צה"ל החל לשלב כוחות מילואים בלחימה בתוך רצועת עזה; הנשיא פרס: "חמאס אשם בכל הקורבנות"

גלובס tv(עדכונים שוטפים) חמ"ל "גלובס" למבצע "עופרת יצוקה" ; אש נורתה מסוריה לעבר ישראלים ; דו"צ בניהו: "השימוש של החמאס באוכלוסיה התגבר, ונעשה כמעט בצורה מפלצתית" ; פעיל בכיר בחמאס: "החייל החטוף גלעד שליט אינו זוכה להגנה מיוחדת, ושלומו כבר אינו מעניין את הארגון" ; ליומן אירועי המבצע

לאתר חדשות ערוץ 2 (Mako / רשת)

צה"ל החל לשלב כוחות מילואים בלחימה בתוך רצועת עזה. "אחרי שבוע של אימונים, התחלנו לשלב את אנשי מערך המילואים בלחימה בתוך רצועת עזה", אומר דובר צה"ל, תא"ל אבי בניהו, "הם מביאים איתם הרבה מאד ניסיון ושיקול דעת והם מהווים מרכיב מאוד מרכזי בעוצמה של צה"ל". בניהו אף התייחס לשימוש של החמאס באוכלוסיה הערבית בעזה, כחיץ מול צה"ל, באומרו כי "השימוש באוכלוסיה התגבר, ונעשה כמעט בצורה מפלצתית". חמאס ממשיך לשגר רקטות לעבר הדרום גם הערב.

נכון לעכשיו, מדובר בכוחות מילואים בהיקף מצומצם. לא מדובר בהרחבת המהלך הצבאי, אך בצה"ל נערכים גם לאפשרות הזאת בקרוב.

נשיא המדינה, פרס אמר היום בראיון מיוחד ליונית לוי מערוץ 2: "חמאס אשם בכל הקורבנות". הנשיא פרס מבהיר בראיון ליונית לוי כי מטרת הלחימה בעזה היתה להפסיק את האיום על תושבי הדרום, ולא הסכם בעזה. "ישראל לא בחרה לפגוע בחדרי ילדים, החמאס החליטו להפוך חדרי ילדים לחדרי מלחמה", אומר נשיא המדינה. פרס מתייחס גם להתנתקות: "אני מצדיק את ההתנתקות. הטעות היחידה שהיא לא תואמה עם אבו-מאזן". נשיא המדינה סבור כי הבחירות יתקיימו במועדן. "אני לא רואה מה תיתן דחייה. בכל מקרה, ובלי להציע מה לעשות, אני מקווה שאנחנו מגיעים לסוף הלחימה".

צילומים שהפיץ דובר צה"ל היום מתעדים בית ספר ממולכד בעזה: בצילומים נראים בבירור המטענים, הפתילים והמרעום שאמור להפעיל את המטענים, כאשר כוונת חמאס היא למלכד מבנים "תמימים" ולקוות שצה"ל יפעל מתוכם. אנשי יחידת יהלום של חיל ההנדסה גילו את המטענים וניטרלו אותם. איש לא נפגע.

אם לא די במטחים הנוחתים על ישובי הדרום, גם הגבול הצפוני לא שקט. בשעות הצהריים פתח אדם באש מנשק קל לעבר אזרחים וחיילים שעסקו בטיפול בגדר המערכת בגבול עם סוריה. לא נרשמו נפגעים - נזק נגרם לרכב והיורה נמלט. היורה נעצר.

נמשך יריי הרקטות של חמאס על ערי הדרום, והיום אחה"צ נורתה רקטה אל אשדוד, שפגעה בגן ילדים. במקום דווח על שישה נפגעי חרדה. מוקדם יותר נורו שתי רקטות אל אזור שדרות. זמן קצר לפני הפעלת "המסדרון ההומניטרי", במסגרתו נוצר צה"ל את האש, פתחו הפלסטינים בירי מטחי רקטות אל ישראל. הירי נמשך גם במהלך "ההפוגה" ובשעה 13:10 לערך פגעה רקטה בחצר בית בשדרות.

