אפל יצאה מזה: תאפשר הורדת שירים ב-iTunes בלי הגנת זכויות יוצרים

זו היתה הבשורה הגדולה של החברה בכנס המקוורלד השנתי בסן-פרנסיסקו ; הלקוחות, שהתרגלו ליותר, ייאלצו להסתפק השנה במוזיקה

כנס מקוורלד שנערך אתמול (ג') בסן-פרנסיסקו, בפעם האחרונה בהשתתפות אפל, לא סיפק את הסחורה שלה ציפו מעריצי החברה. האכזבה הראשונה היתה היעדרו של המנכ"ל סטיב ג'ובס, מהאירוע, כנראה עקב בעיות בריאותיות של חוסר איזון הורמונלי, אותן הגדירה החברה בהודעה מיוחדת שהוציאה.

פיל שילר, סמנכ"ל השיווק, החליף את ג'ובס באירוע. האכזבה השנייה הייתה שאפל לא יצאה בהכזות מרעישות כתמיד: אין iPhone Nano וגם לא iPod חדש.

הבשורה של אפל אתמול הייתה הורדת מערכת ה-DRM (מערכת ניהול זכויות קניין) מחנות המוזיקה של החברה - iTunes. המהלך של אפל הגיע בעקבות הסכם שלה עם חברות המוזיקה הגדולות בארה"ב, שיאפשרו למורידי השירים מהחנות להעביר את השירים שלהם בין מכשירי מוזיקה שונים ולא לחייב אותם להשתמש רק בנגן בודד שאליו הורידו את השיר במקור.

בתמורה להסכם הזה, הסכימה אפל לרדת ממדיניות המחירים הנוקשה שלה, שקובעת שכל שיר יימכר ב-99 סנט. כך, החל מחודש אפריל, השירים ב-iTunes יתחלקו ל-3 קטגוריות: 69 סנט, 99 סנט ו-1.29 דולר. ככל הנראה, המחיר ייקבע לפי הפופולריות של כל שיר, כאשר מחירם של שירים חדשים ולהיטים יהיה יקר יותר. משתמש שירצה לשחרר את השירים שכבר הוריד מהנעילה, יצטרך לשלם 30 סנט עבור התענוג.

גם משתמשי ה-iPhone יוכלו ליהנות מהורדת השירים נטולי ה-DRM תחת קטגוריית ה-iTunes Plus, בדומה למורידים מאתר האינטרנט של החברה. בנוסף, משתמשי ה-iPhone יוכלו להוריד את השירים באמצעות רשתות הדור השלישי ולא לבצע את הקנייה רק באמצעות רשתות אינטרנט אלחוטיות.

אפל הצליחה למכור מעל 6 מיליארד שירים מאז שהחנות המקוונת שלה הושקה ב-2003, באמצעות 75 מיליון משתמשים הרשומים בה. הורדת ה-DRM היא בשורה אמיתית לצרכני המוזיקה בעולם, שיכולים ליהנות מהורדת שירים פתוחה ולא להיות מוגבלים למכשיר אחד.

צרכני המוזיקה בארץ עדיין לא יכולים ליהנות מהחופש הזה, כי חנות ה-iTunes לא זמינה בארץ.

הכרזה נוספת מבית אפל שניתנה אתמול היא המחשב הנייד מקבוק פרו, המגיע עם מסך 17 אינץ' ובטרייה פנימית המסוגלת לספק שמונה שעות עבודה. נתון מרשים ביחס למחשבים ניידים אחרים בשוק.

לדברי אפל, לקוחות יוכלו להטעין את הבטרייה כאלף פעמים, ולרכוש בטרייה חלופית, בסיום את חייה ב-179 דולר. המחיר כולל התקנה וגם היפטרות ידידותית לסביבה מהבטרייה הישנה. כמו-כן, המחשב כולל מעבד גארפי של NVIDIA והוא שוקל כ-3 ק"ג. המחיר: 2,799 דולר.