כשהתותחים רועמים - אי האמון שותק: מדד האמון עלה בדצמבר ב-5.7 נקודות

גלובס tv אדם רויטר בראיון על מדד האמון ; העלייה חותמת שנה של חוסר אמון הולך ומתעצם ■ להורדת חוברת המדד

מדד אמון הצרכנים של ישראל מסיים את שנת 2008 עם עלייה מפתיעה של 5.7 נקודות בדצמבר. זאת לאחר שירד בנובמבר לרמתו הנמוכה ביותר מזה חמש שנים. ההתאוששות הקלה בסיום אינה משנה את התמונה הקודרת הכללית של שנת 2008, שנה של חוסר אמון כלכלי בולט, במהלכה ירד מדד אמון הצרכנים ב-14.6 נקודות.

עליית המדד בדצמבר - לרמה של 70.5 נקודות - נובעת משיפור בהערכת הציבור את המצב הכלכלי השוטף, אך גם משיפור בציפיותיו לעתיד - לגבי מצב המשק הכללי והמצב הכלכלי האישי בעוד שישה חודשים. את השיפור ניתן לייחס להערכות חיוביות באשר לתוצאות המלחמה בדרום, אך גם לציפיות לגבי שינוי המצב הכלכלי בעקבות הבחירות הקרבות. יצוין, כי השיפור בציפיות לגבי המצב הכלכלי במשק החלו לעלות כבר בספטמבר.

למרות העליות בדצמבר, נתוני המגמה של המדד - המבוססים על ממוצעים תלת חודשיים - ממשיכים להיות קודרים, במיוחד לגבי המצב השוטף ולגבי הצפוי בשוק העבודה. המגמה השלילית ניכרת מאז יולי 2007, עם פרוץ משבר ה"סאב-פריים" בארה"ב.

יצוין כי הירידה במדד אמון הצרכנים של ישראל - מבית גלובס מחקרים בשיתוף PwC קסלמן וקסלמן - במהלך 2008 החלה עוד לפני שניכרו סימני האטה משמעותיים במשק, לקראת הרבעון השלישי של השנה. למעשה, הציבור בישראל החל כבר לפני יותר משנה "להתכונן" לקראת הירידה בקצב הצמיחה וההרעה בתנאים הכלכליים במשק הניכרת כעת. תחזיות המדד לגבי האטה בצריכה הפרטית במשק, אשר הגיעו כבר בראשית 2008, התאמתו במהלך המחצית השנייה של השנה, בה נרשמה ירידה של 0.4% בצריכה הפרטית, לעומת עלייה של 5% במחצית הראשונה של 2008.

ניתוח גלובס מחקרים מלמד, כי עיקר הפסימיות במהלך 2008 ניכרה לגבי מצבו השוטף של המשק. אם בראשית השנה הגדירו יותר מ-22% מהציבור את מצבו של המשק כטוב, הרי בסוף השנה צנח שיעור זה לכ-8% בלבד. לעומת זאת, ההערכות הפסימיות עלו בחדות, כאשר בינואר סברו כ-42% שמצבו של המשק אינו טוב לעומת כ-60% בדצמבר.

בתחזיות לגבי מצב המשק בעוד חצי שנה, לעומת זאת, ניכרה ירידה במהלך שני השלישים הראשונים של השנה, אך השליש האחרון של השנה נראה אופטימי יותר. עם זאת, בסיכומה של השנה, שיעור הפסימיים - 40% - כפול משיעור האופטימיים - 20%.

בציפיות לגבי המצב הכלכלי האישי בלטו במהלך 2008 התנודות החזקות ביותר. המגמה הפסימית הלכה והתחזקה במהלך השנה, אם כי בקצב איטי יותר לעומת ההערכות לגבי המצב השוטף. רוב הציבור - כ-55% - סבור בסוף 2008 כי מצבו האישי יישאר ללא שינוי במהלך חצי השנה הקרובה, כ-20% סבורים כי מצבם יורע, ואילו כ-17% מאמינים כי דווקא ישתפר.

בכוונות הרכישה של הציבור בחצי השנה הקרובה נרשמה בדצמבר ירידה, ואף לרמות נמוכות מאלה שהיו במרבית חודשי השנה. בכוונות רכישת מכוניות ניכרת עלייה קטנה, לאחר מגמת ירידה שנמשכה מאז אפריל. בתוכניות הרכישה בתחום הנדל"ן נרשמה ירידה. השחיקה בציפיות הציבור לגבי המצב הכלכלי האישי והירידה בכוונות הרכישה מחזקות את הערכת גלובס מחקרים על המשך ההאטה בצריכה הפרטית בחצי השנה הקרובה, אשר תשתלב במגמה הצפויה של האטה במשק כולו.

יצוין כי ירידת מדד האמון הישראלי במהלך 2008 היתה מתונה יחסית לירידות מדדי אמון מקבילים בעולם. בארה"ב, למשל, ירד בדצמבר מדד אמון הצרכנים שמפרסם ה-Conference Board לרמת שפל של כל הזמנים.

כניסה לחוברת המדד