הותר לפרסום: חייל צה"ל נפצע קשה ושלושה נוספים נפצעו קל מאש דו-צדדית של כוחותנו במהלך פעילות בצפון הרצועה

חמ"ל גלובס למבצע "עופרת יצוקה" ; מבדיקה ראשונית של צה"ל עולה כי חיילי מילואים טעו בזיהוי של יחידה סדירה ופתחו באש ; ראש ממשלת חמאס איסמעיל הנייה: "נשתף פעולה עם כל יוזמה להפסקת אש" ; כוחות המילואים נכנסו לרצועה, מגבים את הכוחות הסדירים ; טיל פגע ישירות בבית באשקלון ; בין השעות 10:00 ל-13:00 הנהיג צה"ל הפסקת אש המוניטרית ; קרנית גולדווסר הגיעה אתמול לחזק את המילואימניקים ; ליומן אירועי המבצע

לאתר חדשות ערוץ 2 (Mako / רשת)

היום ה-17 למבצע "עופרת יצוקה":

הערב (ב') הותר לפרסום: חייל צה"ל נפצע קשה ושלושה נוספים נפצעו קל במהלך פעילות כוחות צנחנים באזור אל עטטרה בצפון רצועת עזה. מבדיקות שערך צה"ל עולה כי החיילים נפצעו מאש דו-צדדית של כוחותנו. הודעה נמסרה למשפחות החיילים. מבדיקה ראשונית של צה"ל עלה כי חיילי מילואים טעו בזיהוי של חטיבת צנחנים סדירה, חשבו שמדובר במחבלים, ופתחו באש. החייל שנפצע קשה פונה במסוק למרכז הרפואי שיבא בתל השומר, שלושת החיילים שנפצעו קל פונו לקבלת טיפול בבית החולים סורוקה.

איסמעיל הנייה: "נשתף פעולה עם כל יוזמה להפסקת אש"

ראש ממשלת חמאס, אסמאעיל הנייה, נשא הערב נאום מוקלט ממקום מחבואו, ובו הדגיש כי חמאס מעוניין בהפסקת אש. "ישנן מספר יוזמות, ואנו נשתף פעולה עם כל יוזמה שתפסיק את שפיכות הדמים", אמר הנייה. "נמשיך לפעול כך אם תהיה נסיגה ישראלית מעזה וייפתחו המעברים".

בנאום מרובה בציטוטים מן הקוראן, הדגיש הנייה כי "כל המתרחש כעת בעזה הוא מידי אללה", והדגיש: "למרות הריסת הבתים, למרות ההרוגים הרבים והטילים הנוחתים יום ולילה על עזה - נמשיך לתמוך באללה, נשחרר את אדמתנו ואת ירושלים - וננצח".

הנייה קרא לרחוב העזתי להמשיך ולהאמין, ואף במהלך דבריו אמר: "הקוראן יורד עלינו בימים אלו מהשמיים. אתם, תושבי עזה, חיים בימים היסטוריים". הנייה גם דירבן את אנשי הזרוע הצבאית של חמאס, ואמר: "אנו מרגישים את הניצחון קרב".

ראש ממשלת החמאס אישר כי ב"מסגרת התמודדות של הרחוב הפלסטיני במישור המדיני מתנהלות פגישות שונות של בכירים במדינות ערביות ומדינות שונות בעולם. אנו משתפים פעולה בחיוב ונשתף פעולה עם כל יוזמה שתועלה".

מדברי הנייה עולה מסר אחד ברור: הקרב בשטח כבר הוכרע, אך צריך לרשום הישג מדיני כלשהו. הנאום היה נטול כל אמירה לוחמנית, מבלי לאזכר ולדרבן להמשיך במערכה. לצד האמירה כי יהיה שיתוף פעולה מלא עם יוזמת הפסקת האש, מדגיש למעשה הנייה, כי לוחמיו יאבקו רק כל עוד צה"ל מנהל את המערכה, ולא מעבר לכך. ייתכן שנאומו מהווה אף מסר ישיר להנהגה הקיצונית בדמשק - שהחליטה כי עדיין אין הסכמה להפסקת אש.

ולמרות זאת, אמר הנייה ללוחמים בשטח: "אנו מחזקים את ידיכם. אתם מגנים עלינו ושומרים על כבודו של העם הפלסטיני ושל האומה הערבית". את דבריו סיים הנייה, שנראה מוטרד ממחבואו, בתפילה לשלומה של עזה ושל אנשיה: "עזה לא נשברה, ולא תישבר! עזה לא נפלה ולא תיפול!".

