שנה לאחר שהצטרף כשותף: סם זל בוחן את מכירת אחזקותיו ב-EMG

זאת על רקע הקשיים בעסקיו בארה"ב ; זל רכש המניות ביולי 2007 ; מקבוצת מרחב שבבעלות מימן נמסר בתגובה: "לא ידוע לנו על כך דבר. מעבר לכך אנו לא מעוניינים להתייחס"

קצת יותר משנה לאחר שהצטרף כשותף בספקית הגז המצרית EMG, שבה שותפים ממשלת מצרים ויוסי מימן, איל הנדל"ן היהודי-אמריקאי, סם זל, בוחן אפשרות למכירת אחזקותיו (12%). ל"גלובס" נודע, כי מספר משקיעים פוטנציאליים קיבלו באחרונה פנייה לרכישת חלקו של זל. המגעים נמצאים בשלב מקדמי בלבד וטרם החל מו"מ רשמי.

לפי הערכות במשק האנרגיה, זל עשוי לנסות ולמכור את חלקו בחברה בעקבות המשבר העולמי והרה-ארגון בעסקיו בארה"ב. ענקית העיתונות "טריביון", אותה רכש זל ב-2007 בעסקה ממונפת במיוחד, הגישה בתחילת דצמבר בקשה להגנה מפני נושים (צ'פטר 11) על רקע חוב אדיר של 13 מיליארד דולר, ומנהלת מגעים למכירת חלק מנכסיה.

זל רכש ביולי 2007 יחד עם איש העסקים האמריקאי, דיוויד פישר, כ-12% ממניות EMG, תמורת 250-260 מיליון דולר. העסקה נעשתה לפי שווי של 2.2 מיליארד דולר ל-EMG, זאת בדומה לשווי לפיו רכשו המשקיעים המוסדיים הישראלים מניות בחברה.

שאר השותפים ב-EMG מודעים לאפשרות שזל עשוי למכור את אחזקתו בחברה. בין בעלי המניות ב-EMG יש הבנות לפיהן במידה ואחד מהם מעוניין למכור, תינתן זכות סירוב ראשונה לרכישת המניות לשאר השותפים.

שיבושים באספקה

הבעלות ב-EMG מתחלקת כיום בין איש העסקים המצרי, חוסיין סאלם - 28%, חברת הגז התאילנדית PTT - 25%, קבוצת זל-פישר - 12%, מימן - 20% באמצעות אחזקתו במרחב ואמפל ומשקיעים מוסדיים מישראל - 4.4%.

EMG אמורה להיות ספקית הגז המרכזית לחברת החשמל ולמשק הישראלי בשנים הקרובות. אספקת הגז ממצרים החלה במאי 2008, אולם בחצי השנה האחרונה נרשמו שיבושים בהזרמת הגז הטבעי ממצרים. כיום החברה מזרימה לחברת החשמל מחצית מהכמות עליה סוכם בין הצדדים.

השיבושים בהזרמה עוררו דאגה בחברת החשמל ומשרד התשתיות, על רקע דרישת ממשלת מצרים, הנמצאת תחת לחץ של האופוזיציה להעלות את מחירי הגז הטבעי. על רקע השיבושים, EMG הודיעה רשמית לפני מספר חודשים כי היא מנהלת מו"מ עם ממשלת מצרים על מחיר אספקת הגז הטבעי. בעקבות העיכובים באספקה ממצרים, חברת החשמל נאלצה להגדיל את רכישות הגז במחירי "ספוט" גבוהים יותר מהמתחרה ים תטיס, שבשליטת קבוצת דלק.

יצוין, כי בית המשפט העליון במצרים צפוי לדון בתחילת חודש פברואר בערעור של ממשלת מצרים על החלטה קודמת להשעות את ייצוא הגז הטבעי לישראל בשל המחיר הנמוך שנקבע בהסכם עם חברת החשמל.

מקבוצת מרחב שבבעלות מימן נמסר בתגובה, כי "לא ידוע לנו על כך דבר. מעבר לכך אנו לא מעוניינים להתייחס". ממשרדו של זל בארה"ב נמסר כי הוא אינו מעוניין להגיב.