הסרט הישראלי "ואלס עם באשיר" זכה בפרס הסרט הזר הטוב ביותר ב"גלובוס הזהב"

בכך גבר סרטו של ארי פולמן על "גומורה" האיטלקי ועל "לאהוב אותך מאז" השוודי ; הצגת המועמדויות לאוסקר תיסגר מחר, ו"ואלס עם באשיר" צפוי להיות מועמד בקטגוריית סרט האנימציה, נוסף על קטגוריית הסרט הזר

בטקס "גלובוס הזהב", התחרות של תא הכתבים הזרים בהוליווד, זכה לפנות בוקר (ב') הסרט הישראלי "ואלס עם באשיר" בקטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר. בכך גבר "ואלס עם באשיר" של היוצר ארי פולמן על מתחריו באותה קטגוריה - הסרט האיטלקי "גומורה" והסרט השוודי "לאהוב אותך מאז".

הזכייה בפרס "גלובוס הזהב" היא הרביעית עבור סרט ישראלי, כשהבולט ביותר והראשון שזכה בו היה "סלאח שבתי" ב-1965, והאחרון שבהם הוא "גן-עדן עכשיו" מ-2006. בין לבין זכה בפרס גם הסרט "השוטר אזולאי" (1972) בכיכובו של שייקה אופיר ז"ל.

בסרט "ואלס עם באשיר", באמצעות הנפשה (אנימציה) מגולל פולמן - בשיתוף עם המאייר דוד פולונסקי והאנימטור הראשי יוני גודמן - סרט דוקו-דרמה מלחמתי ובחלקו אף עלילתי בשל הסצינות הסוריאליסטיות שהוא כולל.

"ואלס עם באשיר", שהפקתו ארכה 4 שנים, מבצע התבוננות חוזרת בחייו של היוצר פולמן כחייל חייל חיל רגלים בן 20, הנזכר בזכרונותיו ממלחמת לבנון הראשונה ובסיטואציות ההזויות שפקדו אותו אז. עלילת הסרט, הכוללת התעמתות עם הזכרונות מטבח סברה ושתילה, עוררה ביקורות לפרקים.

מלבד פרס "גלובוס הזהב", זכה "ואלס עם באשיר" ב-6 פרסי אופיר (פרסי האקדמיה הישראלית לקולנוע), וביניהם הפרס לסרט הטוב ביותר. כן הועמד לפרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל קאן, וזכה בפרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל הסרטים בסרביה. הסרט זכה גם בפרס הסרט התיעודי של השנה מטעם איגוד הקולנוע התיעודי הבינלאומי.

הצגת המועמדויות לפרס האוסקר, ש"גלובוס הזהב" מהווה באופן מסורתי מנבא טוב שלו, תיסגר מחר. התחרות עצמה תתקיים ב-22 בפברואר. "ואלס עם באשיר" צפוי להתמודד גם בטקס האוסקר בקטגוריית "סרט האנימציה הטוב ביותר", נוסף על מועמדות בקטגוריית הסרט הזר.

כבוד ישראלי נוסף - בעקיפין

בתוך כך נציין כי "נער החידות מבומביי" של הבמאי דני דויל קטף ב"גלובס הזהב" 4 פרסים (סרט הדרמה הטוב ביותר, הבמאי הטוב ביותר, התסריט הטוב ביותר והפסקול המקורי הטוב), וכי השחקן המנוח הית' לידג'ר זכה בפרס שחקן המשנה הטוב ביותר על תפקידו בסרט "האביר האפל". סרטו האחרון של וודי אלן, "ויקי, כריסטינה, ברצלונה", זכה בפרס לסרט הקומי או המוזיקלי הטוב ביותר.

קייט ווינסלט קטפה שני פרסים: שחקנית המשנה ב"נער קריאה" והשחקנית הראשית ב"חלון פנורמי". סאלי הוקינס זכתה בפרס לשחקנית הטובה ביותר בקומדיה/סרט מוזיקלי על תפקידה ב"חופשייה ומאושרת" של הבמאי מייק לי. קולין פארל זכה בפרס לשחקן הטוב ביותר בקומדיה/סרט מוזיקלי על "ברוז'", ובפרס לשחקן הטוב ביותר בסרט דרמה זכה מיקי רורק על תפקידו ב"המתאבק" של דארן ארונופסקי.

גבריאל בירן, המגלם את המטפל בגירסה האמריקנית של רשת HBO לסדרת הטלוויזיה הישראלית "בטיפול", זכה בפרס לשחקן הטוב ביותר בסדרת דרמה. בקטגוריית סדרת הדרמה זכתה "הגברים של שדרות מדיסון" המשודרת בארץ ב-HOT; "רוק 30", המשודרת בארץ ב-yes, זכתה בקטגוריית הסדרה הקומית; ובפרס המיני-סידרה זכתה "ג'ון אדמס".