בשורות חיוביות למשק האנרגיה: אינדיקציות ראשונות לגז טבעי בקידוח "תמר" מול חופי חיפה

בימים הקרובים יחלו השותפות בקידוח - בהן קבוצת דלק וישראמקו - בביצוע בדיקות נוספות, שבסיומן יוחלט האם לבצע מבחני הפקה באתר ; כפי שפורסם אמש ב"גלובס", בדלק אנרגיה נערכים לפיתוח עתידי של שדה "תמר" ומנהלים מו"מ לשותפות ברישיונות באזור חדרה

אמנם מדובר בשלב מקדמי מאוד, אבל קידוח הגז הגדול "תמר" 1 מול חופי חיפה בהחלט פותח ברגל ימין. אבנר ודלק קידוחים מקבוצת דלק של יצחק תשובה דיווחו אמש כי ניתוח ראשוני של תוצאות קידוח תמר מול חופי חיפה מצביע ששכבת החולות בקרקעית הים באתר הקידוח מכילה גז טבעי.

מפעילת הקידוח, חברת נובל אנרג'י מארה"ב הודיעה לשותפים כי הקידוח הגיעה לשכבת המטרה בעומק של כ-4,900 מטר. בימים הקרובים יחלו השותפות לבצע את בדיקות הלוגים החשמליים על מנת לאסוף נתונים על גודל המאגר הפוטנציאלי, ולאחר מכן יוחלט האם יש כדאיות בביצוע מבחני ההפקה.

גורמים במשק האנרגיה ציינו כי אמנם לא הוכח עדיין שיש תגלית גז מסחרית, אבל העובדה שיש אינדיקציות לכמת גז בהחלט מעודדת ומגדילה את הסיכויים למצוא גז בהמשך. לדבריהם, "אם לא היו סימני גז בקידוח זה היה מאוד מדאיג. כעת השותפות יכולות להמשיך לשלב הבא ולאסוף נתונים על כמויות הגז וגודל המאגר. עם זאת, מוקדם עדיין לקבוע האם הקידוח הצליח".

אבנר ודלק קידוחים הדגישו בהודעתם לבורסה כי "בשלב זה מדובר באינדיקציות ראשונות בלבד, ובשלב זה לא ניתן לקבוע את קיומו של מאגר גז טבעי, גודלו וכלכליותו ".

קידוח "תמר 1", המצוי כ-90 ק"מ מערבית לחיפה, נחשב למבטיח בין אתרי הקידוח הפוטנציאליים בארץ ולחופיה, ולפי הערכות מכיל מאגר של כ-87 מיליארד מ"ק גז טבעי באחוז הסתברות של 35%. מדובר בקידוח הגז היקר ביותר אי פעם בארץ בהשקעה הנאמדתבכ-144 מיליון דולר.

בקידוח שותפות חברת נובל אנרג'י האמריקנית (36%), יחד עם ישראמקו (28.75%), דלק קידוחים ואבנר חיפושי נפט וגז שבשליטת קבוצת דלק (31.25%) ודור גז חיפושים (4%).מקבוצת דור-אלון.כזכור, קבוצת STX של בני שטיינמץ פרשה מהקידוח על רקע המשבר הפיננסי.

הקידוח נחשב למורכב במיוחד, היות שהוא נערך במים עמוקים מאוד (1,700 מטר), במרחק רב יחסית מן החוף (90 ק"מ). במידה ויימצא גז בכמויות המצדיקות את פיתוח השדה, עלות ההפקה נאמדת בלמעלה ממיליארד דולר.