קריסתו של מעוז האמון האחרון

הונאת "סאיטאם" ההודית היא פעמון אזעקה מצווח כנגד היסוד האחרון שעוד בטחנו בו

גד אריוביץ' הוא אסטרטג השקעות בינלאומי בבית ההשקעות אלטשולר שחם

הכלכלן הדגול ג'ון קנט גלברייט טען שבתקופות שפל בבורסה מתגלים הרמאים הפיננסים שניזונו על הימים הטובים של תקופת הגאות שקדמה לה. וורן באפט ניסח טענה דומה בצורה הומוריסטית: "כאשר המים יורדים בבריכה רואים מי שוחה ערום".

ואכן, לאחרונה, כתוצאה מהמשבר העמוק בשווקים הפיננסיים מתגלות הונאות בהיקפים אדירים ללא תקדים מבחינת גודלם וחומרתם. עוד לא הספקנו לעכל את הונאת הפונזי הגדולה בהיסטוריה של מאדוף בניו יורק, וכבר נחתה מכה חדשה על השווקים הפיננסים החבולים: יו"ר חברת התוכנה ההודית, סאטיאם, המנהלת פעילות בינלאומית ענפה, התוודה בשבוע שעבר שהפירמה שלו פשוט ניפחה באופן שקרי את המאזנים הפיננסים ביותר ממיליארד דולר.

סאטיאם הציגה בדוחות שלה נכסי מזומנים בסכום העולה על מיליארד דולר מבלי שכסף זה היה בידה. יתר על כן, הונאה זו נעשתה במשך שנים. מדובר בחברת התוכנה השלישית בגודלה בהודו אשר לה סניפים במדינות רבות, מועסקים בה 53 אלף איש, והיא רשומה בבורסה הלאומית של הודו.

כשהתקבלה הידיעה בבורסה הלאומית ההודית, מדד המניות הגיב בירידות חדות ומחירה של סאטיאם ירד ב-90%.

המעוז האחרון

המקרה של סאיתם אינו עוד הונאה בחברת בורסאית. היא מכילה בתוכה מרכיבים המערערים את יסודות האמון הבסיסיים ביותר בשוק:

  1. הצגה שקרית של מזומן בדוחות הפיננסיים בסך מיליארד דולר, מבלי שרואי החשבון מבחינים בכך במשך שנים, היא סימן אזהרה לתעשיית האנליזה הפיננסית באשר היא.
  2. הדוחות הפיננסיים של החברה נעשו על ידי אחת מהפירמות של רואי חשבון מהגדולות והמפורסמות בעולם פרייס, ווטרהוס וקופר - Price Waterhouse & Cooper
  3. בין האנליסטים מקובל שהדיווח על מזומנים הם מהאמינים ביותר בדוחות הפיננסיים. נכסי מזומנים ניתנים לבדיקה סכומים של מזומנים במימדים של מיליארד דולר חייבים להיות מופקדים בבנק (או מספר בנקים) ועורכי הדוחות הפיננסיים מחויבים באישור ווידוא נתונים אלה.

משקלו הערכי של דו"ח המזומן

מאז ומתמיד ניסו אנליסטים לבדוק את ערך החברה בהסתמך על הנתונים המספריים שבדוחות הפיננסיים. האנליסטים מנסים להעריך את שווי החברה בבדיקת תזרים המזומנים, רווחים עתידיים, נזילות, נכסים, חובות, איכות הניהול, הסביבה העסקית וכולי.

האנליסטים נוטים לקבל שהחשבונאות נעשתה על פי תקינות חשבונאית ורואי החשבון בדקו את הדוחות הפיננסים וסבירות הנתונים. אם חברת ענק הרשומה בבורסה יכולה להגניב,למאזן שלה, באופן שקרי, סכום של מיליארד דולר במזומן מבלי שהדבר מתגלה לרואי החשבון החותמים על הדוחות, הרי שיש בעיה בסיסית בעולם הפיננסי.

אמינותה של הודו

עד היום הדעה הרווחת בשוק היתה שבהודו יש דיווח, אמינות וחשיפה גבוהים יותר מאשר במרבית השווקים המתעוררים האחרים. ואכן, מדדי מניות בהודו נסחרו במכפילים ובערך גבוהים יותר מאשר במרבית הארצות המתפתחות האחרות.

המשקיעים קנו את מדדי המניות במכפילים יותר גבוהים, בתשואות דיבידנד נמוכות יותר, ביחס מחיר לנכסים גבוה יותר, במחיר לתזרים מזומנים גבוה יותר ומחיר למכירות גבוה יותר. כל זה מעיד כנראה על הערכה טובה למניות ההודיות ואולי גם לתפיסה של איכות הרווחים. לא פלא שההונאה הנ"ל בחברה ההודית הגדולה והמכובדת זרעה בהלה ופאניקה בשוק .

הסקטור הפיננסי סובל כיום ממשבר אמון קשה. אובדן האמון בדוחות הפיננסים עלול להיות מכה אחת יותר מדי.