המסחר באירופה ננעל בירידות שערים: הדאקס ירד ב-1.3%; DIM שנרכשה על ידי אקוויטי 1 זינקה ב-21.7%

[למדור שוקי עולם] לוידס TSB התחזקה ב-8.4% ; HBOS עלתה ב-5.8% ; מדד פוטסי 300 של החברות הגדולות באירופה ירד ב-1.5% ; פלאזה סנטרס עלתה ב-1.7% ; ריו טינטו ירדה ב-1.6% ; RWE ירדה ב-3.4%

המדדים המובילים באירופה נעלו היום את המסחר בירידות שערים, בהמשך לנעילה השלילית של שוקי אסיה וכאשר כל העיניים יהיו נשואות להחלטת הריבית (ה') של הבנק המרכזי של אירופה (ECB) כשעל פי ההערכות בכוונתו של ז'אן קלוד טרישה לבצע קיצוץ של 0.5% בריבית ולהעמידה על 2%. ואולם, שיאו של האירוע יהיה, כתמיד, מסיבת העיתונאים שתתקיים לאחר פרסום ההחלטה.

ראשי הבנק מפזרים בתקופה האחרונה מסרים סותרים באשר למדיניות הריבית של הבנק. מצד אחד, שמענו אמירות רבות, ובהם מפיו של הנשיא טרישה עצמו, המביעות הסתייגות מביצוע הפחתות ריבית אגרסיביות במתכונת של הפדרל ריזרב והבנק המרכזי של אנגליה (BOE). ואולם זרם הנתונים השליליים הבלתי הפוסק מייצרים לחץ הולך וגובר על בכירי הבנק לנקוט קו תקיף יותר. החשש העיקרי של הבנק הוא מפני מצב של דפלציה, שמתפשטת בחודשים האחרונים בעולם כמגפה, ורק בשבוע שעבר הודה סגן הנגיד כי לא יהיה מנוס מהפחתות ריבית כדי לשמור על יציבות המחירים.

בבריטניה, סוכנות נייט פרנק דיווחה כי מחירי דירות היוקרה בבריטניה ירדו ב-2008 בשיעור החד ביותר אי פעם. הביקוש לרכישת דירות בלונדון ירד במידה ניכרת בשנה האחרונה לנוכח המשבר הפיננסי העולמי שצפוי להביא עד שנת 2010 לפיטורי 60 אלף עובדים מסקטור הבנקאות, הביטוח והפיננסים של לונדון.

במכון הלאומי למחקר כלכלי וחברתי בלונדון (NIESR) מעריכים כי התמ"ג של בריטניה הצטמצם ב-1.5% ברבעון הרביעי של 2008.

מדד פוטסי 300 של החברות הגדולות באירופה ירד ב-1.5% ; מדד פוטסי 100 של לונדון ירד היום ב-0.5% ; מדד קאק 40 של צרפת ירד ב-1.3% ; מדד דאקס 30 של גרמניה סיים את יום המסחר בירידה של 1.5%.

בזירת המטבעות, האירו יורד ב-1.06% ל-1.3336 דולר לאירו והליש"ט מאבדת 1.3% ל-1.4946 דולר.

בזירת המאקרו

הכלכלה הבריטית הצטמצמה ברבעון האחרון של 2008 בשיעור החד ביותר מאז 1980. כך כך מעריכים במכון הלאומי למחקר כלכלי וחברתי בלונדון (NIESR). המכון מעניק שירותי ייעוץ לבנק המרכזי של אנגליה (BOE) ולממשלת בריטניה. ב-NIESR צופים כי התמ"ג של בריטניה יצטמצם ב-1.5% ברבעון הרביעי, בהשווואה לירידה של 0.6% ברבעון הרביעי. מדובר בנסיגה הרבעונית החדה ביותר מאז 1980.