"בחמאס להוטים להשיג הפסקת אש נוכח המצב, אולם הארגון לא צפוי להניף דגל לבן". כך אמר היום ראש אגף המודיעין בצה"ל, האלוף עמוס ידלין, בישיבת הממשלה שעסקה זה השבוע השלישי, בלחימה ברצועת עזה.

על אף שבמערכת הביטחון הודו היום כי בסוף השבוע האחרון נרשמה עליית מדרגה בהתנגדות חמאס אמר ידלין כי "הנהגת הרצועה משותקת, הזרוע הצבאית מתחמקת ומאז התמרון מסתמנים בקעים בעמדת החמאס".

ראש אמ"ן המשיך ואמר כי "ההנהגה בדמשק מנותקת, ההנהגה ברצועה משותקת והזרוע הצבאית מתחמקת. חמאס זועק חמאס. הם להוטים להשיג הפסקת אש נוכח המכה והיעדר ההישגים". עם זאת, לדבריו, חמאס יכול לגבות מחיר. "בעוד ההנהגה בדמשק מפגינה עמדות נוקשות, הנהגת הרצועת מבינה שצריך פשרה. הפעולה הקרקעית המחישה שישראל אינה חוששת מתמרון קרקעי".

עוד אמר ידלין לשרי הממשלה כי "הנהגת הרצועה מבינה שאין מנוס מפשרה. בחמאס מפנימים את גודל הטעות שעשו כשלא העריכו את הרגיעה". עוד הוא ציין כי בחמאס מונים מספר שגיאות אסטרטגיות: הם לא צפו את התגובה הישראלית לשבירת הרגיעה; לא צפו את התמרון הקרקעי; ולא ציפו לכתף קרה מהעולם. חמאס מתקשה לממש את אחריותו השלטונית ומוטרד מהביקורת הגוברת ברחוב העזתי על אוזלת ידו ועל היעלמות ההנהגה. הירידה בהיקף הירי של החמאס נובעת ממצוקת חמאס ומקשיים מבצעיים".

לדבריו, "פעילי החמאס נמנעים מחיכוך עם כוחותינו, מסתתרים בעומק השטח הבנוי ומקווים להישג בשלט רחוק. חמאס חושש מהמשך המערכה ולכן מחפש סולם להפסקת אש וחותר לתמונות ניצחון". כמו כן, ציין ידלין כי תקיפת חיל האוויר בציר פילדלפי קוטעות את צינור החמצן לחמאס והוא מבקש סולם להפסקת אש".

עוד ציין ידלין בישיבה כי חמאס ממשיך בניצול האוכלוסיה הפלסטינית כמגן אנושי. בין השאר, הוצג בישיבה סרט שבו נראה בית ספר שמולכד על ידי החמאס.

שרת החוץ ויו"ר קדימה, ציפי לבני, מסרה במסיבת העיתונאים עם שר החוץ הגרמני, בהתייחס ללחימה בעזה, כי "אני לא הולכת להתחבק עם איסמעיל הנייה (ראש ממשלת חמאס) בבית הלבן. זה לא יקרה".

אולמרט: "שום מדינה בעולם לא היתה מגלה איפוק כמונו"

"שום מדינה בעולם, גם לא מאלה המטיפות לנו מוסר, לא היתה מגלה איפוק כמונו" - כך אמר הבוקר (א') ראש הממשלה, אהוד אולמרט בפתח ישיבת הממשלה השבועית. "נאלצנו לצאת למבצע בהכרעה שהייתה בלתי נמנעת, כדי לעשות למען ילדינו ותושבינו שחיים במציאות בלתי נסבלת. ידענו שזה לא פשוט ומה שמתקבל לגבי כל מדינה בעולם, יתקבל בקושי כאשר מדובר בישראל", הוסיף אולמרט.

