסך של כ-400 מיליון דולר, מומנה על ידי הצדדים.

מחצית משווי רכישת הקרקע נחתך

בסוף נובמבר האחרון פורסמו הערכות שווי לקרקע שהורידו את ערכה ביותר ממחצית מהשווי לפיו נרכשה הקרקע, כאמור. זאת, כאשר ההבדל בין ההערכה הנמוכה יותר לגבוהה יותר נבע מהשאלה האם כוללים תשלומים עבור זכויות החכירה על חלק מהמגרש עליו יוקם מלון הפלאזה או לא. אותה הערכת השווי, שהוכנה בידי חברת CBRE, התייחסה לערך הקרקע ב-30 ספטמבר (מועד תום הרבעון השלישי של השנה) במונחי מימוש - מועד חופף למועד אליו יוחסו הערכות השווי הקודמות שצורפו לדו"חות נכסים ובנין לרבעון השלישי.