ברונפמן צפוי להגדיל את אחזקותיו בבנק דיסקונט ולחזק את הון הבנק

לפני כולםההגדלה תתבצע על ידי שילוב של רכישת מניות בשוק ההון והנפקת זכויות ; בנק ישראל, שמעוניין בהזרמת הון בעלים לחיזוק ההון העצמי של הבנק, תומך מאוד במהלך

משפחת ברונפמן, בעלת השליטה בבנק דיסקונט , מעוניינת לנצל את המחיר הנמוך בו נסחרת מניית דיסקונט וצפויה להגדיל אחזקותיה בבנק לשיעור של 20%-25% כך שביחד עם רובין שראן יחזיקו בעלי השליטה ב-35% מהבנק. "בנק דיסקונט הוא השקעה אסטרטגית ארוכת טווח עבור המשפחה", אמר מקורב.

החלטה פורמלית על הצורה בה תגדיל המשפחה את אחזקותיה טרם התקבלה. אף נשקלת האפשרות כי יחידים בקבוצת השליטה ירכשו מניות שלא דרך תאגיד טריטופס (התאגיד המשותף לברונפמן ושראן דרכו נרכשה השליטה) וכעת מתנהלים שיחות עם בנק ישראל כדי להכין את התשתית הרגולטורית הנדרשת. יצוין כי תוקפו של הסכם גרעין השליטה דרכו שולטת טריטופס בבנק פג בפברואר 2011, חמש שנים לאחר העברת הבעלות.

ההגדלה תתבצע על ידי שילוב של רכישת מניות בשוק ההון והנפקת זכויות. בנק ישראל, שמעוניין בהזרמת הון בעלים לחיזוק ההון העצמי של הבנק, תומך מאוד במהלך. המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, יגדיר את המניות שיירכשו כ"מניות חופשיות" ואף יתיר לברונפמן לשעבד אותן ולקחת כנגדן הלוואה לממן חלק מהרכישה.

כמו כל מניות הבנקים גם מניית דיסקונט צנחה בשנה האחרונה. דיסקונט איבד 63% מערכו ונסחר היום לפי שווי של 3.7 מיליארד שקל ובמכפיל הון של 0.39, הנמוך מחמשת הבנקים הגדולים. מניית דיסקונט ירדה עד כדי כך שמזרחי טפחות, הקטן מדיסקונט, נסחר כיום לפי שווי הגבוה ב-22%.

בד בבד נמצא בנק דיסקונט בבעיית הון (ראו תיבה) כאשר הלימות ההון של הבנק עומדת על 10.59%, הנמוכה מכל הבנקים הגדולים. דיסקונט לא עמד ביעד ההלימות של 11.25% שהציב לעצמו לסוף 2008 ויתקשה מאוד לעמוד, ללא גיוס הון מסיבי, ביעד הלימות הון של 12% בסוף 2009. לשם כך נדרשים לדיסקונט 1.9 מיליארד שקל. בבנק ישראל מצפים במקרה זה כי הבעלים של הבנק, קרי קבוצת ברונפמן-שראן, יזרימו הון לתוך הבנק על ידי הנפקת זכויות ויחזקו אותו. שיחות לא פורמליות בנושא זה כבר מתקיימות.

לבנק דיסקונט כמה דרכים להגדיל את ההון: על בסיס רווחיותו השוטפת, על בסיס גיוס אג"ח בשוק ההון עם או בלי ערבות מדינה ודרך הנפקת זכויות (ראו תיבה). "צרכי ההון של דיסקונט מזמינים הנפקת זכויות", אומר מקורב למשפחת ברונפמן.

הנפקת זכויות מתבצעת בחברות רבות בחודשים האחרונים ובאמצעותה ניתן להגדיל את הון הבנק תוך כדי הגדלת אחיזתם של בעלי השליטה בו. אלו ירכשו מניות בהנפקה מעבר לחלקם על ידי רכישת זכויות של בעלי מניות אחרים וכך יגדילו את אחזקותיהם.

כרגע מדובר באופן ראשוני על הנפקה של 20% ממניות הבנק במחיר הנמוך ב-15% ממחיר השוק, כלומר כ-3.2 שקל למניה. ההנפקה תכניס לבנק כ-600 מיליון שקל ותגדיל את הלימות ההון ב-0.5% כך שהלימות ההון תגיע מעבר ל-11%. עמדת המדינה, המחזיקה 25% מהמניות, טרם גובשה.

כל האופציות פתוחות

במשרד האוצר סירבו להתייחס לנושא וטענו כי כל האופציות פתוחות. ההערכות הן כי המדינה תזרים הון כדי לשמור על חלקה אך לא מעבר לכך. גם עמדת רובין שראן לא נקבעה, לא בטוח ששראן, המוגדר כמשקיע פיננסי, ירצה להשקיע את ההון הנדרש.

דרך נוספת להגדיל את הלימות ההון היא להקטין את היקף האשראי. בשבוע שעבר אמר יו"ר דיסקונט, שלמה זהר, בראיון לתקשורת כי "כדי להתמודד עם הדרישה להגיע ליחס הלימות הון של 12% אני יכול לצמצם אשראי. אני יכול לרדת ב-2-3 מיליארד שקל באשראי ולהגיע ל-12%". מקורות בנקאיים ציינו בתגובה כי הם אינם רואים בכך בעיה ברמה המערכתית וכי במקרה של ירידה באשראי של דיסקונט צפוי כי בנקים אחרים ימלאו את החלל. עוד ציינו המקורות כי כדי להגיע להלימות הון של 12% ללא גיוס הון יצטרך דיסקונט לרדת ב-8-10 מיליארד שקל. זאת על בסיס תשואה צפויה על ההון של 8% בשנת 2009.

בעלי השליטה בדיסקונט הם משפחת ברונפמן המחזיקה ב-15.6% ממניות הבנק, המהוות 60% מגרעין השליטה, ורובין שראן המחזיק 10.4% מהמניות המהוות 40% מגרעין השליטה. נציגה הבכיר של משפחת ברונפמן בדיסקונט הוא מת'יו ברונפמן. לבעלי השליטה היתה קיימת אופציה לרכישת 25% ממניות דיסקונט, שניתנה להם על ידי המדינה בזמן ההפרטה. זאת לפי מחיר של 5.58 שקל למניה (המחיר המקורי נקבע על 5.08 שקל הצמוד למדד דצמבר 2004) וכך להגיע לאחזקה של 51%. מאחר ובזמן פקיעת האופציה עמד שער המניה על 4.2 שקל, מחיר הנמוך ב-25% ממחיר האופציה, האופציה לא מומשה. כיום נסחרת מניית דיסקונט לפי שער של 3.7 שקל.

בראיון שנתן מת'יו ברונפמן ל"גלובס" באוקטובר אמר כי "קשה לראות את המניה נשחקת ב-58% מהערך שלה אבל לטווח ארוך אני לא מודאג. יש פאניקה בשווקים, בעלי מניות מוכרים ללא אבחנה. המחיר של המניה לא משקף את נכסי הבנק ואת חוזקו". צניחת מחיר המניה גם גרמה ביולי לביטול עסקה בה היתה משפחת ברונפמן אמורה לרכוש את מניותיו של שראן ולהישאר בעלת השליטה היחידה בבנק. כעת יכול כאמור ברונפמן להגדיל את אחזקותיו בדיסקונט בעלות נמוכה מעלות מימוש האופציה.