"ישראל מתקרבת ליעדים שהציבה לעצמה", הוסיף אולמרט, "אך דרושים עוד סבלנות, נחישות ומאמץ, כדי שנגשים את אותם יעדים באופן שנשנה את המציאות הביטחונית בדרום, ואזרחינו יוכלו לחוש ביטחון ויציבות לאורך זמן". עוד אמר ראש הממשלה: "אסור לנו להחמיץ ברגע האחרון את מה שהושג במאמץ לאומי חסר תקדים ואשר החזיר את רוח האחדות לעם ישראל. לציבור הישראלי, ובעיקר לתושבי הדרום הנמצאים בעורף, יש הסבלנות והנכונות לכך, גם לממשלה. זה הזמן לתרגם את ההישגים שלנו להשגת היעדים שלנו".

"ידענו מראש שזה איננו מאבק קל ופשוט ואף לא השלינו את עצמנו כי מה שנראה טבעי וברור ומובן מאליו לגבי כל מדינה אחרת בעולם, יתקבל במידה ראויה של הסכמה כאשר מדובר במדינת ישראל. התובנות הללו לא פגעו ולא פוגעות לרגע בנחישות ובנחרצות שלנו להגן על תושבינו. מעולם לא הסכמנו שמישהו יחליט עבורנו אם מותר לנו להכות באלה המשלחים פצצות לעבר גני ילדים ובתי ספר ולא נסכים לכך גם בעתיד. שום החלטה שהתקבלה או שתתקבל בעתיד לא תפקיע מאיתנו את זכותנו הבסיסית להגן על תושבי ישראל."

בהתבטאות ראשונה באשר להחלטת מועצת הביטחון של האו"ם אמר אולמרט: "אני חייב לציין כי גם החלטת האו"ם שוללת בחריפות את המשך הפגיעות באזרחים ולא אוסרת על פעולה נחרצת נגדם".

שר הביטחון, אהוד ברק, אמר לפני תחילת הדיון: "אנחנו ממשיכים לפעול להחזרת השקט בדרום וליצירת מציאות של פעילות אפקטיבית בציר פידלפי למניעת הברחות". לדבריו, "צה"ל פועל באוויר, בים וביבשה ובמקביל נבדק הציר המדיני. אין סתירה בין הדברים".

היום ה-16 למבצע עופרת יצוקה

פעיל בכיר בארגון החמאס, מוסא אבו מרזוק, אמר הבוקר כי החייל החטוף גלעד שליט אינו זוכה להגנה מיוחדת וכי שלומו של החייל כבר אינו מעניין את הארגון.

הירי אל יישובי הדרום נמשך ב"טפטופים": משעות הבוקר נורו כ-8 רקטות קסאם וטילי גראד מרצועת עזה אל שטח ישראל. לפני השעה 8:00 נורו 2 טילי גראד אל באר שבע, אחד פגע במכונית חונה והשני פגע בעמוד חשמל.

בהמשך היום נורו 3 רקטות למועצה האזורית אשכול ונפלו בשטחים פתוחים, ללא נפגעים או נזק. רקטה אחת נחתה בשטח פתוח סמוך לנתיבות, אחת נחתה סמוך לשדרות, ואחת בשטח פתוח סמוך לאשקלון.

עוד לא ברור מה ההמשך שצפוי במסגרת מבצע "עופרת יצוקה", אבל כוחות צה"ל בשטח ממשיכים לתקוף מטרות של ארגון חמאס.

במהלך הלילה תקפו כלי טייס של חיל האוויר כ-60 יעדים ברצועה, ביניהם ביתו של מפקד הזרוע הצבאית של חמאס, אחמד אל-ג'עברי. הבכיר, ככל הנראה, לא שהה בבית בזמן התקיפה - אבל הצעד מרמז במשהו על הצהרת הכוונות של מערכת הביטחון בעזה.