סוכנות נייט פרנק דיווחה כי מחירי דירות היוקרה בבריטניה ירדו ב-2008 בשיעור החד ביותר אי פעם. המחיר הממוצע של דירת יוקרה בתשע השכונות היקרות ביותר בלונדון ירד ב-17% בשנה שעברה. המחירים ירדו ב-2.2% בדצמבר. סוכנות נייט פרנק סוקרת בתים ודירות הנמכרים ב-1 מיליון ליש"ט (1.5 מיליון דולר), או יותר.

מחיר החוזים העתידיים על הנפט למסירה בפברואר יורד ב-5.3% ל-38.64 דולר לחבית, במסחר האלקטרוני, בבורסת הסחורות של ניו יורק.

מניות בכותרות

ענקית התשתיות הגרמנית RWE הכריזה היום על רכישת חברת התשתיות ההולנדית, פיר אסנט (Essent NV). היקף הרכישה הוא הגדול ביותר שהוכרז ב-2009. RWE תרכוש את חברת התשיות ההולנדית ב-9.3 מיליארד אירו כשהעסקה כוללת את חובותיה של החברה ההולנדית שעומדים על 1.1 מיליארד דולר.

יצרנית האשלג הרוסית סילבינט (שכי"ל הישראלית נמנית עם מתחרותיה),דיווחה כי היא מצמצמת את ייצור האשלג שלה במיליון טון במהלך הרבעון הראשון של השנה. לסילביניט (סימול: SILV:RU בבורסת RTS במוסקבה) נתח שוק של כ-10% משוק ייצור האשלג העולמי, אך היא אינה חברה בתאגיד הייצוא BPC יחד עם ביילרוסקלי שבבעלות ממשלת ביילרוס בו חברה גם אורלקלי (סימול: URKA:RU באותה הבורסה). כזכור, זהו BPC אשר מנהל את מו"מ האשלג השנתי המפורסם עם סין. בשנת 2008 ייצרה סילבינט 5.1 מיליון טון אשלג. כי"ל יורדת בשעה זו ב-3.2%. סיליבנט צונחת ב-8.9% לשווי-שוק של 1.93 מיליארד דולר.

Equity 1, זרוע הנדל"ן בארה"ב של גזית גלוב הישראלית שבשליטת חיים כצמן ודורי סגל, מבצרת אחזקותיה בקרן הנדל"ן Dim Vastgoed (סימול: 2070288.AS). קרן הריט האמריקנית תרכוש 24% מיחידות ההשתתפות של הקרן ההולנדית הנסחרת בבורסה באמסטרדם ובכך תגיע לאחזקה של 73.3%. העסקה אינה במזומן, אלא במתווה של החלפת יחידות השתתפות, כאמור.

לוידס TSB ו-HBOS מרכזות עניין על רקע כוונתן של החברות לגייס 13 מיליארד ליש"ט (19.6 מיליארד דולר) בתהליך המיזוג של שני הבנקים. עם מיזוגן של החברות, ממשלת בריטניה תחזיק ב-43.4% מהקבוצה.

מניות HSBC , רויאל בנק אוף סקוטלנד וברקליס מרכזות עניין על רקע המשא ומתן שמנהלות סיטיגרופ ומורגן סטנלי למיזוג חטיבות הברוקראז' של החברות. אם העיסקה תצא אל הפועל, סיטיגרופ צפוי להנות מרווח הון של 10 מיליארד דולר.

מניית ענקית הכרייה ריו טינטו מרכזת עניין לאחר שהודיעה על דחיית תוכניות ההרחבה של אתר כריית המתכות בקורומבה, ברזיל, הנאמדות ב-2.15 מיליארד דולר, למועד לא ידוע. מניית BHP ביליטון .

ישראליות באירופה

פלאזה סנטרס דיווחה לבורסה של לונדון כי אלביט הדמיה רכשה בשבוע שעבר (ו') כ-22 אלף מניות של פלאזה סנטרס במחיר ממוצע של 59.77 פני למניה.

להראל פיננסים ניתן אישור לפעול כעושה שוק של לידקום . החברה מינתה את גניש מאיר למנהל טריטוריית APAC בחברה.

מבחינת נפחי מסחר בולטות סימיגון , CMT מדיקל ו-באטמ תקשורת