כוחות המילואים נכנסו לרצועה - הכוחות הסדירים נכנסים עמוק יותר

בעוד העיר עזה מכותרת מצפון ומדרום, חטיבות החי"ר של צה"ל חודרות לתוך האיזורים הבנויים, כדי לפגוע עוד יותר ביכולות הלחימה של חמאס ולהגביר את הלחץ הצבאי על ההנהגה המבצעית של חמאס. בצה"ל מכנים זאת "לחימת התנגדות".

עדיין לא מדובר בשלב ג' של המבצע, הכולל כניסת מספר אוגדות משוריינות לתוך הרצועה, אבל כוחות המילואים שכן נכנסים לרצועה, תופסים את העמדות של הכוחות הסדירים, ואלו נכנסים עמוק יותר. יותר ויותר כוחות מילואים מגיעים לשטחי הכינוס, סמוך לגדר המערכת, ומתכוננים לכניסה, בהתאם להחלטה שיקבל הדרג המדיני.

לאורך כל היום ניהלו כוחות של גולני וגבעתי קרבות מול פעילי חמאס חמושים, בפעולה איטית וזהירה בסיוע מודיעין וחיל האוויר. בחילופי אש מועטים יחסית לאורך היום ברצועה, נפצעו 5 חיילי צה"ל באורח קל ופונו לקבלת טיפול רפואי בישראל. צה"ל ממשיך לתקוף בעומק הרצועה, והיום כוחות החי"ר פגעו בעזרת הכוונה של חיל האוויר גם במסגד, שהכיל ככל הנראה טילי נ"מ, פצצות מרגמה וכמויות גדולות של כלי נשק. לפי הדיווחים נשמעו שם מספר פיצוצים עזים.

הוכחה נוספת לעליונותה של ההנהגת התנועה בדמשק על פני זו היושבת בעזה: בתום דיונים מרתוניים של משלחות התנועה בבירת סוריה - הוחלט: ממשיכים לדחות את יוזמת הפסקת האש של מצרים. למרות זאת, נראה כי בימים הקרובים התנועה "תרד מהעץ".

הפסקת אש ההומניטרית ברצועה בין השעות 10:00 ל-13:00 הסתיימה, וגם במהלך ההפוגה נמשך הירי לעבר יישובי הדרום. בסמוך לשעה 13:00 נחתו 3 רקטות בשדרות, אחת מהן פגעה במדרכה בסמוך לשני בתים בעיר. איש לא נפגע. זמן קצר קודם לכן, אותרו שלוש נפילות בשטחים פתוחים בגזרת אופקים. גם במקרה הזה איש לא נפגע ולא נגרם נזק.

סמוך לקריית גת נפל הבוקר טיל גראד, ככל הנראה בשטח פתוח. מעט לפני השעה 10:00 נורתה רקטה לעבר שטח פתוח במועצה האזורית אשכול. סמוך לשעה 11:45 נשמעה אזעקה באשקלון, ולאחר שניות ספורות נפלה רקטה בתוך העיר ופגעה ישירות בבית. חמשת בני המשפחה צייתו להוראות פיקוד העורף ונכנסו למרחב המוגן - בכך ניצלו חייהם. לביתם נגרם נזק גדול. איש לא נפגע בגופו, אולם במקום אותרו מספר נפגעי חרדה.

אולמרט מצטער על ההרג

ובמקביל, ראש הממשלה אהוד אולמרט הביע הבוקר את צערו על הפגיעה באזרחים ברצועת עזה. "לא הכרזנו מלחמה על תושבי עזה", אמר. "כל תושב עזה חף מפשע שנפגע הוא קורבן, ואנחנו מתנצלים על כך. אין לנו מלחמה בתושבי עזה, אלא ברוצחי עזה".

אולמרט אף מתח ביקורת על דיווחים בתקשורת העולמית שמתעלמים לגמרי מהסיבות שהביאו לפרוץ המבצע, בהן הירי הבלתי פוסק לעבר תושבי הדרום. בנוסף, הדגיש אולמרט את שני התנאים המרכזיים של ישראל להפסקת אש: הפסקת הירי על תושבי הדרום ומניעת הברחות של אמצעי לחימה לרצועה, במטרה למנוע ירי עתידי.

אולמרט הודה לנשיא מצרים מובארק על מאמציו להביא לרגיעה, אבל גם שיגר מסר שהוא חלק מהלחץ הבינלאומי שמופעל כעת על מצרים: "אני מקווה שנוכל להגיע להסדר עם מצרים על הגבול ועל מניעת ההברחות. הסדר שיוכל להביא לסיום הלחימה.