עוד נמסר מדובר צה"ל כי במהלך התקיפות הלילה והבוקר לא נרשמו נפגעים בקרב חיילי צה"ל.

הפלסטינים דיווחו הבוקר על 10 פעילי חמאס חמושים שנהרגו הבוקר בהיתקלות עם חיילי צה"ל בדרום הרצועה. כמו כן דווח על חמישה פלסטיניים נוספים, לפחות 4 מהם אזרחים - כך לפי גורמי רפואה ברצועה, שנהרגו מירי פגז טנק של צה"ל בשכונת בית-להייה בצפון הרצועה. אותם גורמים, לפי הדיווח, זיהו את ההרוגים כארבע נשים וגבר משתי משפחות שונות.

עלונים בעזה: "צה"ל לא נגדכם"

תושבי עזה צפו אתמול מחלונות בתיהם באלפי עלונים שפוזרו מהאוויר ועליהם אזהרה מצה"ל: "הכוחות הישראליים יתגברו התקיפות נגד מנהרות, מצבורי אמצעי לחימה, ופעילי טרור בעזה. צה"ל אינו פועל כנגד אזרחי עזה, אך רק נגד אנשי חמאס וטרוריסטים בלבד", נכתב בעלונים בערבית. "שמעו להוראותינו - ותישארו בטוחים".

בעלונים פנה צה"ל לתושבים וקרא להם שלא לסייע לאנשי חמאס, ולהתרחק מפעילי הארגון.

בכירים במשרד הביטחון אומרים הבוקר כי "צה"ל מוכן לשלב השלישי של המתקפה, שבו כוחות החי"ר ייכנסו לעומק העיר עזה". בצה"ל עדיין ממתינים להכרעת הממשלה שצפויה להתקבל היום - על הרחבת המבצע, או עצירתו. אם יורחב המבצע סביר להניח שייכנסו לרצועה גם אנשי המילואים שממתינים בינתיים בבסיס צאלים.

השלב הרביעי אליו מתכוננים בצה"ל, כך הוסיף אותו גורם שדיבר עם סוכנות הידיעות איי פי, הוא כיבוש מחדש של רצועת עזה, והפלת שלטון חמאס.

פיקוד העורף איפשר חזרה חלקית ללימודים

לאור הערכת המצב שהתקיימה בפיקוד העורף בשיתוף משרד החינוך, מאפשר פיקוד העורף ליישובי הדרום לחזור בצורה חלקית ללימודים החל מחר בבוקר, וזאת תחת הגבלות משמעותיות. להלן עקרונות החזרה ללימודים שהועברו למשרד החינוך והרשויות המקומיות לשם גיבוש תכנית לימודים פרטנית:

בשדרות וביישובי עוטף עזה בטווח של 0-7 ק"מ מהרצועה:

ניתן לקיים לימודים במקלטים או בכיתות ממגונות באופן מלא. ההפסקות יתקיימו תחת תקרת בטון בלבד. יום הלימודים ייפתח בהדרכה ובתרגול ההתנהגות בעת הישמע צבע אדום, או קול נפץ. הלימודים יתחילו ויסתיימו בשעות מדורגות.

כיתות י"א-י"ב בבתי הספר התיכוניים באזור עוטף עזה ישובו ללמוד בתוך המרחבים המוגנים, כך גם גני הילדים והמוסדות לחינוך מיוחד באיזור.

היישובים בטווח של 7-10 ק"מ מהרצועה:

ניתן לקיים לימודים באחת מהאפשרויות הבאות:
1. במקלטים או במרחב מוגן מוסדי.
2. תחת שתי תקרות בטון, בצד המרוחק מהאיום.

