ורד פרי לעליון: על ביהמ"ש לקבוע איזה חלק בהוצאה על טיפול בילדים מותר בניכוי

פרי - שבעקבות תביעתה הוחלט על הכרה בהוצאות טיפול בילדים לצורכי מס - הגישה הגישה את עמדתה לביהמ"ש העליון, בדיון בערעור שהגישה המדינה על הפסיקה

ורד פרי מבקשת מבית המשפט העליון לקבוע איזה חלק בהוצאה לטיפול בילדים יהיה מותר בניכוי לצורכי מס, אם משרד האוצר לא יעשה זאת. פרי היא מגישת התביעה, שבעקבותיה נפסקה הפסיקה התקדימית במחוזי, לפיה יש להכיר בהוצאות טיפול בילדים לצורכי מס. כעת הגישה פרי את עמדתה לבית המשפט העליון, בדיון בערעור שהגישה המדינה על הפסיקה.

העליון הורה באחרונה בהחלטת ביניים לרשות המסים לבחון את היכולת להתקין תקנות שיאפשרו את ההכרה בהוצאות הטיפול. האוצר, שעמדתו צורפה לערעור המדינה, טען כי יהיה זה בלתי אחראי בעת המשבר הכלכלי להתיר הוצאות אלה בניכוי, ולו בניכוי חלקי, כיוון שמדובר בעלות של מיליארדים לתקציב המדינה. לדברי משרד האוצר, מדובר בהוצאות פרטיות ולא הוצאות בייצור הכנסה, ולכן הכרה בהוצאות אלה הינה בגדר מהפכה במדיניות הכלכלית והפיסקאלית.

גידול בתל"ג

פרי טוענת בתגובה כי משרד האוצר לא הציג בפני בית המשפט את התמונה המלאה, במטרה למנוע ניכוי לצרכי מס של הוצאות השגחה על ילדים. לטענתה, באמצעות עו"ד יניב שקל, ההשלכות התקציביות להן טוענת המדינה לא הובהרו, ולא הובהר יחסן לגידול בתוצר הלאומי הגולמי ולגידול בגביית המס כתוצאה מהרחבת כוח העבודה במשק (בשל העובדה שנשים יצאו לעבוד בעקבות ההכרה בהוצאות - ש.ד), היקפי המשרה, העמקת גבייה ממוסדות החינוך, מטפלות והפסקת מתן קצבאות שלא כדין.

לדברי פרי, הנישומים הם בני-ערובה בידי פקיד השומה ומשרד האוצר, שבוחרים שלא להתקין תקנות הקובעות איזה חלק מהוצאות הטיפול יותר בניכוי. ואולם, בו-זמנית טוענים כי מאחר שלא קיימות תקנות כאלה, ההפרדה בין החלק העסקי (המשמש בייצור הכנסה) של ההוצאה, המותר בניכוי, לבין החלק הפרטי, שאינו מותר בניכוי - אינה מדויקת, ולכן ההוצאה כולה אינה מותרת.

פרי מבקשת מבית המשפט לקבוע מה הוא החלק הפרטי של ההוצאה ומה הוא החלק העסקי שיותר בניכוי, כדי שמשרד האוצר יתקין תקנות שיסדירו חלוקה מדויקת של הוצאות הטיפול.