ההפסקות יתקיימו תחת תקרת בטון בלבד. יום הלימודים יום הלימודים ייפתח בהדרכה ובתרגול ההתנהגות בעת הישמע צבע אדום, או קול נפץ. הלימודים יתחילו ויסתיימו בשעות מדורגות. ההפסקות יתקיימו תחת תקרת בטון בלבד. מותרת פעילות בגני ילדים במקלטים בלבד.

היישובים בטווח של 10-20 ק"מ מהרצועה:

בעיר אשקלון ניתן לקיים לימודים במקלטים בלבד.
ביתר היישובים בטווח ניתן לקיים לימודים באחת מהאפשרויות הבאות:
1. תחת שתי תקרות בטון בצד המרוחק מהאיום.
2. במקלט או במרחב מוגן מוסדי.
3. בכיתה בעלת תקרת בטון אחת, ובתנאי שניתן להגיע תוך 30 שניות למרחב מוגן תקני, ובלבד שההגעה למרחב המוגן אינה כרוכה ביציאה מחוץ למבנה.

יום הלימודים ייפתח בהדרכה ובתרגול ההתנהגות בעת הישמע צבע אדום, אזעקה או קול נפץ. הלימודים יתחילו ויסתיימו בשעות מדורגות. ההפסקות יתקיימו תחת תקרת בטון בלבד. מותרת פעילות בגני ילדים במקלטים בלבד.

היישובים בטווח בין 20-40 ק"מ מהרצועה:

ניתן לקיים לימודים באחת מהאפשרויות הבאות:
1. תחת שתי תקרות בטון בצד המרוחק מהאיום.
2. במקלט או במרחב מוגן מוסדי.
3. בכיתה בעלת תקרת בטון אחת, ובתנאי שניתן להגיע תוך 45-60 שניות למרחב תחת שתי תקרות בטון, בצד המרוחק מהאיום.

מותרת פעילות בגני ילדים במקלטים, או בגן שקיים בו ממ"ד וניתן להגיע אליו תוך 45/60 שניות, ובלבד שההגעה למרחב המוגן אינה כרוכה ביציאה מחוץ למבנה. ההפסקות יתקיימו תחת תקרת בטון בלבד.
יום הלימודים ייפתח בהדרכה ובתרגול ההתנהגות בעת הישמע צבע אדום, אזעקה, או קול נפץ. הלימודים יתחילו ויסתיימו בשעות מדורגות.

בבאר שבע יחזרו מחר ללמוד מרבית תלמידי י"א-י"ב בעיר, כשהלימודים יתקיימו במקלטים בהתאם להנחיות פיקוד העורף. בכל מקרה, צוותי החירום של העירייה יעדכנו טלפונית את התלמידים שצריכים או לא צריכים להגיע לבתי הספר.

אוניברסיטאות ומכללות:

במכללת ספיר יחזרו מחר הסטודנטים לספסל הלימודים, בעוד חבריהם מאוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע יישאר במרחבים המוגנים. ככלל, קובע פיקוד העורף כי ניתן לקיים לימודים תחת תקרת בטון, ובתנאי שניתן להגיע למרחב המוגן המוסדי התקני בפרק הזמן הניתן לאותו האזור. יש להימנע משהייה מחוץ למבנה ומהתכנסויות והתקהלויות בשטחים פתוחים.

דגשים לכלל מוסדות החינוך

חל איסור על לימודים בבנייה רכה בכל הטווחים. בכל מוסד יש לוודא כי ההתראה נשמעת בכל כיתה וכיתה. השעה הראשונה ללימודים תוקדש לתדרוך ותרגול ההתנהגות בעת הישמע צבע אדום, אזעקה, קול נפץ. בכל מוסדות החינוך יבוצעו תדריכים לכלל המורים על ידי המנהלים ורכזי השכבות. תכנית הלימודים הפרטנית תבוצע על ידי בתי הספר והרשויות המקומיות ותועבר ישירות למורים.

מידע מפורט באשר לפעילות שתתקיים ניתן למצוא במוקד הפניות של משרד החינוך במספר הטלפון: 1-800-250-025 ובמוקדים העירוניים ברשויות. מידע נוסף אפשר לקבל באתר האינטרנט של פיקוד העורף ובמרכז המידע בטלפון 1207.

נערכים לשגרת חירום

אל"מ (במיל') ד"ר ירון בר דיין מפיקוד העורף, הדגיש כי הלחימה עשויה להימשך עוד זמן, ולכן עלינו להיערך לתקופה בה נקיים שגרת חירום מחד, תוך שמירה מקסימלית על הביטחון האישית, ומאידך שמירה על חיי השגרה. החזרה ללימודים חשובה כיוון שהיא מאפשרת פעילות חברתית לילדים ומחזקת את רוחם.

החזרה ללימודים מתאפשרת לאור הישגי צה"ל במבצע "עופרת יצוקה", שהובילו לירידה של 50 אחוז בהיקף הירי, לצד שיפור משמעותי במערכת ההתרעה והגברת המודעות של התושבים והידע באשר להתנהגות נכונה בעת התרעה. פיקוד העורף מאפשר חזרה חלקית ללימודים, אם כי בסמכות משרד החינוך, או ראש רשות להחמיר את ההתניות ולהחליט שלא לקיים לימודים למרות ההיתר.

חיילי פיקוד העורף ילוו את הגעתם וחזרתם של התלמידים לבתי הספר, ובנוסף ישהו במוסדות החינוך ויכוונו את התלמידים בעת הצורך באשר להתגוננות האישית הנכונה, יחזקו אותם ויתמכו בהם במידה ותתרחש צפירה.

פיקוד העורף מדגיש כי מדי יום יתקיימו הערכות מצב לבחינת ההנחיות, ולכן יש להתעדכן באמצעי התקשורת באופן שוטף.

"לא ננהל משא ומתן תחת אש"

"לא ננהל משא ומתן על הרגיעה תחת אש" - כך אומר הערב חאלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, בנאום שהועבר בשידור ישיר ברשת הטלוויזיה אל-ג'זירה.

משעל טען כי לוחמי חמאס נמצאים במצב טוב, ועדות לכך ניתנה היום עם "שיגור טיל לאיזור פלמחים" - כך לדברי משעל. "המטרות של האויב התחילו להתערער. יש ניסיונות להיכנס לעזה מהצפון, אבל לוחמי החמאס הודפים אותם", אמר משעל, "ישראל הפסידה מוסרית במאבק על דעת הקהל, וחיסלה כל סיכוי להסדר עם הערבים".

משעל הוסיף כי חמאס יסכים לקבל את הפסקת האש בארבעה תנאים: הפסקת "התוקפנות" הישראלית, נסיגת צה"ל מרצועת עזה, הסרת המצור מעל עזה ופתיחת כל המעברים - אלו הם התנאים שהציב חמאס להפסקת אש עוד מתחילת הלחימה.

משעל הכריז כי חמאס לא יקבל בשום פנים ואופן הצבת כוח בינלאומי ברצועה, וכי כל כוח כזה ייחשב ככוח כובש. "חמאס לא יקבל כל נוסחה שהיא לצמצום אספקת הנשק לרצועה, לאור חוסר הפרופורציה בין היכולות הצבאיות המוגבלות של חמאס ביחס ליכולות של ישראל", אמר משעל, והוסיף כי הוא דורש ממדינות ערב המקיימות יחסים עם ישראל להפעיל מנוף של לחצים להפסקת אש ולאיים בניתוק היחסים. כמו כן שב וקרא משעל לתושבי הגדה המערבית לצאת לאינתיפאדה שלישית שתקשה על ישראל להמשיך בפעילות בעזה, ופונה אל תושבי עזה: "אלו הם הימים הקשים ביותר של המערכה: הפגינו נחישות - הניצחון קרוב".